خبرگزاری کار ایران

در فرهنگسرای خانه جوان ارومیه؛

نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه برگزار شد

نشست کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه سه شنبه شب با حضور نمایندگان مجلس،مسئولان و فعالان عرصه کشاورزی در فرهنگسرای جوان ارومیه برگزار شد.

به گزارش ایلنا از ارومیه،در این نشست هر یک از مسئولین با اشاره به مشکلات و فرصت ها موجود در عرصه کشاورزی استان به بیان طرح ها و برنامه های خود پرداختند.

حسن انتظار، رئیس اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این نشست با اشاره به وضعیت کشاورزی استان گفت : اینکه استان ما یک استان کشاورزی محسوب میشود برای ما نعمت است. در کنار اینهمه آمار مثبت ارائه شد بهتر بود از وضعیت شکر هم صحبت میشد!

سنتی بودن معضل اصلی بخش کشاورزی و دامداری آذربایجان غربی

کامیار داهیم مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی گفت: متاسفانه سنتی بودن واحدها در استان یکی از معضلات اصلی بخش کشاورزی و دامداری است طوری که 85 درصد تولیدات لبنیات استان بشکل سنتی رقم می خورد.

وی افزود: مشکل سنتی بودن باعث شده در بحث درمان طیور بخصوص در جریان تب برفکی هزینه های سنگینی را متحمل شویم.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: مشکلات ورود و خروج بدون مسئولیت دام ها در مرزها، ساختارهای سنتی کشتارگاهی، زیرساخت های تولید نهاده های واکسن و پیمانکاری کردن کشتار دام 4 چالش مهم زیرساختی در استان که باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.

عدم توجه جدی به بخش کشاورزی استان مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است

رئوف سپهرالدین رئیس خانه کشاورز آذربایجان غربی گفت: حوزه کشاورزی بعنوان مهم ترین بخش درآمدی استان محسوب میشود که متاسفانه بدلیل عدم توجه جدی در چند سال گذشته با رکود و مشکلات عدیده ای دچار شده است.

وی افزود: بخش کشاوری که زمانی بعنوان مزیت استان در بین سایر استان ها محسوب میشد اکنون به یکی از معضلات تبدیل شده است که باید در این زمینه مسئولین توجه کافی و تغییرات بنیادین ایجاد کنند.

رئیس خانه کشاورز آذربایجان غربی تصریح کرد: از جمله مشکلات این حوزه را میتوان عدم حل مشکل محصول استراتژیک سیب پس از 40 سال عنوان کرد  که باعث شد در سال گذشته کشاورزان با قیمت پائین تر از قیمت تمام شده محصولات خود را بفروش برسانند که با این روند دچار ضرر سنگین شدند.

قطع برق کشاورزان خیانت به تولید داخلی است

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بخش کشاورزی در چند سال گذشته مظلوم واقع شده است که در این میان قطع برق آنها نیز باعث ضرر جدی به این بخش و یک خیانت جدی به آن و تولیدات داخلی شده است.

وی افزود: همچنین تصمیماتی مبنی بر تعطیلی احداث سد نازلو در استان آذربایجان غربی باعث از رونق افتادن تولید محصولات کشاورزی شده است.

تعدد قوانین یکی از معضلات بخش کشاورزی است

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی هم گفت: با توجه به اقتصاد مقاومتی و ضرورت تحقق آن باید بتوانیم کیفیت و حجم تولیدات محصولات کشاورزی بهبود ببخشیم.

وی افزود: بخش کشاورزی یکی از حوزه هایی است که برگشت سرمایه در آن سخت و نیازمند زمان زیادی است و بهمین دلیل باعث شده سرمایه گذاری کمتری در این زمینه انجام شود لذا باید دولت و مسئولین در این زمینه مساعدت های بهتری داشته باشند تا دوباره بخش کشاورزی استان فعال تر شود.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصویب و تعدد قوانین مختلف و عدم اجرای قوانین صحیح توسط مجریان باعث بروز مشکل در بخش اجرا و ایجاد قوانین زائل شده است.

باید یک الگوی مصرف آب برای کشاورزان ترسیم شود

هادی بهادری نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ایرادات بخش کشاورزی که باید با بروز کردن و فرهنگسازی بهتر شود مصرف 2.5 برابر میانگین جهانی آب توسط کشاورزان استان است.

وی افزود: با ایجاد یک الگوی مناسب مصرف و فرهنگسازی در بین کشاورزان میتوان با کاهش مصرف آب گامی موثر در احیای دریاچه ارومیه باشیم.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیمه کشاورزان نیز دچار نواقصی است و در چندسال گذشته این بخش از مردم نتوانسته اند از آن استفاده کنند.

کد خبر : ۳۸۵۹۳۳