خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور

سیستم بانکی کشور فهم درستی از مفهوم پولشویی ندارد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: سیستم بانکی کشور فهم درستی از مفهوم پولشویی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، سردارعلی مویدی ظهر امروز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر شائبه ورود پول‌های کثیف ناشی از تجارت سوداگران مرگ در انتخابات گفت: به نظر من هشدار و ورود وزیر کشور در سال گذشته در این‌باره بسیار بجا، به موقع و شجاعانه بود.

وی با بیان اینکه به لحاظ سیاسی تکلیفی در این مورد ندارم افزود: ورود وزیر کشور به این موضوع باعث شد تا بسیاری از نهادهای مهم در این‌باره برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام دهند.

مویدی افزود: یکی از برنامه‌های مهم پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور در سال 1395 تمرکز بر پولشویی در تجارت کثیف مواد مخدر است.

وی در عین حال به رعایت مسایل مربوط به حقوق بشر در مبارزه با مواد مخدر در کشور اشاره کرد و افزود: ماموران ناجا هیچگونه برخورد نا مناسبی با قاچاقچیان مواد مخدر ندارند چرا که اولویت اول ما دستگیری این افراد است.

سردار مویدی تصریح کرد: تا زمانی‌که قاچاقچیان بر روی ماموران ما اسلحه نکشند و شلیک نکنند، ماموران ما به سمت آنها شلیک نمی‌کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: رفتار ما با قاچاقچیان مواد مخدر مطابق حقوق بشر است. این در حالی است که در برخی از کشورهای همسایه فرد را  به جرم همراه داشتن  مقدار کمی  مواد مخدر گردن می‌زنند.

سردار مویدی دغدغه ناجا را گرایش جوانان و به ویژه زنان به موادمخدر صنعتی دانست و افزود: گرایش زنان به مواد مخدر در حال افزایش و نگران کننده است زیرا فروپاشی بنیان خانواده را به همراه دارد که این موضوع تهدیدی بسیار جدی است.

مویدی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر وجود مافیای نوزداد فروشی میان زنان معتاد متحاجر نیز گفت: من منکر این موضوع نمی‌شوم که بین زنان معتاد بحث فرزند فروشی وجوددارد، اما اخیرا پرونده‌ای را در این باره مشاهده نکرده‌ام.

وی با ابراز تاسف از افزایش گرایش زنان به مواد مخدر این موضوع را نگران کننده دانست و افزود: اعتیاد زنان خیلی زودتر از اعتیاد مردان باعث  فروپاشی بنیان خانواده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت کشف مواد مخدر طی ۱۰ ماه گذشته، گفت: طی این مدت ۴۷۵ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه ۱۶ درصد رشد داشته و با توجه به اولویت‌بندی ما در استان‌های شرقی، کشف مواد در این استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ درصد شاهد رشد کشفیات بودیم.

 رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: در بحث تلفات قاچاقچیان طی مدت گذشته ۵۱ نفر کشته شدند که شاهد کاهش ۵۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هستیم که این مهم نشان از رفتار حقوق بشر پسندانه ما است.

سردار مویدی تاکید کرد: در بحث کشف سلاح، ۹۰۰ قبضه کشف و در مقایسه با همین مدت در سال گذشته افزیش ۵ درصدی را شاهد هستیم.

وی افزود: طی ۱۰ ماه گذشته ۲۳۰۰ باند مواد مخدر در کشور متلاشی شده که در مقایسه با همین مدت در سال گذشته رشد ۵ درصدی داشته است.

مویدی در پایان استان فارس را استانی با ضریب امنیتی بالا توصیف کرد و با تقدیر از فرمانده انتظامی این استان گفت: آمارها نشان می‌دهد که ناجای فارس در امر مبارزه با مواد مخدر در یک سال گذشته بسیار موفق عمل کرده است.

کد خبر : ۳۴۵۷۷۱