خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان مطرح کرد:

70 درصد آلودگی هوای اصفهان مربوط به حمل و نقل است

استاندار اصفهان در دیدار وزیر محیط زیست، انرژی و دریای کشور فرانسه تاکید کرد: 70درصد آلودگی هوای اصفهان مربوط به حمل و نقل، 20 درصد صنایع و 10 درصد گردوغبار است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در دیدار با وزیر محیط زیست، انرژی و دریای کشور فرانسه، اظهارداشت: اصفهان، شهری است که اکثر مقامات اروپایی که به ایران سفر می کنند از این شهر زیبا نیز بازدید می کنند.

رسول زرگرپور اصفهان را قطب صنعت ایران خواند و افزود:‌ به دلیل عدم جانمایی درست و عدم تکنولوژی بالا، صنایع، محدودیت های زیست محیطی را برای اصفهان ایجاد کرده است.

زرگرپور با بیان اینکه در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، اصفهان یکی از آلوده‌ترین شهرها بود، گفت: رفع مشکل آلودگی هوا یکی از مطالبات اصلی مردم بود و با تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان و پیگیری این برنامه، این مشکل به مقدار زیادی برطرف شد و بنا به گفته رئیس سازمان محیط زیست کشور، یکی از موفق‌ترین طرح ها در خصوص کاهش آلودگی هوا در کشور ، در اصفهان انجام شد.

استانداراصفهان افزود: ‌۷۰ درصد آلودگی هوای اصفهان مربوط به حمل و نقل، ۲۰ درصد صنایع و ۱۰ درصد گردوغبار است که هر سه مورد به صورت جدی پیگیری شد و میزان هوای سالم استان با پیگیری این برنامه ۳ برابر شد و امسال به ۲۲۰ روز رسید.

وی با بیان اینکه سازگاری صنایع با محیط زیست از مهمترین برنامه های دولت بشمار می رود، گفت: بهره‌مندی از تکنولوژی روز جهان در راستای سازگاری صنایع با محیط زیست یکی از مواردی بوده که در سفر هیات های خارجی به اصفهان پیگیری می شده است.

زرگرپور به وضعیت گردوغبار در اصفهان اشاره کرد و گفت: به جز گردوغبارهایی که از خارج وارد استان می شود، با توجه به فرسایش خاکی شدید در برخی از مناطق استان، گردوغبارهای استانی نیز ایجاد می شود و در برنامه ای سه ساله تثبیت ۱۰ هزار هکتار از این مناطق در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۲ هزار هکتار اجرایی شده است.

زرگرپور با اشاره به اینکه اصفهان نیز با مشکلاتی که دریاچه ارومیه با آن مواجه بوده درگیر است، گفت: بخش عمده ای از تالاب گاوخونی خشک شده است و سعی کرده ایم که بخشی از پساب استاندارد را به آنجا هدایت کنیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در خصوص کنترل و بهبود کیفی هوای منطقه اصفهان ، مدیریت استان علاقمند است از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کند و همچنین خواستار افزایش مبادلات علمی و فرهنگی و انتقال تجربیات بویژه در مقوله آب و مقابله با خشکسالی و آلودگی هوا است.

مدیر ارشد استان افزود: هرچه کشورها با هم تبادل و ارتباطات بیشتر داشته باشند می‌توانند مشکلات خود بویژه مشکلات محیط زیست را بهتر حل کنند.

زرگرپور یکی از سیاست های دولت تدبیر و امید را برخورد کارشناسانه با چالش های محیط زیستی خواند و گفت: دولت روحانی خود را دولت محیط زیستی می داند زیرا در ایران مشکلات زیست محیطی زیاد و متنوع است و خانم ابتکار در این زمینه تلاش های زیادی داشته اند و حضور شما نیز در ایران می تواند تأثیرگذار باشد.

استاندار اصفهان در ادامه به خشکسالی در منطقه اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی در اصفهان ۱۵۰ میلیمتر و به عبارتی یک ششم متوسط دنیا است و وضعیت سفره های آب زیر زمینی نیز مناسب نیست و به سمت بحرانی شدن پیش می رود.

وی افزود: با خشکسالی روبرو هستیم که در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده است ولی با مدیریت آب موجود تا کنون محدودیتی برای شرب، کشاورزی و صنعت ایجاد نشده است ولی می توان گفت که اصلی ترین مشکل استان خشکسالی است.

نماینده ی عالی دولت در اصفهان در پایان گفت: مدیریت استان اختیار دارد که با بخش های مختلف دیگر کشورها وارد مذاکره شود و با پیگیری سفرای دو کشور آماده هستیم که در بخش های آب، آلودگی هوا و دیگر مسائل زیست محیطی با دیگر کشورها به ویژه فرانسه تبادل اطلاعات داشته باشیم.

خواهر خواندگی بین اصفهان و شرکت های فعال و تخصصی فرانسه و همچنین انتقال تکنولوژی های جدید باید در دستور کار قرار گیرد.

خانم سگولن رویال وزیر محیط زیست، انرژی و دریای فرانسه نیز در این دیدار گفت: متاسفانه در اکثر نقاط دنیا این مشکلات وجود دارد و با توجه به پیگیری های جدی مسئولان محیط زیست ایران، تصمیم گرفتیم که در خصوص آب بویژه در شناسایی متدها و روش های جلوگیری از هدر رفت آب، همکاری های مشترک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آبیاری بارانی حدود ۸۰ درصد از هدر رفت آب جلوگیری می کند، گفت‌: گرچه کشاورزان خود را دیر با روش های نوین آبیاری هماهنگ می کنند ولی اگر به همین روش ادامه دهند دیگر کشاورزی وجود نخواهد داشت.

رویال با اشاره به مشکلات کم آبی در فرانسه گفت: در برخی موارد آبیاری باغات و شستن خودرو در این کشور ممنوع شده است و شاید در مرحله ی اول مردم مخالف بودند ولی در سال های بعد از این اقدام تشکر کردند.

رویال در خصوص مشکلات کم آبی در اصفهان گفت: به دلیل دوری این استان از دریا، نمی توان از آب شیرین کن استفاده کرد و باید سیاست های محدود کننده در این استان اجرا شود.

وزیر محیط زیست، انرژی و دریای فرانسه تنها راه حل باران زایی را کاشت درخت عنوان کرد و گفت: درختانی که به آب زیاد نیاز ندارند و گونه های کم آبی که قدرت بازان زایی دارند باید کاشته شوند و در این راستا می توانیم تبادلات خوبی به خصوص با استان اصفهان داشته باشیم.

رویال در پایان با اشاره به لزوم اتخاذ تصمیمات کارشناسانه و مبادله ی اطلاعات علمی و فنی در خصوص مقابله با خشکسالی و آلودگی هوا ، پیشنهاد کرد: نوعی از خواهر خواندگی بین اصفهان و شرکت های فعال و تخصصی فرانسه و همچنین انتقال تکنولوژی های جدید در این خصوص صورت پذیرد.

کد خبر : ۴۰۶۴۸۳