خبرگزاری کار ایران

پورحسن در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد:

لزوم پرداختن به مطالبات اقوام از سوی اصلاح‌طلبان

asdasd
کد خبر : ۴۲۸۹۴۰

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر ضرورت توجه اصلاح‌طلبان به مطالبات اقوام تاکید کرد.

یک فعال سیاسی تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تشکیل فراکسیون ترک‌زبانان در مجلس گفت: اصلاح‌طلبان و اصول گرایان  در خصوص فراکسیون ترک زبان ها  اتفاق نظر ندارند. ذات مطالبات قومی خیلی خاص است و همواره هم مباحثی مثل سیاست‌های رضا شاهی و تفکرات معطوف به "پان" به اصل این مطالبات سایه افکنده است.

وی با اشاره به تشکیل فراکسیون نمایندگان مناطق ترک‌نشین گفت: شاکله فراکسیون متشکل از اصول‌گرایان و اطلاح طلبان است. حتی از حیث منطقه‌ای هم نمایندگان شهرهای غیرترک در آن مشارکت دارند.

عضو شورای داوری حزب اتحاد ملت در پاسخ به سئوالی درباره موضع احزاب اصلاح‌طلب نسبت به این فراکسیون گفت: این که احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب در این خصوص بررسی و تحلیل داشته باشند حداقل من بی‌خبرم ولی بعید می‌دانم در این خصوص به جمع‌بندی رسیده باشند و یا اساسا به این موضوع پرداخته باشند چرا که ورود به این مباحث با توجه نوع نگاه حاکم برای احزاب و فعالان سیاسی سخت است.

حسن پور تاکید کرد: از دید عمومی هر حرکتی در خصوص مطالبات قومی و زبانی برای مردم این مناطق مهم است و در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ روحانی در خصوص دو نوع از مطالبات ترک زبان‌ها تاکید داشتند که یکی بحث احیای دریاچه ارومیه بود و دیگری تاسیس فرهنگستان زبان ترکی.

وی افزود: فارغ از کیفیت اجرای این دو وعده و میزان موفقیت در آنها، پرداختن به این مباحث مطالبات اقوام را برجسته کرده است. به نظر می رسد طیف‌های سیاسی باید بسیار مسئولانه و همدلانه با لحاظ مختصات سیاسی کشور این مطالبات را پیگیری کنند. اگر سکوت و بی عملی در گذشته به فرض توجیهی داشت الان نپرداختن به آن هیچ توجیهی ندارد. در اقصی نقاط کشور فعالین مناطق باید با توجه به الویت‌های منطقه و خواسته‌های عمومی دارای برنامه باشند. البته وظیفه اصلاح طلبان در این خصوص سنگین‌تر است و آنها باید با توجه به تعلق‌شان به طبقه متوسط در این خصوص منسجم‌تر و با برنامه‌تر عمل کنند.

وی درباره ترکیب فراکسیون تشکیل شده در مجلس دهم گفت: تر کیب فراکسیون خیلی منسجم نیست. طیف‌های فکری مختلف در آن حضور دارند. این ترکیب از دکتر پزشکیان شروع شده و به قاضی‌پور  هم رسیده است. از حیث اینکه تا چه میزان اعضای فراکسیون نسبت به دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی ترک زبانان اشراف دارند برای بسیاری از فعالان نا مکشوف است.

وی تاکید کرد: حداقل تبار سیاسی و فکری برخی از اعضا نمود دهنده خواسته‌ها و مطالبات منطقه نیست یعنی در گذشته ایده و افکاری از آنها در سطح عمومی مطرح نشده است و این اتفاقا نگرش سیاسی به این مطالبات را برجسته کرده است. البته باید امیدوار بود که آنها با لحاظ خواسته‌های عمومی حرکت خواهند کرد و تاسیس و تشکیل فراکسیون در جهت خیر عمومی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز