خبرگزاری کار ایران

مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان مطرح کرد:

کاهش منابع آبی زیرزمینی در البرز / افزایش ذخایر سدهای استان

asdasd
کد خبر : ۴۱۱۵۴۳

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای البرز از کاهش ذخایر آبی سفره های زیرزمینی در البرز خبر داد.

به گزارش ایلنا در البرز، مهدی عبدالرحیمی امروز با اشاره به کاهش میزان بارش در سال های اخیر گفت: با وجود این که امسال ،سال بارشی نسبتا مناسبی در مقایسه با سنوات گذشته داشتیم  و مخازن سدهای کشور پر شد اما همچنان در خصوص وضعیت منابع سفره‌های زیر زمینی با بحران کم آبی روبرو هستیم.

وی در ادامه با بیان این که در حال حاضر برای نجات سفره‌های زیر زمینی و منابع آبی طرح های مختلفی در کشور و البرز در دست اجرا است، افزود: امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در سطح کشور و همچنین البرز و با ساماندهی چاهای مجاز و غیر مجاز در حد مطلوبی بر این چالش فائق شویم.

وی در ادامه افزود: برگزاری نشست ها و جلسات مختلف با کشاورزان و بهره برداران، ارتقای سطح اطلاعات عمومی و سطح آگاهی کشاورزان در خصوص منابع آب به خصوص منابع آب زیر زمینی از دیگر بخش های طرح احیا و تعادل بخشی آب در البرز است .

وی در ادامه با اشاره به لزوم بهره گیری از تشکل های مردم نهاد و همچنین ظرفیت های سازمان آموزش و پرورش کشور در موضوع صرفه جویی و فرهنگ سازی در این خصوص خاطر نشان کرد: در این خصوص طرح نجات دانش آموزی با عنوان "داناب"، در راستای بهره گیری از ظرفیت دانش آموزی کشور در امر صرفه جویی آب در سطح کشور و از جمله در البرز پیگیری می شود.

وی در ادامه گفت: همچنین در این راستا، اردیبهشت ماه سال جاری طرح همیار منابع آب با حضور استاندار البرز و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با مشارکت 400 تشکل مردم نهاد در استان آغاز شد .

عبدالرحیمی در ادامه با بیان این که انسداد چاه های غیر مجاز، نصب کنتور های هوشمند و جلوگیری از اضافه برداشت های چاه های مجاز در این استان دنبال می شود خاطرنشان کرد: کنتورهای هوشمند باعث می شود میزان برداشت آب مشخص شود و چاهای مجازی که میزان استفاده آنها بیش از حد باشد توسط این کنتور ها شناسایی جریمه و یا توقیف می شوند.

وی در ادامه با اشاره به این که خوشبختانه امسال با افزایش بارش ها ذخایر سدهای استان در حد مطلوبی ست گفت: از ابتدای سال آبی 94 تا کنون مجموع بارش های استان البرز 437.1 بود که این میزان بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بود، افزایش 23 درصدی را نشان می دهد.

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای البرز در ادامه افزود: 240 میلی متربارش در کشور داشتیم که در مقایسه با سال گذشته و میزان بارش 195 میلی متر شاهد افزایش 23 درصدی بارش ها در کل کشور بودیم.

عبدالرحیمی در ادامه گفت: در حال حاضر ظرفیت آبی سد کرج 85 درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 4 درصدی را نشان می دهد، همچنین 77 درصد ظرفیت سد طالقان نیز پر از آب است که شاهد افزایش 63 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته این میزان بارش ها در دراز مدت و طی 25 سال گذشته کاهش داشته است و بارندگی هایی که در سال آبی جدید شاهد بودیم  به این منظور نیست که کشور از مرز خطر عبور کرده و دچار بحران آبی در مناطق مختلف نیستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز