خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان جنگل‌ها:

تمدید پروانه چرای دام در کشور، الکترونیکی شد

مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان جنگل‌ها، گفت: برای نخستین بار تمدید پروانه چرای دام در سطح کشور به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا  از زنجان، نورالله کوچ پیده در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر صدور پروانه چرا برای دام‌های دامداران از طریق الکترونیکی در دستور کار نیست و مراحل صدور این پروانه به شیوه سابق اجرا می‌شود.

کوچ پیده یادآور شد: 916 هزار خانوار در سطح کشور بهره‌بردار مرتع هستند که این تعداد باید سالانه اقدام به تمدید پروانه چرای دام‌های خود کنند.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تمدید پروانه از طریق خدمات الکترونیکی انجام می‌شود چرا که این روش موجب کاهش هزینه‌های رفت و آمد، سوانح ناشی از ایاب و ذهاب دامداران و جلوگیری از ازدحام بهره‌برداران در منابع طبیعی استان‌ها خواهد شد.

کوچ پیده ادامه داد: تمدید الکترونیکی پروانه چرای بهره‌برداران از مراتع به شکل آزمایشی در استان‌های اردبیل و فارس انجام می‌شود و پنج استان دیگر به این استان‌ها اضافه خواهد شد.

وی تاکید کرد: تا پایان شهریور امسال، این خدمت الکترنیکی به همه دامداران و بهره‌برداران از مراتع در استان‌های کشور قابل ارائه می‌شود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این سازمان 24 خدمت به جامعه ارائه می‌دهد که برخی از خدمات از جمله ایجاد، توسعه و حفاظت از جنگل، حکمرانی بوده و جزء وظایف دولت به شمار می‌رود.

کوچ پیده خاطرنشان کرد: مدیریت پروانه چرای مراتع، صدور پروانه حمل و مجوز صادرات گیاهان دارویی و چوب در حوزه اقتصادی توسط مردم انجام می‌شود و در این بخش مراجعه‌های زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه با اطلاع‌رسانی باید ضریب فرهنگ منابع طبیعی ارتقا داده شود، افزود: گروه‌های متعددی از جمله سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مجازی در این خصوص فعالیت دارند.

وی گفت: پاسخ به استعلام‌ها از جمله دیگر اقدامات الکترونیکی است که در این سازمان به مردم ارائه می‌شود و صدور مجوزهای بهره‌برداری از معادن، تخصیص زمین بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع که بیشترین حجم کاری را به خود اختصاص می‌دهند به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.

کوچ پیده، به مدیریت سبز در سازمان جنگل‌های کشور اشاره کرد و افزود: با راه‌اندازی و فعالیت ارتباط الکترونیکی در این مجموعه مکاتبه از طریق کاغذ حذف و با مکاتبه الکترونیکی اهداف مورد نظر محقق شده است.

وی یادآور شد: گستردگی عرصه‌ها در منابع طبیعی وسیع بوده و 136 میلیون هکتار حوزه عملیات کاری در سطح کشور است که این مقدار 84 درصد از خاک کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در برخی از مناطق نتوانستیم زیر ساخت‌های اولیه و پوشش رادیویی را ایجاد کنیم و هم اکنون سرمایه‌گذاری در این مسیر در دست انجام است.

کوچ پیده ادامه داد: در عرصه منابع طبیعی به طور ناگهانی با برخی از چالش‌ها از جمله آتش سوزی، تخریب و تصرف اراضی مواجه می‌شویم که پیشگیری از این چالش‌ها مستلزم رونق اقتصادی است تا نیاز مردم به عرصه‌های منابع طبیعی کاهش یابد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که نیاز معیشتی عرصه‌نشینان از طریق منابع طبیعی تامین شود، مدیریت در این حوزه مشکل و بخش صنعت، خدمات و کشاورزی باید نیاز را تامین کنند تا وابستگی به منابع کاهش یابد.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و تحول اداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مخاطبان عرصه‌ها روستاییان و عشایر هستند که دسترسی آنان به امکانات کم است و به لحاظ سواد و اطلاعات نیز در سطح پایینی قرار دارند که این مسائل معضلی برای رسیدن به الکترونیکی کردن برنامه‌های خدماتی است.

کد خبر : ۳۹۹۶۳۲