خبرگزاری کار ایران

معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم

بهبود وضعیت خوابگاه‎ها نیازمند 250 میلیارد تومان بودجه است

معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: 520 میلیارد تومان بودجه برای بهبود وضعیت خوابگاه‎های سراسر کشور لازم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم آباد، سید فردین تقی‎زاده در جلسه هیات رئیسه دانشگاه لرستان با اشاره به آمار تعداد دانشجویان کشور افزود: 4 میلیون و 600 دانشجو در کشور داریم که 600 هزار نفر آنها روزانه و 4 میلیون نفر شهریه‎پرداز هستند.

وی با بیان اینکه یک پورتال برای ثبت نام دانشجویان و پرداخت وام دانشجویی از صندوق راه‎اندازی خواهد شد، اظهار کرد: براساس اطلاعات ثبت شده  در این پورتال به دانشجویانی که نیازمند هستند وام پرداخت می‌شود.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه آمار واقعی که چند نفر متقاضی وام صندوق رفاه دانشجویی هستند وجود ندارد، تصریح کرد: اعتبارات صندوق براساس شاخص‎هایی نظیر دانشجوی روزانه، شبانه و مقاطع تحصیلی به دانشگاه‎ها میزان وام‎ها را اعلام می‎کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری  با بیان اینکه زیرساخت‎های صندوق مشکلات زیادی داشته است، اضافه کرد: این مشکلات مربوط به حوزه دانشجویی نبوده بلکه خارج از این حوزه است و این مهم وقت ما را گرفت. تقاضانامه پوشش از طریق دانشگاه‎ها مورد بررسی قرار می‎گیرد.

وی با اشاره به اینکه وام بنیاد علوی ویژه دانشجویان روزانه و شبانه مناطق کمتر توسعه‎یافته در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این وام برای دانشجویان مجرد 600 هزار تومان و برای متأهل 800 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

تقی‌زاده با بیان اینکه اعتبار تخصیص یافته به بنیاد علوی 8 میلیارد تومان بوده یادآوری کرد: بازپرداخت آن مانند وام‎های صندوق رفاه است که بعد از فراغت از تحصیل توسط دانشجو بازپرداخت خواهد شد.

وی همچنین از عقد تفاهم‎نامه با صندوق کارآفرینی امید خبر داد و عنوان کرد: در راستای تامین ودیعه مسکن و ازدواج دانشجویی با این صندوق قراردادی بسته شده و قرار است معادل وامی که صندوق رفاه به دانشجویان پرداخت می‎کند صندوق کارآفرینی نیز این مبلغ را به دانشجویان متأهل پرداخت کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: میزان وام ودیعه مسکن به دانشجویان متأهل 5 میلون تومان بدون بهره است که با احتساب وامی که صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‎کند این رقم به 10 میلیون می‎رسد.

تقی‎زاده در ادامه با بیان اینکه عمر خوابگاه‎ها در برخی دانشگاه‎ها به 40 سال می‎رسد، بیان کرد: 520 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا خوابگاه‎های سراسر کشور به نحو مطلوب درآیند.

وی با اشاره به این مطلب که 1200 میلیارد تومان اعتبار تغذیه لازم است تا تغذیه در دانشگاه‎های کشور وضعیت مطلوبی پیدا کند،افزود:این در حالیست که دولت 440 میلیون تومان آن را پرداخت و 800  میلیون تومان در این حوزه کسری بودجه وجود دارد.

وی یادآور شد: به منظور حل مشکل سنتی بودن سلف سرویس دانشگاه‎ها به ویژه دانشگاه لرستان باید با پیمانکاران جدید قراردادی مبنی بر اینکه یک سال اجاره سلف سرویس گرفته نمی‎شود بسته شود و در ازای آن وسایل سلف سرویس از سنتی به روز تبدیل شوند. 

تقی‌زاده همچنین با اعلام خبر انعقاد تفاهم نامه با مرکز نازایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،اظهار کرد:مقرر شده دانشجویان متاهل نابارور برای درمان به این مرکز مراجعه کنند.

وی تصریح کرد:برای هر زوج هزینه تقریبی 30 میلیون ریال در نظر گرفته شده که15 میلیون ریال برای انجام آزمایش و اقدامات پاراکلینیکی و مابقی نیز برای پرداخت هزینه های خرید داروتامین می‌شود.

 رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه این اعتبار در قالب تسهیلات به دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی پرداخت خواهد شد،گفت:همچنین طرح بهبود تغذیه مادران باردار خانواده‌های دانشجویی نیز اجرا می‌شود.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: در این راستا زنانی که خود یا همسر آنها دانشجو است سه ماه پس از بارداری تا شش ماه پس از تولد نوزاد از سبد غذایی برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری بنیاد علوی اجرا می‌شود، تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور می‌توانند برای بهره‌مندی از طرح، پس از نام‌نویسی از طریق صندوق رفاه هر دو ماه یک بار سبد غذایی را دریافت کنند.

تقی‌زاده یاد آور شد: این دو طرح به زودی در کشور اجرایی می‌شود.

کد خبر : ۳۳۹۹۹۰