خبرگزاری کار ایران

نماینده شیراز در دانشگاه آزاد شیراز:

مانیفست اصلاح‌طلبان به سیاست‌های ابلاغی رهبری نزدیک‌تر است/ آزادی بیان برای همه نیست

asdasd
کد خبر : ۴۲۷۹۱۵

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به دعوت تشکل سیاسی اسلامی آفتاب در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز حاضر و پس از سخنرانی، به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرج‌الله رجبی با اشاره به دوران حضور احمدی‌نژاد در دولت گفت: «ما در یک دوره ای با مدیریتی در کشور روبرو شدیم که ترمیم آن به این سادگی نخواهد بود. مثل حادثه‌ای که برای انسان رخ می‌دهد مثلا شکستن دست که در لحظه‌ای اتفاق می‌افتد اما بهبود آن بلندمدت است. چنین وضعیتی در مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پیچیده‌تر است.

۸۰ درصد فضای صدا و سیما در اختیار اقلیت تندرو مجلس است

نماینده شیراز متذکر شد: در کشور نیز این فنر که فشرده شده نیازمند طمانینه عمومی و توجه ویژه است ولی متاسفانه فضای سیاسی کشور هم به دلیل عدم توزیع عادلانه فضای رسانه‌ای در این راستا عمل نمی کند. مثلا در مجلس از ۲۹۰ نفر، غیر از برخی نمایندگان طیف معتدل که در رادیو و تلویزیون صحبت کردند، تقریبا ۸۰ درصد فضای صدا و سیما در اختیار طیف خاص و اتفاقا اقلیت تندرو مجلس است. روزنامه‌ها و سایت‌ها و .. هم به همین نحو ناعادلانه توزیع شده‌اند. البته انتقادکردن حق است اما بحث بر سر این است که همه حرف بزنند نه فقط یک گروه خاص.

در دولت احمدی‌نژاد کسانی بر سر کار آمدند که نابلد بودند

او افزود:  دوره‌ای تحت نام جوانگرایی که عنوان جذابی هم هست و حتی ما را تحت تاثیر قرار داد، کسانی را بر سر کار آوردند که در حوزه مدیریت ناتوان و نابلد بودند. در بازه مورد بحث افراد جوانی آمدند که زمینه‌ها و مقدمات لازم را طی نکرده بودند و درکی از تشکیلات، فضای سیاسی و سلسله مراتب نداشتند. این قضیه منجر به انسداد در حوزه‌های اداری و سیاسی استان شد و به آن لطمه زد. جریانی اتفاق افتاد که نمونه‌اش را در ونزوئلا می‌بینیم و اگر در سال ۹۲ قطع نشده بود همان نسخه اقتصادی در ایران اجرا می‌شد و امروز شاهد تورم صد و چند درصدی درایران بودیم.

دوره احمدی‌نژاد منجر به شکاف بین مردم و حوزه شد

نماینده شیراز در مجلس تاکید کرد: ایجاد شکاف بین مسئولان کشور در این دوره رخ داد. هرگز چنین شکافی در رأس مخروط مدیریتی کشور مشاهده نکردیم که نباید به سادگی از آن گذشت. شکافی که هرکاری تا کنون کردیم  نتوانسته‌ایم ترمیم کنیم. از سویی دیگر ایجاد شکاف بین مردم و مراجع هم در این دوره رخ داد.

او افزود: خروج اسرائیل از انزوا با شعارهای بی‌جا در این دوره به وقوع پیوست. ما در اوج محبوبیت و محذوریت منطقه‌ای در انزوا فرو رفتیم و علیه ما قطعنامه صادر شد و علیرغم ادعای رئیس جمهور وقت که قطعنامه را جدی نمی‌گرفت به سمتی رفتیم که کالاهای اساسی و استراتژیک در کشور ما پیدا نمی شد.

رجبی گفت: نهادینه کردن فساد هم در آن بازه رخ داد. در آن دوره هرجا را که ورق می زنیم فسادی اتفاق افتاده یا در شرف افتادن است. هیچ‌کس نمی‌تواند کتمان کند که شروع فساد در آن دوره و به علت نگاه فراقانونی بوده است.

او تاکید کرد: امروز خیلی‌ها نگران پروژه نفوذ هستند، ما هم نگران هستیم بالاخص برای کشوری که می‌خواهد همه چیز را بر مبنای ایدئولوژی خود پیش ببرد که همین مسئله را سخت‌تر می‌کند. مثلا الان که درباره IPC صحبت می‌شود و بنا داریم IPC تصویب کنیم، همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط می‌آیند تا به یک جمع‌بندی برسیم. این حالت نفوذ ایجاد می‌کند یا وقتی فراقانونی می‌گوییم پول در چمدان بگذارید و به فلان کشور ببرید؟ کاری که همه می‌دانیم انجام شده است.

دانشجوها سیاسی باشند اما وام‌دار احزاب نباشند

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم از کاهش فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در دولت قبل انتقاد کرد و گفت: هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم برخوردها با دانشجویان سخت‌تر و تندتر می‌شود در صورتی که  فرمایش رهبری هم هست که شما دانشجوها سیاسی باشید اما وام‌دار احزاب نباشید. کار سیاسی در دانشگاه شالوده‌ای برای شخصیت حرفه‌ای دانشجویان در آینده خواهد شد و همچنین موجب ارتباط شما با بدنه مردم در بیرون خواهد شد.

رجبی تاکید کرد: نقش اصلی را در انتخابات اسفند ۹۴ دانشجویان داشتند. بار عمده هیجان اجتماعی و تاثیر سیاسی به عهده دانشگاه بود و اتفاقا سختگیری به دانشگاه به همین خاطر است. در اسفند ۹۴ در صفوف رأی‌گیری بسیاری از خانواده‌ها می‌گفتند که فرزند جوان و دانشجوی ما، ما را به پای صندوق کشیده است. نقش شما تاثیرگذار است و باید آن را حفظ کنید، چون موجب پالایش جریان‌های سیاسی می‌شود و این به نفع کشور است.

نماینده شیراز در مجلس با انتقاد از اصولگرایانی که سعی دارند اصلاح‌طلبان را مقابل ولایت فقیه قرار دهند، گفت: به عنوان یک اصلاح‌طلب می‌گویم دستاوردهای ما چه بوده است. جریان اصولگرا و خصوصا بخش تند آن‌ها از سال ۷۶ به بعد تعمد داشته‌اند که به عنوان یک استراتژی، حرکت‌های اصلاح‌طلبان را نه در مقابل خود که در مقابل رهبری تعریف کنند که این مساله مردم دین‌دار و متدین را نسبت به اصلاحات بدبین می‌کرد.

دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان به رهبری نزدیک است

رجبی تاکید کرد: اکثر اصلاح‌طلبان یا جانبازند یا خانواده شهید و این نشان می‌دهد این افراد ریشه در نظام دارند. هدف از بیان این حرف ها این است که بگویم اینکه اصلاحات و اصلاح‌طلبان را در تقابل با نظام و رهبری می‌دانند از اساس غلط و استراتژی بسیار خطرناکی بوده و هست. همین الان با مطالعه سیاست‌های ابلاغی رهبری درباره برنامه ششم توسعه می‌شود فهمید که این سیاست‌های مترقی به حرف‌ها، کارها و مانیفست اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است. این یعنی اصلاح‌طلبان به دیدگاه‌های رهبری نزدیک‌ترند.

برای اصلاح طلبان پرونده‌ درست می‌کنند تا از حیز انتفاع ساقطشان کنند

منتخب مردم شیراز تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی کارآمد، گسترش گردشگری، روابط سالم با دیگر کشورها همه جزء برنامه‌ها و مانیفست اصلاح‌طلبان بوده و  راه اصلاح‌طلبی به هیچ عنوان تقابل با نظام و رهبری نیست بلکه عمده دیدگاه‌های رهبری مبتنی بر مشی اصلاح‌طلبی است. جالب است که اصلاح‌طلبان در جنگ با قدرت‌های متجاوز، دفاع مقدس، سازندگی، توسعه سیاسی و تبیین سیاست‌های کلان نظام حضور داشته‌اند اما برای آن‌ها پرونده‌ درست می‌کنند تا از حیز انتفاع ساقطشان کنند.

او افزود: بر خلاف دوستان اصولگرا، اصلاح‌طلبان قائل به آزاد اندیشی، شرکت حداکثری مردم در انتخابات و رعایت حقوق مردم هستند و همین‌ها سیاست‌های کلی نظام و رهبری است و ما به عنوان اصلاح‌طلبان مجلس دهم، روی این سیاست موذیانه تقابل اصلاحات با نظام خط بطلان خواهیم کشید و اعتقاد راسخ دارم که آینده مملکت در آن نگاهی است که اصلاح‌طلبان دارند. نگاه اصلاح‌طلبی به هیچ عنوان نگاهی ضد دفاع مقدس و نگاه وابستگی به غرب نیست. ارتباط با کشورهای دیگر مبتنی بر پروتکل و توافق‌نامه‌ و ارتباطی دو طرفه است. این که نمی‌شود هرکسی را برای مذاکره می‌رود با فضاسازی برچسب نفوذی بزنیم و از عرصه خارجش کنیم. اصلاح‌طلبی یک پای ثابت فعالیت سیاسی در مملکت است، دوستان اصولگرا در اصل مواردی که می‌گوییم با ما موافق هستند اما برای بهره‌برداری تبلیغاتی حرف دیگری می‌زنند.

مهندس رجبی در پاسخ به سوال دانشجویی که با اظهارات او مخالف کرد با اشاره به اینکه دولت احمدی نژاد بدترین دولت تاریخ ایران است ، گفت: اولا باید بگویم که خوشحالم از حضور دوستان با نظرات متفاوت. دولت احمدی نژاد با طرح شعارهای بی مورد اسراییل را از انزوا خارج کرد و ما را در انزوای جهانی قرار داد اما من آقای احمدی نژاد را به تنهایی مقصر تمام اتفاقات نمی دانم چون او را دارای همچین ضریب هوشی نمی بینم. احمدی نژاد اتاق فکری داشت که جریانات را این گونه می‌خواستند و او تنها مجری بود.احمدی نژاد آدم کم هوشی نبود اما اینقدرها وسعت نظر نداشت که بتواند به تنهایی برای کشور این همه مسئله درست کند.

رجبی این نکته را که فساد از هرکسی نامقبول است و مفسد چه اصلاح طلب و چه اصولگرا مخالف با نظام است را یک اتفاق نظر بین همه افراد دانست و اضافه کرد: باید در قبال هر فسادی ایستاد. ما در قبال فساد سکوت نمی کنیم، برای آگاهی از اتفاقی که در صندوق فرهنگیان افتاده نامه نگاری می کنیم اما نباید در قبال فساد در شهرداری تهران هم سکوت کرد. کرباسچی در شهرداری تهران بابت چند مسئله به ۴ سال زندان محکوم شود اما امروز راجع به ۲۲۰۰ میلیارد تومان تخفیف در شهرداری تهران صحبت می کنیم که در آن شهرداری و شورای شهر تهران مقصرند اما می روند یاشار سلطانی را بازداشت می کنند که شما اسناد طبقه بندی شده را منتشر کردی. انصاف است که با فردی که فساد را افشا کرده اینگونه برخورد کنیم؟ من به عنوان نماینده مردم مبارزه با فساد را پیگیری خواهم کرد و البته ما همه باید با فساد سازمان یافته ریشه ای و سازمانی برخورد کنیم.

وی ضمن اشاره به این نکته که مدتی پیش در یکی از صندوق های شیراز اتفاقی افتاد و مردم برای وصول پول هایشان مشکل داشتند اضافه کرد: مردم به دفتر نماینده ها مراجعه کردند و من پیگیری کردم و به بانک مرکزی مراجعه و با مسئول این پرونده صحبت کردم. صحبت های مقام مسئول اظهار عجز در پیگیری پرونده به خاطر وجود افراد ذی نفوذ در این ماجرا بود و این نشان از وجود فساد سازمان یافته در مملکت دارد.

وی خاطرنشان کرد: ماه‌ها درباره حقوق نجومی افراد که نهایتا ۵۰ میلیارد است حرف زده شود اما درباره یک رقم از فساد شهرداری تهران که چندین برابر حقوق های نجومی است حرفی زده نمی‌شود. من به شخصه به تمامی افرادی که از فسادهایی با ارقام میلیونی مبارزه می کنند اما دربرابر فسادهای بزرگ حرفی نمی‌زنند تذکر داده‌ام. چندماه پیش پیگیر فساد در یکی از ادارات بودم و مسئول آن اداره گفت آقای رجبی، ما فسادهای میلیونی را رها کرده‌ایم و به دنبال فساد های میلیاردی هستیم. ما باید جلوی ایجاد چنین فضایی را بگیریم.

چرا آزادی بیان برای همه نیست

رجبی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره ادبیات آقای روحانی در قبال مخالفین اظهار داشت: باید بگویم من از آزادی بیان دفاع می کنم، ولو مخالفم باشد. همه ی نهاد های امنیتی و سیاسی و اداری باید از آزادی بیان در محدوده ای که قانون تعیین کرده و با رعایت تمام خطوط قرمز نظام دفاع کنند. گله ما از این است که چرا این آزادی بیان برای همه نیست. فردی اعلام کرده است که مجلس شده است لانه فتنه. در حالی که نمایندگان مجلس بیش از آن آقا برای نظام زحمت کشیدند، بیشتر شهید دادند، بیشتر آبرو گذاشتند. ولی ما نمی‌توانیم معترض آن آقایی بشویم که به ما تهمت فتنه می زند. یک روحانی اتهام می زند که نمایندگان پول گرفته اند. اینگونه اتهام زدن به دیگران فرد را از درجه عدالت ساقط می کند. درجه علمی فرد هرچه می خواهد باشد. برخورد خدا با ما ربطی به قطر عمامه یا اندازه ریش ما ندارد. برخورد خدا با ما بر اساس آن چیزی است که در کتاب خدا نوشته شده است. ما جرأت پاسخ به این اتهام ها را نداریم.

 نیازمند ایجاد تحرک اجتماعی توسط جوانان هستیم

نماینده مردم شیراز در پاسخ به این سوال که اکنون بعد از انتخابات نقش و جایگاه جوانان کجاست؟ گفت: من اصل حرف شما را قبول دارم و در این مدت، جوانان آن چنان که باید نقش نداشتند و این را ضعف می‌دانم. اما در مورد خودم باید بگویم که در کنار ما جای جوانان خالی نیست و محوریت کار ما جوانان هستند و هنوز در کنار من حضور دارند. البته اینها کافی نیست. حتی صرفا ایجاد اشتغال برای جوانان کافی نیست. ما نیازمند تحرک اجتماعی هستیم.

رجبی در پاسخ به اینکه چرا به آقای رسایی اجازه ورود به دانشگاه ندادند و این تناقض در برخورد با سخنرانان مختلف است، این برخوردها را صحیح ندانسته و اضافه کرد: باید اجازه می‌دادند. بدترین مخالفت‌ها از تریبون مجلس است که دارد پخش می‌شود. سخنان کسی از آن بدتر نمی‌شود. در یک ماه گذشته  حرف‌ها و سوالات  آقای کریمی قدوسی از آقای ظریف را بشنوید. هرچه می خواستید بشنوید آن جا گفتند. از آن بدتر که نمی‌شود پس بگذارند بیایند اینجا هم بگویند. سوال از وزیر اطلاعات همین طور، سخنان آقایان قاضی پور و نقوی همین‌هاست که در همه ایران پخش می‌شود. حالا چه عیبی دارد در این دانشگاه برای ۴۰۰ نفر هم پخش شود. چه اصلاح طلب و چه اصولگرا اگر در بحث آزادی بیان اگر قصور کنیم ضرر خواهیم کرد. مثلا من شنیده‌ام برای آن اتفاقی که برای آقای مطهری در شیراز رخ داد، قائم مقام دانشگاه یک‌سال تعلیق شدند.کس دیگری حمله کرده اما شخصی که در اتاقش نشسته بوده جریمه شده و این برخوردها سراسر اشکال است.

برجام دستاوردی برای کل نظام است

رجبی در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید گفته بودند همه مشکلات با برجام حل می‌شود اما چه شد و حتی رئیس بانک مرکزی هم می گوید تقریبا اتفاقی نیفتاده، ضمن خاطر نشان کردن این نکته که با برجام مشکلات حل می‌شود اضافه کرد: برجام درست بود اما زمان سنجی آن درست اعلام نشد. زمان می برد تا مشکلات حل شود.

وی همچنین این نکته را تذکر داد که برجام به عنوان یک فرآیند حتما به ثمر می نشیند اما به عنوان یک اتفاق نه.

وی به فیلم‌های ویرانی و کشتار در سوریه اشاره کرد و گفت: با دیدن هرباره این فیلم ها به مذاکره کنندگان برجام درود می فرستم و باید دانست که برجام فقط دستاورد دولت محسوب نمی‌شود بلکه دستاوردیست برای کل نظام.

ما تنها کشوری هستیم که  در آن، صدا و سیما اپوزسیون دولت است

وی افزود: اعلام نتایج برجام توسط رئیس بانک مرکزی و تیم مذاکره باید به گونه ای باشد که توانایی مطالبه داشته باشند و بگویند ما به این ها قانع نیستیم.

اما بعضی این فضاسازی را مستمسک استفاده گروهی و جناحی قرار می دهند و تیتر روزنامه ها می کنند. در مجلس گزارش از نحوه اجرای برجام ارائه شد و نقاطی به عنوان اشکالات باقی مانده عنوان شد. اما بسیاری از نقاط مثبت و مزایای آن نیز بیان شد. این در حالی است که صدا و سیما به تمام نظرات مخالف دولت اجازه بیان می دهد اما سخنان دولت در حاشیه مطرح می‌شود. شاید ما تنها کشوری هستیم که  در آن، صدا و سیما اپوزسیون دولت است.

مهندس رجبی در پاسخ به پرسشی درباره قطع برق در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هنگام سخنرانی یکی دیگر از نمایندگان شیراز گفت: حرکت از نقطه مطلوب به نامطلوب در فضای سیاسی به یکباره اتفاق نمی افتد. برق قطع می کنند، رد صلاحیت می کنند، اما ما به مسیر تدریجی خود ادامه می دهیم.

نماینده مردم شیراز درباره رأی آوردن آقای کدخدایی برای عضویت در شورای نگهبان گفت: من به ایشان رای ندادم اما اینکه ایشان رای آورد به دلیل متشکل نبودن فراکسیون امید در آن برهه بود.

وی هم چنین در پاسخ به سوالی درباره عملکرد خود درقبال ردصلاحیت مینو خالقی گفت: برای روشن شدن نحوه عملکرد شورای نگهبان در قبال منتخین، طرح استفساریه ای در مجلس تدوین شد و من چهارمین امضا کننده آن بودم و بخشی هایی از این طرح رأی آورد.

ایشان در توضیح درباره پیگیری وضعیت مطالبات دانشجویان و به طور خاص وضعیت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: در این پنج ماه جلسات متعدی با تشکل های دانشجویی داشتم درباره مطالبات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیز، هم با رئیس دانشگاه، هم با وزیر مربوطه و هم با مسئولین امنیتی جلساتی داشتم و پیگیر بودم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز