خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور

اجرای طرح‌های پایشی مدیریت آب در کشور ضروری‌ست

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، با بیان اینکه طرح‌های آمایشی مدتی است که در کشور مغفول مانده است، گفت: در کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز شاهد این اتفاقات هستیم و باید در پاسخ به نیاز جمعیت کشور هوشمندانه عمل کنیم.

به گزارش ایلنا در البرز، حمیدرضا جانباز امروز در در اولین همایش کشوری "سیستم‌های پایش، راهبری و کنترل از راه دور تاسیسات آب و فاضلاب"  در باشگاه میلاد کرج  با اشاره به مشکلات تامین آب شرب استان، افزود: چالش کمبود آب در البرز جدی است و یکی از معضلات آتی استان تامین آب شهر جدید هشتگرد است.

جانبار با اشاره به مشکلات کمبود آب البرز خاطرنشان کرد: در این منطقه آب وجود ندارد و حتی در برخی از جاهای استان مجبور شدیم از سامانه‌های نمک‌زدایی استفاده کنیم و نشان می‌دهد کیفیت آب در حال کاهش است.

وی گفت: با تلاش استاندار البرز و مجموعه آب و فاضلاب شهری و روستایی استان در دو سال گذشته مشکلات جدی در بخش تامین آب در کلانشهر کرج و و شهرهای البرز نبود و اگر همیاری و همکاری استانداری نبود، این مهم به انجام نمی‌رسید.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور با بیان اینکه جابه جایی تخصیص آب از سامانه کرج به طالقان داشتیم و از این پس نیز کمک می‌کنیم با تزریق اعتبارات تصفیه خانه سوم آب کرج به سرعت به بهره‌برداری برسد افزود: با تمهیداتی که انجام شده سعی می‌شود این مشکلات به حداقل برسد و برنامه‌هایی در وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب کشور در زمینه تامین نیازهای آب این استان وجود دارد و در حوزه فاضلاب اقدامات خوبی انجام شده و در آینده نزدیک به سرانجام می‌رسد.

جانباز با اشاره به شکل‌گیری اقدامات مناسب در زمینه تامین منابع مالی در سال آینده، در قالب قانون برنامه ششم، درعرصه بهره‌برداری و صنعت آب و فاضلاب کشور گفت: در پسابرجام فرصت خوبی برای تعامل با شرکت‌های صاحب نام خارجی به وجود آمده است و همانطور که سیاست دولت است، قرار نیست کار‌ها توسط کار‌شناسان خارجی‌ها انجام شود.

وی افزود: تاکید وزارت نیرو در تمام جلسات با شرکت‌های معتبر این است که زمینه حضور زمانی فراهم می‌شود که مشارکت با بخش خصوصی فراهم شود و این فرصت خوبی برای ما در این حوزه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تلاش شده تا مسئولان کنترل کیفی از بهترین سامانه‌های مستقر در دنیا بازدید کنند گفت: این ارتباط با سایر کشور‌ها برقرار خواهد شد و باید فاصله را در فضای به وجود آماده و متناسب با شرکت‌های تراز اول جهان کم کنیم.

وی تاکید کرد: بحث‌های مربوط به پایش و راهبری از این موضوع بی‌نصیب نخواهند بود که این موضوع مورد تاکید وزیر نیرو و مجموعه شرکت آبفای کشور است.

جانباز با بیان اینکه طرح‌های آمایشی مدتی است که در کشور مغفول مانده است گفت: در کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز شاهد این اتفاقات هستیم و باید در پاسخ به نیاز جمعیت کشور هوشمندانه عمل کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه‌های هوشمند ضروری‌ست و باید در این زمینه اقداماتی که منجر به نتایج یکسان در کشور شود، صورت بگیرد خاطرنشان کرد: ارزیابی در استان‌ها برای مرکز پایش ضروری‌ست و باید ارزیابی آماری به دست بیاید که بدانیم چه مشکلی از مردم در این زمینه حل شده است.

جانباز با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در موضوع مدیریت تامین آب گفت: در موضوع اجرای طرح‌های متعدد آبرسانی، سامانه‌های مربوط و سامانه‌های شبکه توزیع و غیره نمی‌توان به تنهایی کاری انجام داد و باید در وجه دیگر کار که مدیریت توزیع و مدیریت تقاضا است، اقدامات اساسی را به نتیجه رساند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور خاطرنشان کرد: بخش مدیریت تقاضا وجوه مختلف دارد که بخشی از آن اقدامات شرکت آبفای کشور، بخشی همراهی مردم و بخش دیگر بحث‌های فنی است که به شبکه‌های توزیع بر می‌گردد و ضرورت هوشمند شدن شبکه‌های توزیع را دو چندان می‌کند.

جانباز با تاکید بر اینکه باید ارتباط مستقیم و مستمر با مصرف کنندگان داشته باشیم، گفت: در این بخش باید کار اساسی انجام شود، ضمن اینکه توفیقاتی نیز در این بخش تا کنون کشب شده است، اما جا برای کار بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: در کشور با جابه جایی جمعیت مواجه هستیم که متناسب با طرح‌های بالادستی نیست و جمعیت راه خودش را می‌رود و ما هم کار خودمان را انجام دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اجرای سامانه‌ها را با میزان رضایت مردم ارزیابی کنیم، گفت: خوب است که یک سری آمار و اطلاعات بدهیم، اما می‌بایست اثر استقرار سامانه‌ها و بررسی بازخورد‌های آن در کشور را هم در دستور کار داشته باشیم.

جانباز بیان داشت: اکنون مبحثی که مورد تاکید وزارت نیرو قرار دارد، توانمند سازی نیرو انسانی است که قرار است این کار مهم را انجام دهند.

وی در ادامه گفت: در بخش آموزش نیاز به کار بیشتری است و مهندسان مشاور و مجریان بایستی در قالب نقشه راهی که تدوین می‌شود از قبل بدانند چه کاری قرار است انجام شود.

 مدیر عامل شرکت مهندسی آبفای کشور با بیان اینکه سلایق شخصی مجریان یا مدیر عامل در ارتقا این سیستم نقش دارد، افزود: باید در این زمینه از قبل نقشه راه مدونی داشته باشیم و به صورت همسان حرکت کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه‌های بهره برداری و سرویس مناسب مشترکان کارهای بسیار خوبی انجام شده که باید هدف‌گذاری فرا‌تر از پایش و راهبری باشد و در همه سامانه‌ها به سمت شبکه‌های هوشمند برویم.

کد خبر : ۳۳۷۶۳۱