خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد:

مبادلات بانکی اهمیت زیادی در توسعه روابط اقتصادی ایران و آلمان دارد

استاندار آذربایجان شرقی گفت: ضرورت حل مشکلات بانکی در توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در دیدار با هیاتی اقتصادی و تجاری از ایالت نیدرزاکسن آلمان گفت: ظرفیت‌ها و اراده‌های لازم برای گسترش روابط بین ایران و آلمان وجود دارد اما این ظرفیت‌ها زمانی در کنار هم قرار می‌گیرد که توسعه روابط را به خیلی از مسایل دیگر ربط ندهیم.
 
وی با تاکید بر این که باید منافع کشورها را مستقل از هم ببینیم افزود: اجرای برجام برای همه کشورهای مذاکره‌کننده لازم‌الاجراست و مشکلات کشورها نباید مانع از توسعه روابط بین آنها شود.
 
جبارزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک‌های ما از راه‌های مختلف از جمله صرافی با بانک‌های خارجی ارتباط دارند، اما این‌ها هیچ‌کدام صحیح نیست و باید مسایل بانکی به صورت کامل حل شود.
 
وی با بیان این که مسئولان ایرانی آمادگی خود را برای حل و فصل این مشکلات اعلام کرده‌اند گفت: باید منافع ملی همدیگر را در نظر داشته باشیم و معتقدم که در آینده نزدیک راه حلی برای این مشکل پیدا خواهد شد و تا آن زمان باید مقدمات توسعه روابط را فراهم کنیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که بعد از اجرای برجام هیات‌های متعددی از آلمان به تبریز سفر کرده‌اند گفت: روابط خوبی را با این کشور شروع کرده‌ایم و علاقمندیم با گسترش این رفت‌وآمدها به نتایج خوبی برسیم.
 
وی با اشاره به روابط خوب ایران با اتحادیه اروپا، گفت: انتظار داریم روابط خود را با آلمان در زمینه‌های مختلف شروع کنیم و منتظر دیگران نباشیم، چرا که زمان برای ما خیلی مهم و ارزشمند است.
 
جبارزاده با تاکید بر این که آماده افزایش و تسهیل رفت‌وآمدها به عنوان قدم اول در توسعه روابط هستیم، خواستار تسریع در صدور روادید برای اتباع ایرانی از سوی سفارت آلمان شد.
 
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: مردم آذربایجان شرقی مردمانی سخت‌کوش، علاقمند به کار و تلاش و آشنا با تجارت هستند و این مردم بزرگترین سرمایه استان به شمار می‌روند.
 
وی با اشاره به وجود 235 هزار دانشجو و 3400 عضو هیات علمی در دانشگاه‌های استان، از برگزاری نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته تبریز با ارایه 1600 طرح دانش‌بنیان خبر داد و گفت: تبادلات علمی و دانشگاهی و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه فناوری می‌تواند آغاز خوبی برای توسعه روابط باشد.
 
جبارزاده همچنین بر برپایی نمایشگاه‌های مشترک عرضه محصولات تولیدی استان آذربایجان شرقی و ایالت نیدرزاکسن تاکید کرد و گفت: برپایی این نمایشگاه‌ها می‌تواند به ارتباط بین بخش‌های خصوصی دو طرف منجر شود.
 
وی همچنین آمادگی استان آذربایجان شرقی را برای همکاری در زمینه  قطعه‌سازی، کشاورزی، صنایع غذایی و تولید مشترک خودرو با ایالت نیدرزاکسن اعلام کرد و گفت: آماده برقراری خط پروازی بین تبریز و هانوفر هستیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان است، گفت: این موضوع نشات گرفته از اعتقاد قلبی مردم ماست و کسانی که با کشور ما رابطه دارند این روحیه مردم را به عینه لمس کرده‌اند.
 
وزیر اقتصاد، کار و حمل و نقل ایالت نیدرزاکسن آلمان هم در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در تبریز، سفر هیات متبوع خود به ایران را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این سفر نمایندگان بیش از 60 شرکت و تعدادی از نمایندگان مجلس ایالتی حضور داشتند.
 
اولاف لیز با اشاره به روابط سنتی و تاریخی ایران و آلمان، گفت: ایالت نیدرزاکسن اولین ایالتی است که دارای نمایندگی مستقیم در تهران است و روابط ما با ایران محدود به تهران نخواهد بود.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های مشترک ایالت نیدرزاکسن و استان آذربایجان شرقی به ویژه در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی، گفت: نیدرزاکسن در زمینه تولید خودرو و انرژی‌های تجدیدپذیر ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد.
 
وزیر اقتصاد ایالت نیدرزاکسن با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری بین این ایالت و استان آذربایجان شرقی، گفت: این همکاری‌ها باید منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شده و مردم نتایج مثبت آن را لمس کنند.
 
وی همچنین بر ایجاد روابط دانشگاهی با دانشگاه‌های تبریز تاکید کرد و گفت: معتقدیم که همه درها به روی ما باز است و مردم ایران و آلمان علاقمند افزایش و نزدیک‌تر شدن روابط هستند.
 
لیز با بیان این که البته مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد، گفت: حل مشکلات بانکی بسیار مهم است و اگر به سرانجام نرسد دو کشور فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند.
 
وی با بیان این که قدم‌های اولیه برای حل مبادلات بانکی برداشته شده، افزود: آلمان برای به نتیجه رسیدن برجام تلاش زیادی کرد و امروز همه کشورها باید برای نشان دادن ثمرات آن تلاش کنند.
 
وزیر اقتصاد ایالت نیدرزاکسن با بیان این که ایران باثبات‌ترین شریک آلمان در منطقه است، افزود: نتایج توسعه روابط ایران و آلمان شاید خیلی بزرگ نباشند، اما وجود دارند و باید تلاش کنیم که این نتایج روز به روز بیشتر خود را نشان دهند.

کد خبر : ۴۲۷۲۸۹