خبرگزاری کار ایران

چرخ صنعت در حال راه افتادن است

سبحانی: با افتتاح ماشین ریخته‌گری 5 فولاد مبارکه به تولید 7.2 میلیون تن فولاد می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۴۲۱۸۵۷

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: ظرفیت تولیدی ما 5.4 میلیون تن است که پس از وارد مدار شدن ماشین ریخته‌گری شماره 5 این میزان 1.8 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، بهرام سبحانی در نشست خبری شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه در سیاست‌هایی که برای مجتمع در نظر گرفته شد قرار بر این شد تا در اولویت نخست خوراک مجموعه را تامین کنیم، این در حالی بود که برخی معادن ما به دلیل ساخت مجتمع فولاد مصرف کننده معادن خود بودند به همین دلیل در سنگان سرمایه‌گذاری کردیم، اظهار کرد: در فاز دوم توسعه‌های افقی و افزایش ظرفیت را در نظر گرفتیم و در ادامه این مسیر سعی در کیفی سازی محصول کردیم که در این راستا اقداماتی را نیز صورت داده‌ایم.

وی افزود: فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده ورق‌های فولادی خاورمیانه و شمال آفریقا است و در تولید آهن اسفنجی نیز نظیر جهانی ندارد چراکه سالانه 12 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌کنیم که بر این اساس در تولید ناخالص داخلی سهم یک‌درصدی  و در بخش صنعت سهم پنج درصدی را به خود اختصاص داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه 2500 شرکت زیر مجموعه این شرکت هستند و بیش از 84 درصد نیاز این شرکت از مواد اولیه داخلی تامین می‌شود، گفت: حدود هزار کارخانه از محصولات فولاد مبارکه به صورت مستقیم استفاده می‌کنند که می‌توان به صنایع خودروسازی و لوازم خانگی از مهم‌ترین مصرف کننده اشاره کرد.

سبحانی با اشاره به اینکه سه مجموعه فولاد سبا، هرمزگان و سفید دشت تحت نظارت فولاد مبارکه کار می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولیدی ما 5.4 میلیون تن است که پس از وارد مدار شدن ماشین ریخته‌گری شماره 5 این میزان 1.8 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند .این بخش توسط معاون اول رییس‌جمهور افتتاح می‌شود البته در مرز افغانستان نیز در حال احداث مجموعه گندله‌سازی هستیم که سالانه 5 میلیون تن گندله تولید می کند.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده برای مجموعه‌های خود در بخش گندله‌سازی سه درصد از برنامه شش ماهه سال‌جاری جلو هستیم، همین موضوع در بخش تختال با یک درصد، کلاف سرد با 16 درصد جلوتر اما در بخش آهن اسفنجی دو درصد از برنامه عقب هستیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه 350 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول کار هستند، گفت: 13 هزار و 150 نفر در مجتمع فولاد، 920 نفر در فولاد سبا، یک‌هزار و 673 نفر در فولاد هرمزگان مشغول فعالیت هستند.

سبحانی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه 50 درصد فولاد کشور را تامین می‌کرده و قصد دارد تا سال 1404 در همان 50 درصد نگه دارد، ادامه داد: ایستگاه گاززدایی، ایستگاه سولفورزدایی، بریکت‌سازی شهید خرازی و واحد تولید آب دمین از پروژه‌های بهره‌برداری شده در سال 95 بوده که این اتفاقات در راستای توسعه عمودی و افقی و افزایش کیفیت و ظرفیت فولاد انجام شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های در حال احداث تصریح کرد: ماشین ریخته‌گری شماره 5، توسعه زیرسقف فولادسازی، توسعه زیرسقف فولاد سبا، کوره‌های آهک کلسینه، کنسانتره آهن سنگان، گندله‌سازی سنگان، انباشت و برداشت و احیا مستقیم فولاد سفید دشت، نیروگاه مقیاس کوچک سبا، شبکه تصفیه فاضلاب‌شهری مبارکه و لنجان، فولادسازی، ریخته‌گری و نورد پیوسته فولاد سفید دشت، نوردگرم 2 و توسعه فولاد هرمزگان از پروژه‌ها و طرح‌های در حال احداث مجتمع فولاد مبارکه است.

سبحانی با اشاره به استفاده از پساب به جای آب زاینده‌رود در کارخانه خبر داد و افزود: طبق تفاهم با شرکت آبفای اصفهان قرار شد تا شبکه فاضلاب مبارکه و شهرهای اطراف توسط فولاد جمع‌آوری و در فولاد مبارکه استفاده شود. این میزانه 450 لیتر بر ثانیه خواهد بود.

وی درباره فروش محصولات فولاد مبارکه گفت: 16 درصد محصولات سرد، 6 درصد تختال، 6 درصد محصولات روکش‌دار، 74 درصد محصولات گرم بوده، گفت: از این میزان تولیدات در 7 ماهه سال‌جاری 32 درصد محصولات صادر و 68 درصد در داخل مصرف شده این در حالی است که سال گذشته ما 65 درصد در داخل و 35 درصد صادرات داشته‌ایم.

مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرد: از ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه تاکنون 37 میلیارد دلار فروش محصولات این کارخانه بوده که 72 میلیون تن در داخل و 17 میلیون تن در خارج کشور فروش فولاد این کارخانه بوده است.

سبحانی با نگاه به آمار صادرات 7 ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد که ما 57 درصد از محصولات خود را به اروپا صادر کرده‌ایم پس از آن 38 درصد به خاورمیانه و 8 درصد هم به خاور دور صادر کرده‌ایم، این در حالی است که 83.6 درصد تجهیزات قطعات و مواد این کارخانه از مواد داخلی تهیه شده است.

وی درباره ورزشگاه نقش‌جهان تاکید کرد: انتظار 22 ساله این ورزشگاه به پایان رسید. هنگامی که این پروژه به فولاد مبارکه سپرده شد ما برآورد هزینه 30 میلیارد تومانی برای آن کردیم و امروز همین حدود برای آن هزینه کرده‌ایم، البته شرط فولاد مبارکه برای ورود به این پروژه مدیریت این پروژه بود، در روند تکمیل نیز مشکلاتی وجود داشت که تا سیاست رختکن و سازه‌های فلزی از ابتدا بازسازی شد. در قراردادی که با اداره کل ورزش و جوانان بسته شد، این ورزشگاه 20 تا 30 سال در اختیار فولاد مبارکه قرار می‌گیرد که باید دانست هزینه‌های این ورزشگاه فارق از بودجه باشگاه سپاهان است.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: 1.5 درصد از آب زاینده‌رود برداشت می‌کنیم این در حالی است که ما در ابتدا 16.6 درصد از آب رودخانه استفاده می‌کردیم ولی امروز میزان مصرف آب ما به 5.33 کاهش پیدا کرده است.

سبحانی درباره برخی اعتراضات سندیکای لوله پرفیل کشور به این شرکت گفت: سال گذشته قیمت فولاد به شدت افت پیدا کرد و ما باید پا به پای رقبا کاهش می‌دادیم اما اینکه در داخل این قیمت کاهش نیافت به این دلیل بود که در دیگر کشورها مولفه‌های تولید نیز کاهش یافت اما در کشور ما این اتفاق رخ نداد و امسال با تاخیر 20 درصد تعرفه گذاشتیم.

وی درباره وضعیت صادرات خدمات فنی مهندسی این شرکت گفت: شرکت فنی و مهندسی فولاد مبارکه در راستای جمع‌آوری مهندسان باتجربه 2 سال پیش افتتاح شد که پروژه ماشین ریخته‌گری نیز با دانش این مهندسان صورت گرفت و در تلاش هستیم تا این دانش را به دیگر کشورها صادر کنیم که در این راستا با یک کشور نیز رایزنی کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه گفت: ما در بحث رعایت استانداردهای ایمنی و محیط زیست بسیار سختگیر هستیم اما متاسفانه برخی از سیستم های این مجموعه قدیمی هستند و یک جایی آسیب‌پذیر بود که موجب مرگ دو همکار ما شد و همین موضوع موجب بازنگری در کل مجموعه قدیمی ما شد.

سبحانی تاکید کرد: چرخ صنعت در شش‌ماهه دوم در حال حرکت است و این موضوع قابل حس است و کشور رو به ساخت و ساز توسعه پیش می‌رود. مصرف فولاد در کشورها یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی است و امروز این شاخصه روی عدد سرانه 300 کیلوگرم است که به چنین کشوری توسعه یافته می‌گویند ما در حال حاضر در ایران مصرف سرانه 237 کیلوگرم است.

وی خاطرنشان کرد: پس از برجام یکسری توافقات انجام شد که برخی در حوزه فروش بود که صورت پذیرفته است و دیگری در مورد توسعه فولاد هرمزگان و همچنین نورد گرم فولاد مبارکه بود که کم کم به عقد قرار داد نزدیک هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز