خبرگزاری کار ایران

بمنظور احیای یک مرکز تاریخی علمی و پژوهشی؛

تبریز و آلمان برای احیای ربع رشیدی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

با امضای تفاهم نامه همکاری چهار جانبه علمی، فنی، پژوهشی، مرمتی و حفاظتی احیای ربع رشیدی تبریز عملیاتی می‌شود.

به گزارش ایلنا، بر اساس این تفاهم نامه چهار جانبه که به امضای صادق نجفی شهردار تبریز، مرتضی آبدار مدیر‌کل میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، مسعود باقرزاده کثیری رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و ژودیت تومالفسکی مدیرکل موسسه باستان‌ شناسی آلمان رسید، پژوهش‌های باستان‌شناختی، مرمتی و حفاظتی ربع رشیدی تبریز وارد مراحل عملیاتی می‌شود.

هدف از امضای این تفاهم‌نامه، تحقق عملی همکاری‌های علمی و فنی برای کاوش‌های باستان‌شناسی و پژوهش‌های باستان‌شناختی، باستان‌سنجی و مطالعات حفاظتی، مرمتی معماری، گردشگری و موزه‌داری مرتبط با محوطه باستانی ربع‌رشیدی تبریز و همچنین آماده‌سازی زمینه‌های علمی و فنی لازم برای ثبت این مجموعه تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو عنوان شده است.

به موجب این تفاهم‌نامه موسسه باستان‌شناسی آلمان نسبت به تشکیل و اعزام هیات باستان‌شناسی به همراه تجهیزات فنی و مواد و مصالح لازم جهت نقشه­‌برداری لیزر اسکن سه بعدی، نقشه‌­برداری سطح‌­الارضی ژئوفیزیک، ژئوماتیک، نقشه­‌برداری هوایی به تبریز اقدام می‌کند.

تامین زیرساخت‌های فنی و حمایت‌های مادی و معنوی این طرح نیز توسط شهرداری تبریز انجام خواهد شد.

دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در زمینه‌ کاوش‌های باستان‌شناسی،باستان سنجی ، سال­یابی با روش‌­های شیمیایی و گاه­‌شناسی درختی، مرمت و حفاظت ، ترسیم نقشه‌های معماری، ساخت ماکت و مدل و طراحی پلان گردشگری با هیات آلمانی همکاری خواهد داشت.

همچنین ستاد مرکزی و دفتر مهندسی و مدیریت طرح بزرگ ربع رشیدی تبریز در دانشگاه هنر اسلامی تبریز مستقر خواهد شد.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی هم نسبت به ارایه فضا ، تأمین و تدارک و مدیریت نیروی کارگری و خدماتی و مصالح  و ملزومات کارگاهی و خدمات رفاهی استقرار هیات آلمانی اقدام می‌کند.

برگزاری دوره‌های مشترک برای ارتقای سطحی علمی مهارت‌های باستان‌شناسی در تبریز از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

مجموعه تاریخی و فرهنگی ربع رشیدی به عنوان بزرگ‌ترین شهرک علمی و دانشگاهی جهان حدود 700 سال قبل توسط خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی وزیر دانشمند غازان خان مغول در تبریز ایجاد شد.

این مجموعه ارزشمند در سال 1354 با شماره 943 به ثبت ملی رسیده است.

کد خبر : ۴۲۵۹۷۴