خبرگزاری کار ایران

با معرفی غرفه‌های برتر؛

غرفه گلیم استان بوشهر در نمایشگاه ملی صنایع دستی برگزیده شد

asdasd
کد خبر : ۳۷۷۵۸۹

غرفه دست‌بافته‌های داری (گلیم) شرکت تعاونی «نقشین قشقایی جهان‌نما» از استان بوشهر در بیست و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی برگزیده شد.

به گزارش ایلنا از بوشهر، معاون صنایع دستی استان بوشهر با اعلام این خبر گفت: معرفی و ارائه صنایع دستی بومی استان از جمله گلیم،گبه، حصیربافی و صنایع دستی دریایی از جمله اهداف شرکت در این نمایشگاه بود.

امین بینش‌پژوه با بیان این‌که صنعت‌گران بوشهری با برپایی هشت غرفه، حضوری فعال در این نمایشگاه داشتند، افزود: غرفه گلیم بوشهر در این نمایشگاه که از سوی شرکت تعاونی «نقشین قشقایی جهان‌نما» برپا شده بود به‌عنوان یکی از ده غرفه برتر از منظر کیفیت اجرا و طراحی اشیا، از مجموع ۵۷۰ غرفه حاضر در نمایشگاه‌ برگزیده شد و افتخاری دیگر را نصیب استان کرد.

گلیم بعد از گبه شاخص‌ترین صنعت دستی و خانگی استان بوشهر است که توسط زنان و دختران خانه‌دار در مناطق روستائی بیشتر در اوقات فراغت از کارهای کشاورزی و خانگی بافته می‌شود. گلیم بوشهر با نقوش متنوع و هندسی، دارای رنگ‌های بسیار زیبا و شاد است و از نظر اصالت هنری قابل تامل است.

گلیم‌بافان هم برای بافت از دارهای افقی استفاده می کنند و برای ایجاد نقوش بر روی فرآورده‌های تولیدی خود در حین بافت از نقشه استفاده نمی‌کنند و تماماً به‌طور ذهنی به این کار می‌پردازند و تمامی بافندگان یک یا چند طرح خاص را در ذهن داشته و در بافت آن دارای مهارت هستند.

مواد اولیه بافت گلیم هم توسط تجار و پیله‌وران تهیه می‌شود که نوع رنگرزی آن به شیوه سنتی و یا گیاهی بوده در بافت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراکز مهم تولید گلیم در استان بوشهر عبارتند از: روستاهای توابع شهرستان دشتی، کنگان و دشتستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز