خبرگزاری کار ایران

سرپرست فازهای۲۰ و ۲۱ پارس‌جنوبی خبرداد:

نصب عرشه فاز 20 پارس‌جنوبی روی سکوی دریایی بوشهر

سرپرست فازهای20 و 21 پارس‌جنوبی‌گفت: عرشه فاز 20 پارس جنوبی پس از رسیدن به موقعیت مخزن پارس جنوبی، بر روی جکت خود در آب‌های خلیج فارس نصب شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس جنوبی، عملیات نصب این سکو با ثبت رکورد یک ساعت و ٢٠ دقیقه، سریع‌ترین زمان نصب سکوهای دریایی پارس جنوبی را به خود اختصاص داد.
 
2 هزار و 600 تن سازه آهنی که ساخت آن با همت متخصصان ایرانی صورت گرفته، روز سه‌شنبه سوم آبان ماه پس از عملیات موفق بارگیری، از یارد صنعتی شرکت تاسیسات دریایی ایران توسط بارج ابوذر 110 به خلیج فارس رسیده است تا روزانه یک‌میلیارد فوت مکعب گاز را از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت کند.
 
کشتی اوشنیک 5000 بزرگ‌ترین کشتی لوله‌گذار و نصاب که متعلق به شرکت تاسیسات دریایی است، با حضور در موقعیت مخزن و پس از رسیدن شناور حامل سکوی 20، این عرشه را بر روی جکت خود نصب کرده است.
 
عملیات هوکاپ و راه اندازی سکوی ٢٠ بلافاصله پس از نصب آغاز شده و این سکو هم‌اکنون به ایستگاه پایانی توسعه رسیده است.
 
علیرضا عبادی سرپرست فازهای 20 و 21 پارس‌جنوبی گفت: این سکو تا نیمه ماه بهمن امسال یعنی کمتر از سه ماه پس از عملیات نصب، راه‌اندازی می‌شود.
 
وی بیان کرد: سهم فازهای 20 و 21 از پارس جنوبی دو سکو، هر کدام با ظرفیت یک‌میلیارد فوت مکعب گاز است که تمامی مراحل ساخت، بارگیری، نصب و راه‌اندازی آنها نتیجه تلاش و باور متخصصان ایرانی بوده و تحت نظارت تیم‌های کنترل کیفیت حاصل شده است.
 
عبادی به بیش از 6،3 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه برای ساخت این سکوهای فازهای 20 و 21 اشاره کرد و اظهار داشت: این میزان نفر ساعت کار در قالب اشتغال زایی مستقیم روزانه 600 نفر عمدتا نیروهای بومی خرمشهر در قالب پیمانکاران اجرایی و ناظرین ساخت این سکوها آنهم در شرایط آب و هوایی نامناسب، صورت گرفته که این خود نشانگر تحقق اقتصاد مقاومتی است.
 
سرپرست طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی گفت: استفاده حداکثری از توان و ظرفیت‌های تولیدکنندگان داخلی در ساخت دو سکوی 20و21 باعث شده است تا برای اولین بار سیستم‌های کنترل این سکوها شامل (ESD , DCS , F&G) که نقش کنترل تمامی ساز و کارهای سکو را برعهده دارند و به نوعی قلب سکو محسوب می‌شوند توسط یکی از شرکت‌های ایرانی طراحی، ساخته و نصب شود.
 
وی افزود: عرشه غول پیکر فاز 20 پارس جنوبی، یک‌هزار و 300 تن سازه فلزی، 42 هزار اینچ قطر لوله کشی، 600 تن تجهیزات مکانیکی، 90 کلیومتر کابل کشی، 900 عدد تجهیز برقی و ابزار دقیق را در خود جا داده است، علاوه بر این جکت 4 پایه و پایل‌ها 3 هزار و 200 تن وزن دارد و برای ساخت آن 467 هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.
 
عبادی اضافه کرد: برای ساخت انسیلاری هرفاز هم 223 هزار نفر ساعت زمان صرف شده و 2 هزار و 250 تن سازه فلزی، 4 هزار و 100 اینچ قطر لوله کشی و یک کیلومتر کابل کشی در این مرحله انجام شده است.
 
سرپرست طرح توسعه فازهای 20و 21 پارس جنوبی ادامه داد: این بخش از فعالیت‌ها شامل عرشه میانی (BSP )و عرشه مشعل (FSP) هر کدام به وزن 75 تن ، 2 جکت سه پایه BSP و FSP با پایل‌ها هر کدام به وزن 800 تن، 2 پل ارتباطی هر کدام به وزن 160 تن و مشعل هر کدام از سکوها به وزن 150 تن بوده است.
 
عبادی اضافه کرد: فعالیت‌های باقیمانده خطوط لوله دریا و راه اندازی خط لوله فاز 21 تا پایان آبان ماه و خط لوله فاز 20 تا دی ماه سال جاری به پایان می‌رسد.
 
وی درباره اجرای خط لوله بخش خشکی فازهای 20 و 21 هم گفت:عملیات اجرایی لوله‌های 32 و 4 اینچ خط لوله خشکی این فازها به طول کلی 12 کیلومتر با وجود موانع متعدد از جمله جاده‌های اصلی و فرعی پالایشگاه‌های منطقه، کابل‌ها و لوله‌های زیر زمینی به پایان رسیده است.
 
راه‌اندازی‌سکوی یک میلیارد فوت مکعبی‌فاز 21 نیز درحال اتمام بوده و تا پایان ماه جاری تحقق می‌یابد.
 
بر اساس این گزارش در حالی فعالیت‌های بخش فراساحل فازهای 20و21 به مراحل پایانی خود رسیده که بخش پالایشگاهی این فازها هم در تدارک میزبانی تمام و کمالی برای دریافت گاز ارسالی از حوزه دریاست.
 
 4 ردیف شیرین‌سازی وظیفه پالایش گاز ترش را برعهده دارند، ردیف اول شیرین سازی ماه‌های گذشته با گاز ترش فازهای 6 تا 8 راه‌اندازی شد، ردیف دوم هم هم اکنون در شرایط مناسبی برای راه‌اندازی پس از دریافت خوراک از فراساحل قرار دارد، این دو ردیف یک‌میلیارد فوت مکعب گاز سکوی 21 را پالایش و به واحد ارسال گاز یا همان یونیت 106 ارسال می‌کنند.
 
نکته قابل توجه در بخش پالایشگاهی فازهای 20 و 21 این است که یونیت‌های زیست محیطی از جمله بازیافت گوگرد از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده و بنابر اعلام سرپرست این فاز تلاش می‌شود تا پیش از ورود گاز ترش از حوزه دریا راه‌اندازی واحد آغاز شود.
 
به دلیل پیچیدگی فعالیت‌های ساخت این واحدها و نیاز به کاربرد تجهیزات حساس، راه اندازی این واحدها عموما زمان زیادی را صرف می‌کند.
 
راه‌اندازی به موقع واحدهای زیست محیطی فازهای 20و21 اتفاقی بسیار خوب برای جلوگیری از ورود مواد آلاینده به منطقه پارس جنوبی است،  اقدامی که به گفته عبادی مورد تاکید ویژه شرکت نفت و گاز پارس قرار داشته و باعث شده است تا برنامه توسعه واحدهای جانبی یونیت‌های زیست محیطی این فاز و سایر فازهای پارس جنوبی از طرف کارفرما به پیمانکاران ابلاغ شود.
 
فازهای 20 و 21 پارس جنوبی آخرین طرح توسعه‌ای است که در منطقه پارس یک در حال اجرا بوده و با تکمیل آن پرونده توسعه فازهای این منطقه بسته می‌شود.

کد خبر : ۴۲۸۲۷۳