خبرگزاری کار ایران

سرپرست فاز ۱۳ پارس جنوبی خبرداد:

پایه سکوی مشعل عرشه 13 B پارس‌جنوبی بارگیری شد

سرپرست فاز 13 پارس جنوبی از بارگیری پایه سکوی مشعل اف اس پی - 13 بی در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) در بوشهر برای نصب در موقعیت تعیین شده در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس‌جنوبی، پیام معتمد گفت: این عملیات گامی بزرگ در تکمیل سکوی 13 بی پارس جنوبی است.

معتمد افزود: فرآیند ساخت‌ پایه سکوی مشعل اف.اس.پی- 13 بی که از ماه گذشته به شکل‌جدی پیگیری شده بود، طبق برنامه‌ریزی انجام شده، روز پنجشنبه 20 آبان ماه به پایان رسید و بارگیری آن روز جمعه با استفاده از جرثقیل دریایی اچ ال - 5000 با موفقیت انجام شد.

وی اضافه کرد: این پایه سکو با ٤٣٠ تن وزن، ٦٧ متر ارتفاع، طول دهنه بالایی 8،8 متر و قاعده 22،3 متر به همراه پایل‌های ١٢ گانه آن با وزن ٤٧٠ تن روی بارج آرتمیز قرار گرفت.

سرپرست فاز ١٣ پارس جنوبی بیان کرد: عملیات مهاربندی پایه سکو و پایل‌های آن از امروز به مدت سه روز انجام و عملیات حمل به سمت موقعیت بی فاز ١٣ آغاز خواهد شد.

معتمد ادامه داد: عملیات نصب این سازه‌ها به مدت ١٤ روز توسط جرثقیل دریایی سی پد در خلیج فارس انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به تامین منابع مالی مناسب توسط شرکت ملی نفت ایران و نظارت دقیق شرکت نفت و گاز پارس، ساخت سکوها و تجهیزات جانبی آنها در یارد صدرا از سرعت مناسبی برخوردار است و این چرخه بتدریج باورود کالاهای بیشتر در ماه‌های آتی شاهد پیشرفت بهتری خواهد بود.

معتمد با اشاره به اینکه عرشه‌های بی و دی فاز ١٣ ، اردیبهشت ماه سال ٩٦ آماده بارگیری و نصب در موقعیت مخزن خواهد شد، ادامه داد: با توجه به پایان عملیات حفاری تا قبل از عملیات نصب، مراحل پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی، حداکثر ظرف مدت پنج ماه به پایان رسیده و این سکوها آماده ارسال گاز به پالایشگاه خشکی فاز١٣ واقع در سایت اختر خواهد بود.

سرپرست طرح توسعه فاز ١٣ پارس جنوبی افزود: به موازات آماده سازی این سکوها، سکوهای ای و سی هم به فاصله سه ماه بعد، تا اواخر مرداد ماه سال ٩٦ به موقعیت‌های نصب در دریا ارسال می‌شوند.

طرح توسعه فاز ١٣ به منظور برداشت روزانه ٥٦ میلیون‌متر مکعب‌گاز غنی شده از میدان پارس‌جنوبی طراحی شده و با اتمام آن روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن پروپان و بوتان، تولید خواهد شد.

کد خبر : ۴۲۷۸۵۴