خبرگزاری کار ایران

فولادفر خبر داد:

راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام اینترنتی درخواست بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور در استان فارس

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان‌فارس از راه اندازی سامانه ثبت‌نام درخواست بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، هاله فولادفر در این‌خصوص گفت: در راستای تحقق دولت الکترونیک، تکریم ارباب رجوع، کاهش مراجعات و  رفاه حال کارگرانی که در کارهای سخت و زیان‌آور استان به کار اشتغال دارند، سامانه  ثبت‌نام درخواست بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور راه‌اندازی شد و از این پس تمام بیمه‌شدگان واجد شرایط می‌توانند با ورود به سامانه الکترونیکی تعریف شده در منزل یا  نزدیک‌ترین مرکز خدمات اینترنتی بدون نیاز به مراجعه به واحدهای تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌های مربوطه، اقدام به ثبت‌نام کرده و درخواست خود را ثبت و کد رهگیری دریافت کنند.

وی افزود: پیگیری درخواست متقاضیان و دریافت پاسخ و اطلاع از نتیجه رسیدگی به درخواست آنان در کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر، از طریق این سامانه امکان‌پذیر خواهد بود و نتیجه هر مرحله با فرستادن پیامک به اطلاع آنان رسیده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و یا ادارات تابعه شهرستان‌های استان  نخواهد بود و تنها برای پیگیری ابلاغ به کارفرما به کانون انجمن صنفی مسئولان ایمنی واقع در خیابان سی‌متری سینما سعدی طبقه بالای بانک ملت مراجعه و درخواست ابلاغ رای به کارفرما را تحویل دهند.

فولادفر خاطرنشان کرد: کسانی که 20 سال سابقه کار متوالی یا 25 سال سابقه کار متناوب در مشاغل سخت و زیان آور داشته باشند، بدون محدودیت سنی و کارگران مرد بالای 50 سال و کارگران زن بالای 42 سال مشروط به اینکه جمع سابقه عادی و ارفاقی آنان در مشاغل سخت و زیان‌آور 30 سال باشد می‌توانند پیش از موعد بازنشسته شوند. برای مثال اگر فردی  10 سال سابقه کار در مشاغل سخت و زیان‌آور داشته باشد سابقه وی یک و نیم برابر  و 15 سال محسوب شده و اگر این فرد 15 سال سابقه کار در مشاغل عادی نیز داشته باشد و سن وی بالای 50 سال باشد با استفاده از این قانون بازنشسته می‌شود.

وی افزود: همچنین کارگرانی که سن آنان حداقل 60 سال باشد و بالای حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند و کارگرانی که مجموع سابقه عادی و ارفاقی آنان حداقل 35 سال باشد بدون محدودیت سنی می‌توانند برای استفاده از این قانون اقدام کنند.

فولادفر تاکید کرد: فقط کارگرانی که آخرین محل کار آنان در یکی از شهرستان‌های استان فارس باشد می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. بدیهی است چنانچه محل کار بیمه شده در فارس باشد اما حق بیمه وی در استان دیگر پرداخت شده باشد، ملاک، محل کار وی است نه محل پرداخت حق بیمه.

مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌فارس درباره روش ثبت‌نام در سامانه گفت: متقاضیان ابتدا وارد سامانه  می‌شوند و در محل ثبت‌نام جدید، کدملی، نام و نام خانوادگی خود را وارد و روی گزینه ارسال کلید می‌زنند. در ادامه در پنجره جدیدی که باز می‌شود اطلاعات تکمیلی شاغل را وارد و گزینه ارسال اطلاعات را انتخاب می‌کنند(درج کد بیمه آخرین کارگاه الزامی است). سپس در پنجره جدید به ترتیب سوابق خدمتی خود ، شامل نام کارگاه، نام قسمت محل کار، نوع فعالیت کارگاه، شغل، تاریخ شروع و خاتمه کار، استان و شهر محل کار و محل پرداخت حق بیمه درج و بر روی گزینه ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری کلید می‌زنند.

وی اظهار کرد: تقاضاهای ثبت‌شده در سامانه  توسط دبیر کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور در دبیرخانه چاپ و در کمیته مطرح می‌شود و سپس نتیجه رسیدگی توسط دبیر کمیته در سامانه ثبت خواهد شد و متقاضیان می‌توانند نتیجه تقاضای خود را رویت و در صورت لزوم از آن رونوشت بردارند و هیچ نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان فارس ادامه داد: افرادی که به تصمیمات  کمیته بدوی اعتراض داشته باشند می‌توانند به دبیرخانه کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور مراجعه و کد اعتراض دریافت کنند. در صورتی که شخص معترض حداکثر ظرف مهلت 15 روز از تاریخ دریافت کد اعتراض، نسبت به تکمیل فرم اعتراض در سایت اقدام نکند به اعتراض وی رسیدگی نخواهد شد و چنانچه به نظر کمیته بدوی اعتراض نشود نظر کمیته بدوی قطعی خواهد بود.

شایان ذکر است، متقاضیان مشاغل سخت و زیان‌آور می‌توانند با مراجعه به سایت اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان فارس( http://fars.mcls.gov.ir )در قسمت لینک سامانه مشاغل سخت و زیان‌آور نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

کد خبر : ۴۲۶۰۳۸