خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنای کاشان:

ساماندهی طرح آمایش آموزش عالی، اساسی‌ترین اقدام دولت بوده/ اجرایی‌کردن 141 پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های‌اروپایی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ساماندهی طرح آمایش آموزش عالی، اساسی‌ترین اقدام دولت در سه سال گذشته در حوزه علم و فناوری بوده است.

محمد فرهادی» شامگاه پنج‌شنبه  بیست‌و‌هفتم  خرداد در حاشیه افتتاح  و کلنگ‌زنی چندین  طرح آموزشی و خدماتی  دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در کاشان گفت: در طرح ساماندهی  آمایش آموزش عالی  دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و حوزه‌های علمی در بخش‌های دولتی و غیر دولتی مورد آمایش قرار می‌گیرند.

وی، بازبینی محتوای حدود 600 رشته‌تحصیلی و بروز شدن آنها را از دیگر اقدامات وزارت‌علوم در سه‌سال گذشته عنوان کرد و گفت: ارتباط بین آموزش و عمل، ارتباط با صنعت، حضور اساتید و دانشجویان در محیط‌های صنعتی، فرصت‌های مطالعاتی در صنعت و دوره‌های پسا دکترای داخلی در محیط‌های صنعتی، خدماتی، هنری و اجتماعی در این رشته‌های تحصیلی دیده شده است.

وزیر علوم، سرعت بسیار بالای همکاری‌های بین‌المللی علمی و  تبادل استاد و دانشجو را از دیگر اقدامات وزارت‌علوم در این مدت عنوان کرد و افزود: 141 پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای آلمان، ایتالیا،  فرانسه، اتریش و ترکیه شروع کردیم، ضمن اینکه با اتحادیه اروپا نیز سه پروژه بزرگ  بیش از سه میلیون یورویی را عملا شروع کرده‌ایم.

وی افزود: توسعه مراکز رشد و تخصصی کردن پارک‌های علمی فناوری در زمینه‌های هنر، پزشکی و علوم انسانی نیز در دولت تدبیر و امید استارت آن زده شده است.

فرهادی افزود: تاکنون بالغ بر 16 صندوق پژوهش و فناوری در کشور شکل گرفته که به طور عمده در درون پارک‌ها هستند و می‌توانند تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهند.

وزیر علوم  با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از معافیت‌های  مالیاتی برخوردار هستند، تصریح کرد: با توجه به مصوباتی که در دولت داشتیم شرکت‌های دانش‌بنیان بیرون پارک‌ها نیز می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.

وزیر علوم،  از راه‌اندازی پارک علم و فناوری شهرستان کاشان در آینده نزدیک در دانشگاه کاشان خبر داد و گفت: با توجه به صنایع و استعدادهایی که شهرستان کاشان در زمینه فرش، گلاب، اسانس  و غیره دارد این پارک به صورت تخصصی راه‌اندازی خواهد شد.

وی  با بیان اینکه در حوزه فناوری حدود یک‌دهم از جی‌پی‌دی تولید ناخالص ملی اعتبار پیش‌بینی شده، یادآور شد: اکنون این اعتبار حدود 47 صدم درصد است اما سال‌جاری این اعتبار به دو برابر افزایش خواهد یافت و قطعا سهم عمده این اعتبار به دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که درتراز اول فعالیت‌ها قرار دارند اختصاص خواهد یافت.

شایان ذکر است، شامگاه پنج‌شنبه بیست و هفتم خرداد با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری، فرماندار کاشان، علاوه بر افتتاح آزمایش مرکزی دانشگاه‌کاشان، خوابگاه متاهلان حاجیه خانم مسچی، کلنگ پژوهشکده فرش و معماری و کارگاه‌های مهندسی سعید گلابی به زمین زده شد.

کد خبر : ۳۸۱۶۵۳