خبرگزاری کار ایران

کتاب «گفتگو با سایه یا بوف کور چگونه ساخته و پرداخته شد؟» رونمائی شد

asdasd
کد خبر : ۳۷۷۴۳۹

مستند داستانی «گفتگو با سایه» به کارگردانی خسرو سینائی و رونمائی از کتابی با همین عنوان و بر اساس تحقیق و پژوهش حبیب احمدزاده در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اکران و رونمائی شد.

به گزارش ایلنا از بوشهر، جلسه نقد و بررسی این مستند و رونمائی از کتاب جدید حبیب احمدزاده که درباره چگونگی نگارش «بوف کور» توسط صادق هدایت است، پس از اکران با حضور حبیب احمدزاده و احمد آرام و جمعی از علاقمندان و به‌ همت حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.

احمد آرام نویسنده و کارگردان این مستند گفت: با دیدن این فیلم و خواندن کتابی با همین عنوان از حبیب احمدزاده، پاسخ بسیاری از سوالاتم درباره صادق هدایت را گرفتم. هر چند که ابعاد شخصیتی هدایت هنوز هم دارای پیچیدگی‌های زیادی است.

آرام در ادامه، پژوهش حبیب احمدزاده را در قالب کتابی با همین عنوان، یک تحقیق دقیق و قابل اعتنا دانست و افزود: احمدزاده این بار، گره‌گشایی رازهای هدایت را در داستان‌هایش از طریق سینمای اکسپرسیونیستی دنبال کرده است.

وی عنوان کرد: پیچیدگی هدایت در عشق، مسائل فرهنگی و سیاسی همواره مورد علاقه پژوهشگران زیادی بوده و برخی توانستند ابعاد او را کشف کنند و یا بر پیچیدگی وی بیفزایند. احمدزاده مسیری را در این کتاب پژوهشی دنبال کرده است که برای همه ما تازگی دارد.

در بخشی دیگر از این جلسه نیز حبیب احمدزاده، محقق و پژوهشگر مستند «گفتگو با سایه» و  مولف کتاب «گفتگو با سایه یا بوف کور چگونه ساخته و پرداخته شد؟»، گفت: تحقیق در مورد موضوع این کتاب هفت سال به‌طول انجامید و این بدان علت بود که می‌خواستیم به کدهای واقعی و درستی از زندگی هدایت برسیم. بنابراین به هر نکته‌ای که می‌رسیدیم مدت‌ها در موردش تحقیق می‌کردیم.

احمدزاده با بیان این‌که ما آنقدری که در مورد شخصیت صادق هدایت سوال داریم در مورد آثارش نداریم، افزود: ما در کشورمان هدایت را به یک بمب تبدیل کردیم که عده‌ای می‌خواهند آن‌را مخفی و برخی گوئی قصد دارند که آن‌را منفجر کنند.

وی همچنین گفت: هدایت فیلم‌هائی که دیده بود را بسیار هنرمندانه در کتاب‌هایش استفاده کرده و حتی گاهی از  سکانسی از یک فیلم ایده گرفته و یک داستان کامل را خلق کرده است که در این کتاب به‌طور جزئی شرح داده شده است.

لازم به یادآوری است، کتاب «گفتگو با سایه یا بوف کور چگونه ساخته و پرداخته شد؟»، دریچه‌ای جدید را به‌روی محققانی که درباره صادق هدایت پژوهش می‌کنند، گشوده است. برخی این کتاب را حل‌المسائلی قاطع بر بوف کور، پس از قریب به بیش از شصت سال ابهامات جاری به‌جامانده، پس از مرگ این نویسنده می‌خوانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز