خبرگزاری کار ایران

در نشست هم‌اندیشی بانک‌ها و اتاق البرز مطرح شد؛

لزوم تسهیل در گشایش اعتبارات اسنادی سیستم بانکی کشور

سرپرست بانک صنعت و معدن البرز با اشاره به لزوم تسهیل در گشایش خط اعتباری سیستم بانکی کشور، گفت: برای گسترش روابط بانکی با فعالان اقتصادی کشور نیازمند برقراری مجدد اعتماد و اطمینان عمومی در داخل کشور هستیم.

به گزارش ایلنا در البرز، طهمورث طلایی امروز در نشست هم‌اندیشی روسا و کارشناسان بانک‌ها با رئیس اتاق بازرگانی البرز بر ضرروت برطرف‌شدن قراردادهای "یوزانس داخلی"(گشایش اعتبارات معاملات نسیه در بانک‌ها) تاکید کرد.

وی ادامه داد: در صورتی که مشکلات اعتبارات اسنادی درباره قراردادهای ال‌سی در قالب یوزانس داخلی بر طرف شود و اجرای مجدد آن از سر گرفته شود بسیاری از مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی بخش تولید در فضای برجام بر طرف خواهد شد.

طلایی با بیان اینکه مشکلات موجود در مسیر  گسایش اعتبارات اسنادی یوزانس داخلی باید در سطح ملی بر طرف شود، افزود: متاسفانه مشکلات منجر به اختلاس‌های میلیاردی در پوشش "ال‌سی در قالب یوزانس داخلی" مسوولان ارشد سیستم بانکی کشور را بر آن داشت فعلا این‌گونه قراردادها را در نظام بانکی کشور حذف کنند.

وی خاطرنشان کرد: بانک‌مرکزی و دیگر دست‌اندرکاران نظام پولی و اعتباری کشور می‌بایست نارسایی‌هایی که در قراردادهای "ال‌سی در قالب یوزانس داخلی" و فرایندهای مربوطه که منجر به زمینه اختلاس شده بود را ریشه‌یابی و برای رفع آن اقدام کنند.

طلایی با تاکید بر ضرورت برخورداری بخش صنعت از ظرفیت تسهیلات بانک‌های خصوصی با نرخ‌های مناسب گفت: بانک‌های خصوصی از ظرفیت‌های لازم نیروهای توانمند و زیر ساخت‌های مناسبی برای تامین مالی بخش تولید برخوردارند که می‌طلبد در این خصوص اطلاع‌رسانی بیشتری از جانب بانک‌ها انجام شود.

سرپرست بانک صنعت و معدن البرز با ضروری دانستن اطلاع‌رسانی مناسب بانک‌ها در زمینه منابع و امکانات بانکی برای تامین نیازهای بخش صنعت، افزود: بخش تولید به دلیل عدم آگاهی قادر به استفاده مناسب از منابع بانک نیست، به عنوان مثال در پوشش توافق نامه "ژنو"، خط اعتباری یک‌میلیارد یورویی تسهیلات، با نرخ 3 درصد برای برخی صنایع، به ویژه صنایع غذایی و دارویی اختصاص یافته که در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسب انجام نشده است.

وی با ناکافی دانستن مدت زمان بازپرداخت یک‌ساله در نظر گرفته شده برای تسهیلات بانک به بخش صنعت، با اشاره به اینکه وصول مطالبات بخش‌خصوصی با توجه به شرایط اقتصادی بسیار زمانبر شده، گفت: زمان در نظر گرفته شده برای باز پرداخت تسهیلات بانکی که با هدف تقویت سرمایه در گردش ارایه می‌شود باید افزایش یابد تا واحد تولیدی برای پرداخت بدهی بانکی با مشکل مواجه نشود.

همچنین در این جلسه مدیر شعب بانک توسعه تعاون البرز، عمده مشکلات حاکم در سیستم بانکی را بالا بودن قیمت تمام شده پول عنوان کرد و بر ضرورت حل این مشکل در سطح ملی تاکید کرد.

کلانتری گفت: برای گشایش ال‌سی داخلی می‌بایست نیازهای بخش تولید به صورت مکتوب در اختیار بانک‌ها قرار گیرد تا در چارچوب‌ها و ضوابط خاص نسبت به ارائه تسهیلات و گشایش خط اعتباری برای واحدهای متنوع تولیدی کشور اقدام شود.  

همچنین این نشست، معاون بانک توسعه صادرات البرز ضمن اعلام آمادگی برای ارایه تسهیلات به بخش تولید گفت: ارائه تسهیلات، به واحدهای غیر فعال که نیاز مبرم به نقدینگی دارند لازم است در مقابل ارائه ضمنانت نامه معتبر انجام شود.

اسماعیل بالویی افزود: مشکل و چالش اساسی پیش روی، ارایه تسهیلات به واحدهای غیر فعال است زیرا این واحدها اغلب تسهیلات دریافتی را به جای هدایت به سمت فعال‌کردن واحد تولیدی برای پرداخت بدهی‌های سنگین مالیاتی و آبونمان، آب، برق و گاز هزینه می‌کنند و قادر به باز پرداخت تسهیلات نیستند.

وی با بیان چرایی عدم اقبال واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بانک‌های خصوصی، هزینه‌های مالی بالایی دارند از این روی دریافت تسهیلات تولیدی از این بانک‌ها مقرون به صرفه نیست و  غالب تولیدکنندگان رقبتی به این کار ندارند.

کد خبر : ۴۲۱۸۲۶