خبرگزاری کار ایران

خشایار جمشیدی مطرح کرد:

51درصد زندانیان استان مرکزی در ارتباط با مواد مخدر است

51 درصد آمار زندانیان استان‌مرکزی درباره مواد مخدر است.

به گزارش ایلنا، مدیرکل زندان‌های استان‌مرکزی در سومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که امروز در استانداری مرکزی تشکیل شد با اعلام این خبر گفت: 60 درصد زندانیان مواد مخدر این استان متاهل و 40 درصد آنان مجرد و در سنین جوانی هستند که از این تعداد 85 درصد دوران محکومیت را طی می‌کنند.

خشایار جمشیدی 33 درصد ورودی‌های امسال  به زندان‌های استان را به دلیل مواد مخدر  عنوان کرد و گفت: با وجود آن که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش همراه  است اما به شدت با کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم و فضای موجود نگهداری زندانیان در این استان کافی نیست و هم اکنون چند برابر ظرفیت زندانی  نگهداری می‌شود.

 وی با اشاره به هزینه‌های زیادی که دولت هر ساله درباره نگهداری زندانیان متحمل می‌شود به مسئله اشتغال زندانیان در فضای زندان به عنوان یک منبع درآمد برای خانواده‌های این قشر و توانمندی زندانیان پس از آزادی تاکید کرد و افزود: هم اکنون 64 کارگاه اشتغال در زمینه و بخش‌های مختلف در زندان‌های این استان وجود دارد.

وی با اشاره به تعهد دستگاه قضا برای فراهم آوردن شرایطی که معتادان روانگردان در اردوگاه‌های کار اجباری نگهداری شوند، افزود: این یک تعهد برای زندانیان معتاد و حرفه‌آموزی آنان بود که دستگاه قضا باید در استان فراهم می آورد ولی در استان مرکزی تنها در کنار زندان اراک اردوگاهی ایجاد شده  که حتی گنجایش نیمی از زندانیان معتاد را ندارد .

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی افزود: ایجاد اردوگاه کار مختص زندانیان مواد مخدر از دیگر ضروریات است که باید به آن به صورت ویژه پرداخته شود، زیرا این اردوگاه صرفا برای نگهداری با ظرفیت اسمی 800 نفر است و هیچ‌گونه امکانات فرهنگی و حرفه آموزی ندارد، در حالیکه توانمندسازی این زندانیان در کنار درمان یک اصل و هدف در اداره زندان‌ها باید باشد .

مدیرکل زندان‌های استان‌مرکزی با بیان اینکه این اردوگاه در حالی که جمعیت زندانیان معتاد به روانگردان‌ها بیش از دو برابر گنجایش اسمی اردوگاه است پاسخگوی تعداد بالای زندانیان مواد مخدر استان نیست، متذکر شد: ساخت این اردوگاه سلیقه‌ای بوده و هیچ‌گونه امکانات‌ورزشی، فرهنگی و حرفه‌آموزی در آن پیش‌بینی نشده و با وضعیت کنونی و تعداد زندانیان فقط مرکز نگهداری تعدادی  از زندانیان معتاد است و به دلیل کمبود جا در اردوگاه ناچاریم افراد معتاد را در زندان نزد زندانیان عادی نگهداری کنیم که به این شکل امکان طبقه‌بندی زندانیان از نظر نوع جرم ممکن نیست.

وی متذکر شد: ایجاد اردوگاه کنار زندان‌ساوه نیز به دلیل تعداد بالای زندانیان مواد مخدر لازم است.

جمشیدی برنامه‌های درمان زندانیان معتاد را شامل سم‌زدایی و متادون درمانی ذکر کرد و افزود: اردوگاه‌مرکزی اراک فاقد پزشک است که این امر خدمات درمانی را اجتناب ناپذیر می‌سازد و این در حالی است که ورودی زندان‌ها افزایش یافته و برای درمان آنها ناچاریم از هزینه‌های دیگر  بزنیم زیرا هزینه‌های درمانی بالاست و حدود 1000زندانی نیز در زندان اراک متادون درمانی می‌شوند.

او متذکر شد: سال‌گذشته فقط هزینه خرید متادون بالغ بر 120میلیون تومان شده و با انجام 15 هزار آزمایش در زندان‌های استان که حداقل برای هر کدام 4 هزار تومان هزینه شده مبلغ بالایی صرف درمان زندانیان شده است.

مدیرکل زندان‌های استان‌مرکزی خاطرنشان کرد درحالی با مشکلات به امر درمان زندانیان معتاد می‌پردازیم که سال‌گذشته اعتبارات 12 میلیونی فرهنگی که ستاد مبارزه با مواد مخدر به زندان‌ها اختصاص می‌داد هم حذف شد.

کد خبر : ۳۸۱۳۵۴