خبرگزاری کار ایران

سعید سعادت خبر داد:

شناسایی 200 چالش بخش خاک و آب کشاورزی در کشور

قائم‌مقام موسسه تحقیقات خاک و آب از شناسایی 200 چالش بخش خاک و آب کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا در البرز، سعید سعادت امروز در حاشیه برگزاری نخستین گردهمایی ملی برنامه‌ریزی تحقیقات مدیریت پایدار خاک و آب در مرکز آموزش موسسه تحقیقاتی خاک و آب واقع در منطقه مشکین‌دشت فردیس با بیان اینکه این همایش یکی از بزرگترین همایش‌های بخش خاک و آب کشور است، افزود: برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی به منظور رفع مشکلات و چالش های بخش خاک و آب کشور در کمترین زمان، از اهداف اصلی برگزاری این همایش سه روزه است.

وی خاطرنشان کرد: به نتیجه رسیدن تحقیقات در یک بازه زمانی کوتاه و میان مدت از اهداف برگزاری این گردهمایی ست بنابراین تمام محققین برای 9 عنوان برنامه ارایه شده از سوی این موسسه، طرح ارائه می‌دهند.

وی افزود: طرح‌های مربوط به این 9 برنامه از سوی محققان و کارشناسان به صورت پیشنهادی مطرح و در این گردهمایی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و ماحصل آن در انتهای این گردهمایی، برنامه‌ای است که در مدت پنج سال آتی نشان می‌دهد برای حل مهمترین مسایل مبتلابه خاک و آب کشاورزی کشور چه راه‌حلی می‌توانیم داشته باشیم و چه مسایلی را قرار است حل کنیم و نیروی انسانی، بودجه و زمان مناسب آن را چطور می‌توانیم پیش بینی و محیا کنیم.

وی با اشاره به رونمایی از جلد اول کتاب 9 برنامه مدیریت پایدار خاک و آب کشور گفت: شناخت و مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، شناخت و مدیریت کربن آلی خاک شناخت، مدیریت اثرات متقابل تغییر اقلیم خاک و آب و تولید محصولات کشاورزی و شناخت و مدیریت آلودگی خاک و آب کشاورزی از عناوین 9 برنامه ابلاغی است.

وی خاطرنشان کرد: جلد اول این کتاب شامل اصول و مبانی و عناوین طرح‌هاست و بعد از گردهمایی تا یک ماه آینده جلد دوم برنامه‌ای را خواهیم داشت که تعداد طرح‌ها زمان بندی و هزینه اجرای طرح‌ها مشخص می‌شود.

سعید سعادت با اشاره به مسایل و مشکلات فراوان در بخش کشاورزی، با اشاره به محدودیت‌های نیروی انسانی و اعتباری گفت: از این روی قرار است مسائل و چالش‌های مهم واساسی مانند آلودگی خاک، تغییر کاربری، تغییر اقلیم ، شوری خاک، تخلیه و تخریب خاک، حاصلخیزی و تغذیه گیاه مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد و راهکار ارائه شود.

کد خبر : ۴۰۸۲۶۴