خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

شهر آب، تشنه آب است/ یاسوج در آستانه جیره‌بندی آب

asdasd
کد خبر : ۳۷۹۰۳۸

اگر شرایط به همین شکل پیش برود بدون‌ شک شرایط تامین آب‌ شرب سالم شهروندان یاسوج به بحرانی بزرگ تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایلنا، یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در منطقهٔ اقلیم سردسیری واقع شده و دارای هوای معتدل متمایل به سرد است. در این شهر، میزان بارش برف و باران زیادبوده و به دلیل بارش فراوان برف و باران و پوشیده شدن ارتفاعات از برف برای مدت فراوانی از سال، از منابع آب کافی برخوردار است.

یاسوج در کنار رودخانه بشار در تپه‌های متعدد در ارتفاع یک هزار و 870 متری از سطح دریا قرار گرفته، که در فصل زمستان برف زیادی در این شهر می‌بارد و اکثر نقاط و ارتفاعات اطراف آن برای مدتی طولانی پوشیده از برف باقی می‌ماند.

وسعت این شهر  ۱۸ کیلومتر بوده که آب چشمه‌هایی که از دل کوه‌های زاگرس جوشیده در دو کیلومتری شمال شهرآبشاری به ارتفاع 10 متری  را به منظر تماشا گذاشته‌است.

جمعیت شهر یاسوج روزانه درحال رشد بوده بگونه ای که حاشیه شهر و حتی روستاهای اطراف آن شاهد ساخت و سازهای فراوانی است.

به گزارش ایلنا، اگرچه شهر یاسوج در کنار رودخانه بشار قرار گرفته و چشمه‌های فراوانی نیز از ارتفاعات آن جاری می شود اما اکنون تشنه آب است.

در حالیکه هنوز به شروع فصل گرم نرسیده‌ایم و 2 هفته تا شروع فصل تابستان باقی مانده اما متاسفانه شهر پرآب یاسوج تشنه آب است.

گزارش‌های دریافتی ایلنا حکایت از قطع آب در نقاط مختلف شهری بمدت 24 ، 47 و حتی 72 ساعته دارد.

روند کنونی روندی است که شهروندان یاسوجی آن را بی‌سابقه می دانند و معتقدند که در صورت ادامه این روند شاهد نارضایتی ها و نگرانی های فراوانی خواهند بود.

کارشناس مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد ، روند قطع آب شرب سالم در شهر یاسوج را نگران کننده خواند و اظهار داشت: در حال سپری کردن شرایط سختی در حوزه قطعی های مکرر آب در این شهر هستیم.

" نگهدار معادیجو " به ایلنا گفت: 2 حلقه چاه بدلیل کاهش بارش ها در روستاهای " مهریان و تنگ کناره " که آب شهر یاسوج را تامین می کردند خشک شده است.

وی با بیان اینکه آب چاه‌های شرب تامین کننده مشترکان آب شهری یاسوج بشدت افت کرده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون در وضعیت هشدار قرار داریم و اگر روند کنونی ادامه پیدا کند بدون شک شاهد نارضایتی ها و نگرانی های شهروندان خواهیم بود.

کارشناس مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد افزود: از رودخانه‌های حاشیه ای شهر یاسوج نمی‌توان برداشت کرد و مخازن و منابع آبی هم قدیمی شده اند.

معادیجو با اظهار تاسف از اینکه در سه سال گذشته هیچ مخزن و منبع آبی برای آب شرب سالم شهر یاسوج ساخته نشده است، یادآور شد: باتوجه به رشد روزافزون جمعیت در این شهر، مخازن و منابع قدیمی نیز پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهد بود.

وی گفت: اگر شرایط بخواهد به همین شکل جلو برود بدون شک شرایط تامین آب شرب سالم شهروندان یاسوج بدتر از شرایط کنونی خواهد بود.

سخنگوی شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد از استاندار و سایر مسئولان استانی خواست بفکر تدابیر جدید برای تامین آب شرب سالم شهر یاسوج باشند که اگر اینگونه نباشد در آینده نزدیک شرایط بدی را تجربه خواهند کرد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد هم به ایلنا گفت: میزان مصرف آب در ماه مبارک رمضان بدلیل استفاده بیشتر شهروندان از آب، افزایش می یابد.

"سید یعقوب فرجی" با تشریح وضعیت کنونی آب شرب سالم یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: متاسفانه حاشیه شهر بویژه شرق یاسوج شاهد حضور روزافزون جمعیت است.

وی افزود: جمعیت شهری یاسوج روبه گسترش بوده و از سویی مصرف کنونی آب نیز در ماه های آینده نسبت به گذشته دوچندان می شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در برخی اوقات برای پرشدن مخازن، مجبور به قطع آب در برخی مناطق شهری یاسوج هستیم.

فرجی از تلاش‌های مستمر برای تامین آب شرب سالم شهر یاسوج در ساعات مختلف شبانه روز خبرداد و خاطرنشان کرد: در این شهر برای تامین آب شرب سالم تحت فشار هستیم اما در سایر شهرها دچار چنین مشکلاتی نیستیم.

وی افزود: تنش آبی در یاسوج داشته و متاسفانه میزان مصرف آب شرب سالم در یاسوج هم بالا بوده که شهروندان باید بفکر رعایت الگوی مصرف باشند.

 معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد به مشترکان آب در یاسوج پیشنهاد کرد که برای ذخیره آب بفکر خرید " تانکر " باشند.

فرجی، تعداد مشترکان آب در یاسوج را حدود 50 هزار مشترک برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز