خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع نیروهای خط امام خراسان رضوی:

انتقاد سالم در کنار احترام به قانون روش کار مهندس بازرگان بود

asdasd
کد خبر : ۳۴۰۷۸۸

مراسم گرامیداشت بیست و یکمین سالگرد درگذشت نخست وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی با عنوان «توسعه سیاسی از منظر مهندس بازرگان» به میزبانی بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست یک عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام خراسان رضوی در سخنانی با اشاره به ادوار مختلف زندگی مهندس بازرگان، گفت: انتقاد سالم روش کار مهندس بازرگان در دوران پس از نخست وزیری محسوب می شود. البته وی در این راه مثل همیشه در چارچوب قانون عمل می کرد زیرا احترام به قانون همچون صداقت و صراحت لهجه از اصول زندگی ایشان است.

رضا سلیمان نوری با اشاره به این موضوع که مرحوم مهندس بازرگان تا قبل از دولت مرحوم دکتر مصدق بیشتر به عنوان یک فرد دانشگاهی و البته متخصص شناخته می‌شد، تصریح کرد: کودتای 28 مرداد سال 32 شرایط را به گونه‌ای تغییر داد که مهندس بازرگان فعالیت سیاسی در چارچوب قانون برای جلوگیری از نابودی ثمرات دولت ملی دکتر مصدق را مهم‌ترین اولویت زندگی خود قرار داد و در این راه تا آنجا پیش رفت که یکی از موسسین نهضت مقاومت ملی ایران شد.

عضو مجمع نیروهای خط امام خراسان رضوی در بخشی دیگر از سخنانش به جایگاه تشکل‌سازی در اندیشه سیاسی مهندس بازرگان پرداخت و گفت: نخست وزیر دولت موقت اهمیت خاصی برای کار در قالب نهادها و سازمان‌های مدنی و سیاسی قائل بود و کار تشکیلاتی را بهترین روش برای هدایت جامعه به سمت پیشرفت و ترقی می دانست .

انتقاد سالم در کنار احترام به قانون روش کار مهندس بازرگان بود

وی ادامه داد: بر اساس همین اندیشه مهندس بازرگان در طول زندگی خود حداقل در تاسیس 10 تشکل مختلف نقش اساسی داشت که دو مورد از آنها یعنی «انجمن اسلامی دانشگاه تهران» و «انجمن فارغ التحصیلان دانشکده فنی» در حال حاضر به صورت رسمی و قانونی و یک مورد یعنی «نهضت آزادی ایران» به صورت غیر رسمی فعال هستند.

سلیمان نوری با تاکید بر این موضوع که مهندس بازرگان را بر اساس عملکردش در این حوزه باید  پیشگام تشکل سازی و نهاد سازی در ایران معاصر لقب داد، افزود: متاسفانه فعالیت تشکیلاتی که نخست وزیر دولت موقت به شدت پایبند آن بود در جامعه کنونی ما به شدت کمرنگ شده است تا حدی که هرچند در حال حاضر نزدیک به سیصد تشکل سیاسی در سطح کشور فعال هستند اما اکثر قریب به اتفاق آنها به معنای واقعی تشکل نبوده و از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

وی عنوان کرد: البته فعالیت تشکیلاتی تنها یکی از لازمه های توسعه سیاسی است و اگر افراد در چارچوب تشکیلات به نحو احسن انجام وظیفه کنند اما مواردی چون فضای باز سیاسی و فرهنگی، امکان آگاه سازی مردم ، شفاف سازی امور، خواست حکومت بودن و برخی موارد دیگر تحقق نیافته باشد بازهم دسترسی به توسعه سیاسی غیرممکن است.

عضو مجمع نیروهای خط امام خراسان رضوی در ادامه به بعدی دیگری از اندیشه مهندس بازرگان پرداخت و گفت: بازرگان به بازسازی و به سازی حکومت اهمیت داده و این امر را از اصول اساسی توسعه سیاسی می‌دانست. وی برای ایجاد این مهم دو برنامه را در دستور کار قرار داد؛ نخست  نظام‌مند کردن فعالیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افراد و دیگر تلاش برای نقد حاکمیت به عنوان اپوزیسیون قانونی.

سلیمان نوری اظهار کرد: بازرگان در یکی از نخستین سخنرانی‌های خود بعد از تصدی پست نخست وزیری عنوان کرد که من یک فولکس نازک و نارنجی هستم که تنها توان حرکت در چارچوب قانون را دارم. این در حالی بود که آن زمان انقلاب و فعالیت های انقلابی در اوج خود بود. امری که بازرگان سنخیتی با آن نداشت و همین مسئله هم یکی از دلایل عمده استعفای وی از پست نخست وزیری بود.

عضو مجمع نیروهای خط امام خراسان رضوی در پایان با اشاره به شرایط کنونی کشور خاطر نشان کرد: با توجه به طرز فکر و اندیشه مهندس بازرگان اگر وی اکنون زنده بود به رغم حذف بسیاری از نیروهایی که از منظر او قابل اعتماد بودند باز هم با صندوق رای قهر نکرده و نه تنها در انتخابات شرکت می‌کرد بلکه دیگران را نیز به این امر تشویق می‌کرد زیرا انتخاب کردن را حق مردم می دانست.

گفتنی است مهندس حسین امینی رئیس بنیاد امید ایرانیان شاخه خراسان رضوی، مظفر علیزاده دبیر مجمع نیروهای خط امام خراسان رضوی و علاالدین موسوی قائم مقام حزب کارگزاران خراسان رضوی از جمله حاضران در این مراسم سخنرانی بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز