خبرگزاری کار ایران

با حضور نماینده ولی فقیه؛

همایش یکروزه ترویج ازدواج سالم در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۴۳۴

همایش یکروزه ترویج ازدواج سالم با حضور نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، در این همایش آیت ا... علی خاتمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان، به بایدها و بایسته‌های ازدواج سالم اشاره کرد و گفت: ارزشمندترین سرمایه هر ملت و کشوری نیروی انسانی جامعه است و با تکیه بر این عامل می توان به قدرت سیاسی و اقتصادی و نظامی دست یافت.

وی در ادامه اراده پروردگار تبارک و تعالی را در خلقت انسان به عنوان تنها موجودی که تاج کرامت بر سر او نهاده تاکید کرد و افزود: علاقه بین مذکر و مونث و مرد و زن در واقع از آیات و نشانه‌های قدرت پروردگار است. در اسلام هیچ پیوندی به اندازه پیوند ازدواج مقدس شمرده نشده است. در اسلام ازدواج در دو بعد ایجابی و سلبی مطرح است در بحث ایجابی قداست ازدواج مطرح شده و پیامبر اسلام برای حفظ کیان جامعه ازدواج را اصلی ترین پایه برای حفظ دین شمرده است. در بحث سلبی طبق آیات و روایات بیشترین اهل جهنم کسانی هستند که به ازدواج تن نمی دهند و زمین زیر پای فرد عذب گله و شکایت دارد.

 آیت ا... خاتمی واقع بینی والدین و توجه به آرمان‌ها و علایق و آرزوهای جوانان در جامعه امروز را با چاشنی تجربیات پدران و مادران ، در ارائه راه حل مناسب برای تشویق جوانان به ازدواج را مورد توجه اندیشمندان، روان شناسان و صاحبان اندیشه قرار داد و گفت: یکی از مسایل امروز در ازدواج تغییر رویکرد متناسب با شرایط موجود ،آگاهی‌ها و باید ها و نبایدهای جامعه است که کارشناسان فن باید روش‌ها و راه حل های متناسب با مقتضیات زمان را مورد توجه قرار دهند.

 وی با تاکید بر اینکه در دورکردن جوانان در مقابل آسیب‌ها با نهی کردن نتیجه نمی‌گیریم گفت: وقتی این حرف‌ها درست است که راه حل مناسب نیز ارائه شود.

امام جمعه زنجان، مسئله طلاق را به عنوان بحران جامعه امروز مطرح کرد و افزود : ماندگاری کانون خانواده و جلوگیری از طلاق از مهم ترین مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد .

وی افزود : مبغوض ترین حلال، طلاق است و در این زمینه نیز بخش عمده مباحث تربیتی ،اعتقادی و آداب و رسوم اجتماعی موثر است.

 علیرضا بیگلری ریاست دانشگاه زنجان نیز در سخنانی انتخاب همسر و تشکیل زندگی را از مهمترین انتخاب‌های انسان برشمرده و افزود: این انتخاب، انتخابی است که فرد تعریف مشخصی دارد و همه پیشرفت‌ها و آرامش‌های بشری وابسته به تعریف درست نهاد خانواده است. در تمام جوامع یکی از رویکردها نهاد خانواده و تضمین پایداری جامعه است .

رئیس دانشگاه گفت: در کشور ایران تغییر رویکرد ازدواج باعث تبعات متعدد در جامعه شده است. یکی از مهمترین آنها کاهش نرخ بارداری کلی است به حدی که شاخص‌های جمعیت میل به صفر یا منفی شده است. بیش از6600000خانم مجرد وجود دارد و سالانه 440000 فرصت فرزند آوری از دست می رود. یکی از اساسی ترین مشکلات تشکیل خانواده عدم آرامش است .

بیگلری افتتاح مرکز ناباروری را از اهتمام و رویکرد دولت در تشویق باروری و فرزند آوری عنوان کرد و افزود : حدود 20000 نفر از زوجین در استان نابارور هستند و از اوایل سالجاری با افتتاح این مرکز مشکلات ناباروری به حداقل خواهد رسید.

محمد  اسماعیل مطلق مدیرکل جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز اهداف همایش را آموزش چگونگی ترویج ازدواج سالم در جوانان به منظور ارتقاء شاخص های سلامتی در این گروه سنی، لزوم مداخلات هوشمندانه در مورد ازدواج، ایجاد فضای مثبت در مورد ازدواج، آموزش مهارت های زندگی به جوانان، آموزش به جوانان بعد از ازدواج و  تعدیل سن ازدواج عنوان کرد.

وی گفت : نرخ باروری کلی را متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد محاسبه می کنند و برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، این میزان باید حداقل 2.1 فرزند (سطح جانشینی) باشد.

مطلق تصمیم گیری برای انتخاب همسر را یکی از مهمترین تصمیمات زندگی هر فرد دانست و با تاکید بر اینکه این تصمیم باید در شرایط سنی گرفته شود که اولاً : اطلاعات و دانسته های فرد در برابر این تصمیم به میزان کافی باشد ثانیاً: تجربه و پختگی دختر و پسر در برابر بزرگی این تصمیم ناکافی و اندک نباشد. از این رو اگر این تصمیم گیری مبتنی بر آگاهی و شناخت همه جانبه فرد و خانواده اش باشد، ازدواج و انتخاب را آگاهانه تر و رابطه زوجین را پایدار تر می‌کند.

مدیرکل جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اهداف ازدواج را نجات از سرگردانی و احساس عدم امنیت کافی، تکامل اجتماعی، ارضای صحیح غریزه جنسی،تداوم نسل برشمرد و افزود : هدف اصلی ازدواج دوری از گناهان و کسب تقواست که به دنبال آن انس و محبت و آرامش در زندگی زوجین به وجود خواهد آمد که سلامت روان را در پی خواهد داشت .

وی سن مناسب ازدواج برای دختر و پسر را رسیدن به رشد و ثبات فکری و عاطفی، شناخت بهتر قواعد زندگی، فهم بهتر مرز زندگی عنوان کرد .

مطلق تاثیر ازدواج بر سلامت را نیز برخورداری از طول عمر بیشتر، برخورداری از سلامت روان و ارتباطات اجتماعی شادتر و مناسبتری دانست.

این مسئول ، رشد اخلاقی و معنوی، رشد اجتماعی، رفع نیازهای دینی و فطری و معنوی و درونی، سلامت جسمی و روانی، مسئولیت پذیری، تعالی انسان را از فواید ازدواج نام برده و تاثیر خانواده سالم بر سلامت جامعه بسیار مهم دانست .

وی تاکید کرد سن ازدواج جوانان از سال 1345 تا سال 1390 رو به افزایش بوده است و افزود :سن مادر از شاخص های مهم باروری است و قدرت باروری با افزایش سن، به ویژه بعد از 35 سال کاهش می یابد و  با افزایش سن علاوه بر کاهش باروری، مشکلاتی برای سلامت مادر و جنین ایجاد می شود و بعد از 35 سالگی در خانم ها بیماری هایی نظیر فشارخون و دیابت ممکن است بیشتر یا شدیدتر شود که در دوران بارداری نیاز به کنترل منظم و آزمایش دارد.

وی در ادامه افزود: بیش از سیزده میلیون نفر دختران و پسران در آستانه ازدواج در کشور وجود دارند و بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاردن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.

مدیرکل جمعیت ،خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: در کشور در سال 1393 ازدواج کاهش 6.5 درصدی نسبت به سال 1392 داشته است و در سال 1393 طلاق با رشد 5.3 درصدی روبرو بوده است.

وی اهم رویکردهای دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس در راستای ازدواج را آموزش به جوانان،آموزش به دختران و پسران ازدواج نکرده در خصوص فواید ازدواج، آموزش ملاک های انتخاب همسر و روش های تشخیص آن ، آموزش مهارت های زندگی به جوانان ، آموزش به افراد متاهل و خانواده آنها نام برده و مهمترین رویکرد های در دست اقدام را  ارتقای مشاوره های هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنسی با رعایت چارچوب های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی،فرهنگ سازی به منظور ارزش دانستن ازدواج سالم و تشکیل خانواده،رویکردهای بخشی و بین بخشی،تلاش دستگاه های دخیل در امور فرهنگی برای تقویت نگرش جامعه، بویژه جوانان نسبت به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک،  تلاش دستگاه های دخیل در امور فرهنگی، قوه قضاییه، وزارت ورزش و جوانان ... برای ضد ارزش دانستن طلاق در جامعه،ایجاد و تقویت خدمات مشاوره ای پس از ازدواج با رویکرد حل مشکلات زوجین در ابتدای زندگی زناشویی و پس از آن در دستگاه های مرتبط برشمرد

در این همایش طاهره شفایی فوق لیسانس روانشناسی نیز در خصوص ازدواج موفق سخنرانی کرد و گفت: ازدواج باید با شناخت طرفین و چشم باز انجام شود .

وی افزود: هر حرکت و رفتاری که با شناخت، علم و آگاهی همراه باشد می‌تواند به موفقیت نائل شود و برای شناخت و درک درست هر حرکت و رفتار باید به چرایی و چگونگی حرکت و رفتار مورد نظر توجه کنیم .

شفایی با تاکید بر این که گاهی برنده نشدن و نرسیدن به هدفی که باعث نابودی و زوال است مفید و سودمند است، تصریح کرد: در زندگی داشتن همراه و شریک خوب، سبب رشد و بالندگی طرفین است و براین اساس ازدواج خوب، ازدواجی است که در جهت رشد و شکوفائی و شاد زیستن حرکت کند و آرامش روحی و دوستی را به دنبال داشته باشد و ازبروز گناهان و خطاها نیز جلوگیری کند .

وی همچنین در پایان سخنان خود ، ملاک درست انتخاب همسر را ایمان و تقوی، هم کف بودن یا هم شأنی، بلوغ، اصالت خانوادگی، سلامت جسمی و روحی و به دل نشستن برشمرد و اظهار داشت: افراد برای شناخت و درک محیط پیرامون خود باید به گفته‌ها و ویژگی‌های ظاهری توجه کنند و شفایی در ادامه چهار شاه‌کلید بصری، سمعی، لمسی و جنبشی را در انتخاب فرد مورد نظر برای ازدواج حائز اهمیت دانست . 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز