خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی تفصیلی ایلنا با معاون سیاسی، امنیتی کردستان مطرح شد؛

معابر کولبری تا شکوفایی منطقه آزاد، باز هستند/ اختصاص 420میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه به حوزه آب کردستان

اصرار برخی منتقدان برای اینکه دولت را به طور مستمر تخریب کنند بی‌اخلاقی است و مردم هم متوجه امر هستند/ دولت و تیم مدیریتی استان معتقد است تمام معابر کولبری باید تا شکوفایی منطقه آزاد، باز باشند/اختصاص 420میلیارد تومان اعتبار جهشی به حوزه آب استان از محل صندوق توسعه ملی.

خبرگزاری ایلنا موضوع‌های مختلف استان کردستان  را در گفت‌و گوی تفصیلی با معاون سیاسی، امنیتی استان برررسی کرده است.

گفت‌وگوی ایلنا با علیرضا آشناگر به شرح ذیل است.

به مهمترین موضوع این روزهای محافل سیاسی اشاره می‌کنیم و آن هم بحث فیش‌های نامتعارف حقوقی برخی از مدیران است که متاسفانه دست آویزی برای تخریب دولت تدبیر و امید شده است. خوشحال خواهیم شد نظر خود را در این خصوص بیان کنید.

اصل مطرح کردن موضوع تخلف امر پسندیده‌ای نیست اما نحوه پیگیری توسط برخی رسانه‌ها و بزرگنمایی آن در راستای تخریب و تسویه حساب با دولت بود. با توجه به شواهد و قرائن وسعت کار بسیار ناچیز بود. از مجموع کل مدیران ارشد در دولت، کمتر از یک درصد حقوق نامتعارف دریافت کرده بودند و این هم ناشی از خلاءهای قانونی و عموماً به استثناهای قانون مدیریت خدمات کشوری و نظام هماهنگ پرداخت مربوط بود. و صد البته این یک درصد هم تحت هر عنوانی مرتکب کار ناپسندی شده‌اند.به نظر من آنچه وظیفه دولت بود در خصوص شناسایی و برخورد با متخلفان به خوبی انجام پذیرفت.

افکار عمومی ما خواهان برخورد با متخلفان دریافت کننده حقوق‌های نامتعارف هستند همچنان که خواهان برخورد با افرادی که هزاران میلیارد تومان اختلاس کردند، بودند. یعنی برخورد با هرکس که به بیت المال تحت هر عنوانی دست درازی می‌کنند. و ما هم دوست داریم که همه جریان‌های سیاسی به دور از منافع جناحی با قضیه برخورد کنند و خوشبختانه دولت هم خوب عمل کرد اما اصرار برخی منتقدان برای اینکه دولت را به طور مستمر تخریب کنند بی‌اخلاقی است و مردم هم متوجه امر هستند.

یکی دیگر از موضواعات مهم محافل مختلف استان، بحث تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان است، شما آینده  این موضوع با توجه به ضعف و حتی نبود زیرساخت‌های لازم در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منطقه آزاد دیر یا زود توسعه زیرساخت‌ها را برای منطقه و استان همراه خواهد داشت. متاسفانه زیرساخت‌های استان از جمله راههای مواصلاتی، شبکه ریلی و ...... با ضعف جدی روبروست. توجه دولت هم روی ارتقای وضعیت زیرساخت‌ها متمرکز شده است. پیشنهاد مدیریت ارشد استان در سفر رییس جمهور محترم در سال گذشته توجه به بحث زیرساخت‌ها بود و ما هم با ارائه برنامه‌های لازم به دولت ثابت کردیم که تیم مدیریتی استان به دنبال کار هیجانی و تبلیغی نیست بلکه هدفمند به دنبال توسعه زیرساخت‌ها جهت رسیدن به توسعه پایدار است.

یکی از مزیت‌های اصلی استان تجارت و بازرگانی با نگاه به بازار همسایه با توجه به اشتراکات فرهنگی فراوان بوده که امیدواریم با توجه شرایط خاص منطقه به عنوان یکی از مناطق آزاد تجاری- صنعتی موفق کشور مطرح شود. در حال حاضر هم استارت تکمیل یا شروع برخی پروژه‌های مهم در استان زده شده، از جمله احداث و تکمیل فردوگاه سقز که امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد پرواز در این فرودگاه باشیم و حتی فرودگاهی در مقیاس کوچکتر نیز که در صورت تصویب لایحه منطقه آزاد در مجلس شورای اسلامی در مریوان با تعهد شورا هماهنگی مناطق آزاد احداث خواهد شد.

نکته قابل توجه و مهم دیگر این است که دولت و حاکمیت تصمیم می‌گیرند در نقطه صفر مرزی ما منطقه آزاد ایجاد کنند که همین موضوع بسیار مبارک و قابل تقدیر است و این مهم می‌تواند باعث امنیت پایدار در منطقه و حتی تثبیت جمعیت ما در مناطق صفر مرزی شود.

البته در کنار این موضوع نیز مشغول توسعه و ساماندهی مرزها نیز هستیم به صورتی که در هفته‌های گذشته شاهد افتتاح و آغاز بکار رسمی مرز سیرانبد بانه بودیم به صورتی که می‌توان گفت مرز سیرانبد دوقلوی مرز باشماق استان بوده و تمام فعالیت‌های دایر در مرز باشماق در مرز سیرانبد نیز فعال خواهد شد.

دولت و تیم مدیریتی استان معتقد است تمام معابر کولبری نیز باید تا شکوفایی منطقه آزاد باز باشند. یکی از شعارهای اصلی دولت در استان ساماندهی معابر کولبری است این امر نقش جدی در ارتقای شاخص‌های مختلف مناطق مرزی داشته از جمله معیشت مرزنشینان، توسعه مناطق مرزی و حتی استان و  ...... دارد. البته آفت‌هایی هم دارد که باید کنترل شود.

درخصوص بازگشایی معابر دستگاه‌های نظامی و امنیتی استان بیشترین همکاری را داشته که جای تقدیر و تشکر دارد. اراده نظام، حفظ پویایی در مرزها و کمک به مرزنشیان بوده زیرا مرزنشینان پاسداران ما در حفظ تمامیت ارضی کشور است.

ما آرزومندیم که مرزنشیانان ما علاوه به درآمد کولبری از سود بازرگانی بهره‌مند شوند البته گوشه‌ای از این امر مستلزم همکاری خود مرزنشینان استان است. در حال حاضر سهم مرزنشینان ما از درآمدهای مرزی ناچیز است و عده‌ای اندک سود کلانی را کسب می‌کنند. که انشاالله با تدابیر دولت زمینه کسب سود مستقیم مرزنشینان کسب شود.

با توجه اهمیت محیط زیست و مولفه‌های مربوطه، وضعیت محیط زیست استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت آقای روحانی بارها اعلام کرده که دولت محیط زیست هستیم و تمایل تیم دولت در استان نیز به این موضوع اثبات شده است. به نظر من شاید در حال حاضر نتوان ارزیابی صحیحی از موضوع در استان داشته باشیم تمام تلاش ما این است که فعالیت‌های عمرانی دولت در استان منجر به تخریب محیط زیست نشود. به عنوان نمونه ما در برخی شهرستان‌ها از اجرای تعدادی از طرح‍‌های عمرانی جهت حفاظت از محیط زیست جلوگیری کردیم.

خوشبختانه سازمان‌های مردم نهاد نیز در حوزه فوق، بسیار فعال هستند و خوب عمل می‌کنند و البته در برخی شهرستان‌ها نیز فرمانداران ما خوب عمل کردند. مثلا در بیشتر روستاهای مریوان شاهد فعالیت تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی هستیم که همکاری خوبی در بسیاری موارد با دولت دارند. دولت هم از چنین نهادهایی جهت تداوم مسیر حمایت خواهد کرد.

شما به عنوان معاون سیاسی امنیتی استان کردستان، فعالیت احزاب سیاسی قانونی در استان را چگونه  ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه احزاب در کشور به دلایل مختلف ضعیف ظاهر شده‌اند که به نظر من یکی از دلایل اصلی سابقه ضعیف و تجربه کم در این نوع فعالیت‌هاست. در حال حاضر از لحاظ کمّی در شرایط بدی نیستیم اما سطح کیفی چندان مناسب نیست. باید قبول کرد احزاب باید در فکر تقویت ساختارهای فکری و انسانی خود باشند تا بتوانند به درستی در ساختار قدرت نقش ایفا کنند همچنین باید دارای برنامه عملیاتی متناظر با چهارچوب‌های توسعه‌ای کشور باشند.

در حال حاضر نیز به توصیه معاون محترم سیاسی وزیر کشور خانه احزاب را در آینده‌ای نزدیک در استان فعال خواهیم ساخت البته این موضوع نیز به تمایل احزاب فعال در استان مربوط بوده، متاسفانه تجربه ما در حوزه تشکل‌های مردم نهاد با توجه به عدم استقبال خود تشکل‌ها در خصوص فعالسازی خانه تشکل‌ها موفق نبود.

هرچند ما تمایل داریم با احزاب نشست‏‌های هم اندیشی داشته باشیم البته توقع داریم احزاب برنامه لازم جهت توسعه استان  و توانایی ارتباط با مردم را داشته باشند.

با توجه به گذشت حدود یک سال از سفر رییس جمهور محترم به استان، چند درصد از مصوبات سفر در این مدت تحقق پیدا کرده است؟

در سفر رییس جمهور محترم در مرداد 1394 قریب به هزار میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای طرح‌های مختلف استان مصوب شد. اما همه شاهدیم که دولت با تنگناهای مالی جدی روبرو بوده به صورتی که سهم کشور از فروش نفت کم و  قیمت نفت نیز در پایین ترین سطح خود قرار دارد. در ضمن دولت باید تعهدات مالی دولت قبل را نیز برآورد کند. دولت باید در کنار کنترل تورم و کاهش حجم نقدینگی، کشور را نیز از رکود خارج کنند. با این اوصاف با توجه به تعهد دولت در قبال اجرای طرح ها در دوسال آخردولت، امیدواریم در سال 95 تعهدات سفر به طور کامل تحقق پیدا کند.

وزیر محترم کشور در نامه‌ای به دکتر روحانی خواستار تخصیص کامل اعتبارات سفر شده که امیدواریم با گشایش مالی دولت تمام اعتبارات به طور کامل تخصیص و جذب شود. که خوشبختانه دستگاه‌های اجرای استان توانایی جذب اعتبارات تخصیصی را به طور کامل دارند. در ضمن علاوه به مصوبات سفر و اعتبارات سالانه، اعتباری جهشی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به مبلغ 420 میلیارد تومان به توسعه حوزه آب استان تخصیص داده شده که این مبلغ به طور کامل جذب شده است.

نظر شما در خصوص وضعیت فرهنگی استان و اقدامات دولت تدبیر در این راستا چیست؟

دولت تدبیر با راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان همچنین برگزاری جشنواره‌های متعدد از جمله جشنواره اقوام اقدامات خوبی را در برآورده کردن مطالبات به حق قومی در حوزه فرهنگ استان داشته است. هدف از برگزاری جشنواره اقوام، ارتباط و تعامل مابین اقوام مختلف کشور است یعنی نمادهای قومی مختلف در تمامی حوزه‌های فرهنگی مطرح شود و اقوام داشته‌های خود را عرضه کنند که محوریت اصلی جشنواره موسیقی محلی است. که خوشبختانه مورد استقبال اقوام مختلف قرار گرفته است.

یکی دیگر از نکات مثبت حمایت و توسعه دانشگاه مذاهب اسلامی است که از برکات مجموعه توسعه پایدار امنیت غرب کشور است و در حال حاضر دانشجویان اهل سنت و اهل تشیع در رشته‌های مختلف در حال تحصیل هستند.

یکی از مشکلات اصلی استان بحث سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و یا به تعبیر دیگر بحث حاشیه نشینی در شهرهای استان است، اقدامات خود را در این باره توضیح دهید؟

یکی از مشکلات جدّی در استان بحث سکونت‌گاه‌های غیر رسمی یا حاشیه نشینی در شهرهاست البته در مقطعی اقداماتی جهت رفع این معضل شده است مانند بحث نقاط منفصل شهری که متاسفانه به حل موضوع کمکی نکرده است. باید در این خصوص دولت به طور جدی وارد عمل شده و مداخله کند خصوصا در بحث کنترل و عدم گسترش این نقاط که یکی از اولویت‌های کاری است.

البته گوشه‌ای از کار به حوزه معاونت سیاسی بر می‌گردد که بحث مداخلات فرهنگی است خوشبختانه پروژه‌های فرهنگی خوبی جهت ارتقای شاخص‌های فرهنگی این مناطق ( مانند احداث مراکز فرهنگی) مورد تصویب قرار گرفته که به مرور شاهد اجرای این طرح‌ها خواهیم بود.

ارزیابی شما از مدیران حوزه سیاسی استان چگونه است آیا شاهد ترمیم کابینه دولت در استان خواهیم بود؟

به طور نسبی از عملکرد مدیران حوزه معاونت سیاسی و امنیتی راضی هستم اما شاید برخی از مدیران فقط نمره قبولی بگیرند البته گرفتن نمره عالی مستلزم مقتضیات و امکاناتی است و قاعدتاً نیز با توجه به شرایط کاری و قوانین موجود شاید به طور جزئی برخی تغییرات را شاهد باشیم. البته ما معتقدیم باید نیروی توانمند استان جهت تصدی امور در سطح استان و کشور پرورش داده شوند و مطمئناً دولت تدبیر به این امر پایبند است.

کد خبر : ۴۰۰۴۷۹