خبرگزاری کار ایران

مدیر کل تعاون و کار البرز مطرح کرد:

افزایش سطح اشتغال در البرز/ کاهش مجوز اشتغال اتباع بیگانه/ انحلال تعاونی های غیر فعال استان

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز از افزایش سطح اشتغال و کاهش مجوز اشتغال اتباع بیگانه در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در البرز، اسماعیل خلیلی در نشست مطبوعاتی خود با اشاره به برخی وظایف اداره متبوعش با بیان این که موضوع حذف یارانه یکی از وظایف وزارت خانه متبوع خود و به تبع آن ادارات کار در استان هااست گفت: با رصد و پیگیری های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز، افراد توانمند مالی با درآمد بالا در استان شناسایی و یارانه بیش از 55 هزار سرپرست خانوار در این استان حذف شده است.

وی در ادامه با بیان این که خوشبختانه در حال حاضر ادارات کار شهرستان های استان ایجاد و تفویض اختیارات شده است گفت: اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی البرز از یک اداره کل در سطح استان با مجوز سازمان مدیریت به 4 اداره مستقل در سطح شهرستان های استان تبدیل شد، که با استقرار این ادارات کلیه مسائل مطروحه مربوط به کار و شکایات کارو کارگری در ادارت شهرستان ها مستقلا رسیدگی می شود.

انحلال تعاونی های غیر فعال استان

وی در ادامه با اشاره به مسائل مربوط به حوزه تعاون استان افزود: از 3500 تعاونی که در سامانه این اداره کل موجود بود تنها 1400 تعاونی فعال بود که با بررسی های انجام شده متوجه شدیم همه این 1400 تعاونی فعال نیست، که با یک کارعلمی و  دانشگاهی با رصد و بررسی تعاونی های مشکو ک الفعال 700 تعاونی در البرز سلب مجوز و منحل شد که با این اقدام، آمار غیر واقعی مربوط به تعاونی ها در سامانه اصلاح شد.

وی در ادامه با بیان این که تعاونی های باقی مانده استان هم مجددا پالایش می شود با اشاره به ضرورت آموزش و یادگیری قوانین و مقررات مربوط و مورد نیاز تعاونی ها گفت: متاسفانه اکثر تعاونی های ایجاد شده آشنایی لازم را با ملزومات کار خود ندارند به همین خاطر وزارت تعاون و کار، برنامه های آموزشی و ترویجی، با مشارکت صدا و سیما در جهت نیازسنجی و ترویج توسعه تعاونی ها در سطح کشور در دست ارائه دارد.

خلیلی در ادامه در توضیح دیگر اقدامات اداره متبوعش با بیان این که در حوزه روابط کار نقش و حضور جدی داریم افزود: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مشکلات بنگاه های تولیدی و کارخانجات رو رصد و پیگیری می کنیم.

 وی در ادامه با بیان این که اداره متبوعش دائما مسائل و مشکلات جامعه کارگری و اعتراضات کارگری رو در استان رصد می کند خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال 94 که بحرانی ترین سال مسائل کارگری بود یک تحصن و اعتراض و تجمع کارگری در استان برگزار نشد.

وی در ادامه و در بخش دیگری با بیان این که بزرگترین مجموعه قطعه سازی با 300 قطعه ساز در استان مشغول به فعالیت هستند گفت: خوشبختانه با مکاتباتی که با وزارت صنایع انجام شد، با طرح ویژه فروش اقساطی خودرو، تا حد زیادی مشکلات قطعه سازان این استان حل شد.

افزایش سطح اشتغال در البرز

وی در ادامه با بیان این که در حوزه اشتغال زایی نسبت به سال 92 در انتهای سال 94 افزایش سطح اشتغال داشتیم افزود: در سال 92 و در پایان دولت قبل، مقرری بگیران بیمه بیکاری 14 هزار و 800 نفر بودند که این آمار در انتهای 94 به 2 هزار 700 نفر کاهش یافت، در حوزه اشتغال و کارآفرینی در سال 92 ، 707 هزار و 600 نفرشاغل داشتیم  که این تعداد در سال 94 ، به 763 هزار رسید که با توجه به این ارقام و بر اساس آمار رسمی بیمه شدگان تامین اجتماعی  نسبت به پایان سال 92 چیزی در حدود 40 هزار نفر به جمعیت شاغلان استان افزوده شد.

کاهش مجوز اشتغال اتباع بیگانه

مدیرکل تعاون و کار البرز در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال اتباع خارجی در البرز گفت: در حوزه اتباع خارجی تعداد 58 هزار نفر آمار شناسایی شده در حوزه گذرنامه ای و غیر گذرنامه ای ست که 35 هزار اشتغال برای این اتباع در سطح استان ایجاد شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای حمایت از اشتغال داخلی صدور مجوز مشاغل برای اتباع بیگانه از 400 شغل به 66 شغل کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه این نشست با اشاره به  موضع بازرسی های اداره متبوعش با بیان این که سرانه بازرسی از واحدها، بیش از 11 هزار بازرسی ست با اشاره به این که در سال 94 ، کاهش 26 درصدی حوادث کار را شاهد بودیم گفت: وزارت متبوعش موضوع رعایت ایمنی کار در محل های کار، کارگاه ها و کارخانجات  را به جد پیگیری و دنبال می کند.

ترویج ورزش کارگری در البرز برای مقابله با اعتیاد

وی در ادامه با اشاره به موضوع ورزش کارگری و اهمیت ولزوم ترویج این موضوع در سطح کشور خاصه استان البرز عنوان کرد: در حوزه پیشگیری از ابتلای کارگران به مواد مخدر، موضوع آموزش و پیشگیری رو در اکثر کارخانجات و مراکز کارگری در حال آموزش هستیم از این روی ورزش کارگری با نگاه پیشگیرانه در جهت جلوگیری از سوق پیدا کردن کارگران به سمت مواد مخدر در محل های کارگری، ترویج می شود.

وی در ادامه با اشاره به نگاه و پیگیری اداره متبوعش به موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: در حال حاضر اداره کار با مشارکت سایر دستگاه ها طرحی را با نام "تکاپو" در حال انجام دارد که در این طرح، در جهت پیگیری متقاضیان صدور مجوز بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاری، مزیت های اشتغال زایی متقاضیان طرح های اقتصادی، چگونگی و مزیت دریافت تسهیلات آنها شناسایی و بررسی می شود و پس از بررسی طرح به سرمایه گذار اعلام می شود که در چه طرح هایی دارای مزیتی حمایت می شود و می تواند سرمایه گذاری کند.

کاهش پوشش بیمه کارگران ساختمانی در استان

مدیر کل تعاون و کار البرز در ادامه ، با بیان این که در حال حاضر 55 شورای اسلامی کار در سطح کارخانجات استان فعال هستند گفت: بنا داریم تا پایان سال 95 تعداد این شوراها را به 100 شورای اسلامی کار افزایش دهیم.

خلیلی در پایان، با اشاره به کاهش پوشش بیمه کارگران ساختمانی در استان که به گفته وی به دلیل کاهش روند ساخت وساز و همچنین شناسایی تخلفات در این موضوع است خاطرنشان کرد: با پیگیری های اداره متبوع،  قریب به 1000 نفر که از مزایای بیمه کارگران ساختمانی در سطح استان استفاده می کردند شناسایی و بیمه آنها قطع شده است.

کد خبر : ۳۹۹۲۱۲