خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در کرج مطرح کرد:

96 درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود/ کاهش واردات دارو

وزیر بهداشت از کاهش واردات‌دارو و افزایش تولید داروهای مصرفی کشور در داخل خبر داد.

به گزارش ایلنا از البرز، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از یک شرکت تحقیقاتی و تولیدی دارویی در شهرک صنعتی سیمین دشت فردیس گفت: در تامین داروهای خاص در کشور مشکلی وجود ندارد و دارو به مقدار کافی در کشور موجود است.

وزیر بهداشت با اشاره به برخی نارضایتی‌های مردم درباره کمبود و گرانی برخی داروها که معمولا از پوشش بیمه‌ای مناسبی برخوردار نیستند، افزود: در حال حاضر 96 درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود که این به معنای روند حمایتی از تولید داخلی در سال‌های گذشته ست.

وی با بیان اینکه واردات داروی مشابه تولیدی در کشور نیز از حدود 700 میلیون دلار به 200 میلیون دلار کاهش یافته، خاطرنشان کرد: در برخی موارد مجبور هستیم به خاطر کیفیت بالای برخی داروهای خارجی بعضی داروهایی را که داخل کشور تولید می‌شود، وارد کنیم.

هاشمی با اشاره به لزوم رقابت‌پذیر بودن تولیدات دارویی در کشور و ضرورت رقابتی بودن تولیدات داخلی در سطح دنیا گفت: مشکل صنعت دارویی کشور دولتی بودن آن است. دولت کارش واردات دارو نیست بلکه باید برای صادرات آن بسترسازی کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با انجام واردات موازی، قیمت داروهای وارداتی کاهش چشمگیری داشته، افزود: 100 قلم دارو در سه سال گذشته در کشور تولید شده و بالغ بر 50 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در این خصوص صورت گرفته است.

وی با ضروری دانستن اعتمادسازی صنعت تولیدات دارویی کشور بین جامعه پزشکی خاطرنشان کرد: کیفیت دارویی که مردم برای آن هزینه می‌کنند تا درمان شوند، باید به گونه‌ای باشد که اثربخشی داشته باشد و خوشبختانه این شرکت با تولیدات کیفی خود چنین اعتمادی را در جامعه پزشکی ایجاد کرده است.

هاشمی در ادامه گفت: این شرکت دارویی از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که حدود 950 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته و جهادی‌ترین کار را برای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داده و جای شعار اقدام کرده است.

وی با اشاره به تولید داروی سینورا که یکی از مهمترین داروهایی است که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: تولید سینورا برای کشور بیش از 30 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به‌دنبال خواهد داشت.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر دومین کشور دنیا هستیم که داروی سینورا را تولید می‌کنیم، خاطرنشان کرد: این دارو در دنیا حدود 15 میلیارد دلار فروش دارد که برای ایمن‌سازی و برخی بیماری‌هایی که منشا آن نقص ایمنی است، استفاده می‌شود.

وی همچنین امروز در جریان بازدید از خط تولید داروی مونوکلونال آنتی‌بادی یک شرکت تولیدی تحقیقاتی دارویی، در منطقه صنعتی سیمین دشت فردیس گفت: با تشکیل شورای فناوری و سیاست‌گذاری در بخش غذا و دارو، واردات دارو در کشور از 1/3 دهم میلیارد دلار به 900 میلیون دلار کاهش یافته است.

کد خبر : ۴۲۲۵۹۲