خبرگزاری کار ایران

درگیری مردم با مشکل مسکن مهر

قفل بسته مسکن مهر هنرمندان مهاباد/ کلید دولت هنوز چاره‌ساز نشده است

کلید دولت تدبیر و امید هنوز در قفل بسته مسکن مهر تعاونی مسکن هنرمندان مهاباد نچرخیده و اعضای این تعاونی همچنان در حسرت خانه دار شدن هستند. آنها از سوی دیگر باید اقساط تسهیلات خانه‌ای را پرداخت کنند که هنوز دریافتش نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا تعاونی مسکن هنرمندان مهاباد هم مثل بسیاری از پروژه‌های دیگر که به نقشه‌های بلندپروازانه دولت احمدی‌نژاد پیوند خوردند، پادر هوا مانده است و گویا در دولت جدید هم قرار نیست از این پا در هوایی خلاصی یابد.

طرح‌ریزی ابتدایی این پروژه به سال ۱۳۸۳ باز می‌گردد که پس از یکی دو اقدام ناموفق تنی چند از هنرمندان این شهرستان برای اختصاص و احداث مجتمع و یا شهرکی به نام و برای هنرمندان ایجاد شد. از ابتدا قرار بر تلاش این تعاونی در راستای خریداری زمین و قطعه بندی آن برای اعضا بود و در گام‌های نخست مذاکراتی با شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی و تعدادی از مالکان نیز صورت گرفت. در سال ۱۳۸۶در شهرک مُکریان مهاباد قطعه زمینی از سوی سازمان مسکن و شهرسازی مهاباد به تعاونی مسکن هنرمندان واگذار شد که بنا بود مجتمع مسکونی در آن بنا شود. در همین ایام پروژۀ مسکن مهر دولت احمدی‌نژاد مطرح شده و در سراسر کشور به اجرا درآمده بود. در مهاباد نیز برخی از زمین‌های تغییرکاربری یافته برای اجرای این پروژه اختصاص یافت.

به گزارش ایلنا پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی وقت به تعاونی‌های سراسر کشور در راستای بهره‌مند شدن از تسهیلات بانکی، ملحق شدن پروژه‌هایشان به طرح مسکن مهر بود. این امر باعث می‌شد آمار کمی طرح مذکور در زمانی اندک سیر سعودی چشم‌گیری داشته باشد. پروژه آپارتمان‌های تعاونی مسکن هنرمندان مهاباد نیز به عنوان طرح مسکن مهر ادامه یافت اما از آنجایی که دریافت واحدهای مسکن مهر دارای شرایط خاصی بود تعداد زیادی از اعضاء شامل نمی‌شدند و عملاً هیچکدام از واحدهای پروژه در دست احداث به هنرمندان تعلق نمی‌گرفت. بنابراین در جلسات تعاونی مطرح شد که این پروژه تنها بخشی از کار تعاونی مسکن هنرمندان خواهد بود و اساساً چون دریافت مسکن مهر در سایر تعاونی‌ها یا با ثبت نام در طرح مذکور برای تمامی افراد مشمول می‌سر است و به عنوان یکی از اهداف تعاونی مد نظر نبوده اقدامات هیات مدیره برای خرید زمین مناسب که همه اعضاء امکان سهیم شدن در آن را داشته باشند صورت خواهد گرفت. در چند جلسه با هیات مدیره به تعدادی از زمین‌ها حاشیه شهر و مذاکرات صورت گرفته اشاره‌ای شد اما هرگز نتیجه‌ای حاصل نشد. پس از آن توجه هیات مدیره و بخش زیادی از اعضا معطوف به پروژه مسکن مهر هنرمندان شد.

تضییع حق اعضای خوش حساب

نقشه‌ اولیه تهیه و ۱۲۸ واحد در ۴ بلوک در نظر گرفته شد. بحث اعضایی که منع قانونی برای دریافت واحدهای مسکن مهر نداشتند بر سر این بود که این ۱۲۸ واحد به چه کسانی واگذار خواهد شد و در ‌‌نهایت تمامی اعضای دارای شرایط و حتی عده‌ای که لزوماً عضو تعاونی نیز نبودند، با پرداخت ۲۰۰ هزارتومان حق عضویت در این مجموعه سهیم شدند. بر اساس برآوردهای اولیه مسکن مهر به هر کدام از اعضاء ۱۵ میلیون تومان وام پرداخت می‌شد و هر عضو می‌بایست ۷ میلیون پرداخت نماید تا در ‌‌نهایت واحد‌ها به مبلغ ۲۱ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار گیرد. البته در بسیاری موارد عدم پرداخت به موقع تسهیلات بانکی و یا تعلل اعضاء تعاونی‌ها در پرداخت سهم خود باعث طولانی شدن زمان احداث پروژه‌ها شد. مسکن مهر هنرمندان مهاباد نیز با چنین مشکلاتی مواجه شد و ساخت آن با سرعتی حلزونی پیش رفت تا آنجا که سهم پرداخت اعضاء که در ابتدا قرار بود ۷ میلیون تومان باشد کم‌کم به ۳۲ میلیون تومان و همچنین تسهیلات بانکی تا ۲۵ میلیون تومان رسید.

هیات مدیره دلیل عمده این امر را عدم پرداخت به موقع مبالغ از سوی اعضاء اعلام کرده است. این در حالی است که تقریباً نصف بیشتر اعضاء همواره مبالغ اعلام شده از سوی هیات مدیره را به موقع پرداخت کرده‌اند. از طرف دیگر در این سال‌ها بار‌ها اعلام شد که تعلل اعضاء در پرداخت سهم خویش باعث لغو قرارداد و واگذاری سهم ایشان به متقاضیان دیگر خواهد شد. اما این تهدید هرگز اجرایی نشد و یکی از سوالات اعضاء همواره این بوده که چرا هیات مدیره با عدم برخورد قانونی با اعضایی که مبالغ اعلام شده را پرداخت نمی‌کنند و باعث تضییع حق دیگر اعضاء می‌شوند.

 گلایه‌های اعضای تعاونی

به گزارش خبرنگار ایلنا در کنار گلایه‌های هیات مدیره تعاونی مسکن هنرمندان مهاباد نیز حرف‌ها وشکوایه خود را دارند. آن‌ها مدعی هستند که هیات مدیره حقوق و پاداش ماهیانه برای خود تعیین کرده‌اند که این امر خلاف قانون است. اگر چه هیات مدیره این امر را تکذیب می‌کند اما یکی از اعضای هیات مدیره سابق تأکید می‌کند که هر ماه حقوق و پاداش دریافت کرده است.

 از سوی دیگر برخی از اعضای تعاونی هنرمندان به دلیل مجرد بودن مشمول دریافت واحد‌ها نشدند اما عنوان شده یکی از افراد مجرد نزدیک به اعضای هیات مدیره به طریقی نامشخص یکی از واحدهای مجموعه را دریافت کرده است. تعدادی از اعضاء هم به انتخاب تعیین اعضای هیات مدیره مشکوک‌اند و دلایلی برای آن عنوان می‌کنند. در عین حال حسابرس معرفی شده به تعاونی مسکن هنرمندان از سوی سازمان مسکن و شهرسازی خود بصورت پاره وقت حسابدار همین تعاونی و از افراد نزدیک به هیات مدیره است.

در حال حاضر این مجموعه هنوز آماده بهره‌برداری نیست اما از آنجایی که تسهیلات بانک مسکن ۵ سال قبل اعطاء شده است اکنون می‌بایست اعضاء اقساط وام مذکور را پرداخت کنند. یعنی پرداخت وام مسکن که هنوز بطور کامل آماده نشده و به احتمال زیاد تا یکسال آینده نیز آماده نخواهد شد.

شکایت و شکایت کشی

در عین حال خبرنگار ایلنا اطلاع یافت که برای حال این مشکل جلسه‌ای هم با حضور معاون فرماندار مهاباد برگزار شده اما این جلسه هم بدون نتیجه بوده است. سوال اصلی اعضای این تعاونی در این جلسه درباره دلیل کندی پیشرفت پروژه و عدم برخورد جدی هیات مدیره با اعضای بی‌تفاوت بود اما سرانجام این پرسش-‌ها و جلسه به شکایت اعضای هیات مدیره از ۵ نفر اعضای تعاونی به اتهام اینکه تهمت دزدی به اعضای هیات مدیره در تلگرام زده‌اند، ختم شد. در صورتی که اعضاء تأکید می‌کنند چنین مطلبی هرگز عنوان نشده است.

این در حالی است که بسیاری از اعضاء بار‌ها اعلام کرده‌اند سالهاست در انتظار اتمام این پروژه هستند و برای تمام پرداختی‌ها که در ابتدا قرار بود۷ میلیون تومان باشد با دشواری روبرو شده‌اند. اینک به احتمال زیاد و بر اساس اعلام هیات مدیره در آخرین جلسه می‌بایست مبالغ دیگری هم توسط اعضاء پرداخت شود و پس از ۸ سال انتظار علاوه بر پرداخت اجاره خانه سنگین و هزینه‌های باقی ماندۀ مسکن مهر می‌بایست اقساط خانۀ هنوز تحویل نگرفته را نیز پرداخت کنند.

چرا در دولت تدبیر؟

بر اساس این گزارش این پرسش بار‌ها در دولت تدبیر و امید مطرح شده است که دولت چه برنامه‌ای برای پروژه‌های باقی مانده مسکن مهر دارد؟

یکی دیگر از اعضای تعاونی مسکن مهر مهاباد این پرسش‌ها را با خبرنگار ایلنا در میان گذاشت که می‌تواند بهترین پایان بندی برای این گزارش باشد: اعضای هیات مدیره تعاونی مسکن مهاباد (که رئیس آن از ابتدا تا کنون ابقاء شده) چرا تمام وقت خود را مصروف مسکن مهر کردند و بنا به قولی که داده بودند پیگیر پروژه‌ای دیگر نبودند و حق سایر اعضاء را تضییع کردند؟ چرا اعضای هیات مدیره جوابگوی پرسش‌های اعضاء نیستند؟ چرا با حدود ۲۰ نفر اعضایی که کمترین پرداختی‌ها را داشته‌اند تذکر و برخورد قانونی صورت نگرفته است؟ چرا هیچ نهاد و سازمانی برای نظارت بر عملکرد مسکن مهر بصورت نظاممند و درست عمل نمی‌کند؟ و چرا کلید دولت تدبیر و امید قفل خورده بر در مسکن مهر در تعاونی مسکن هنرمندان مهابادی را هنوز باز نکرده است؟

کد خبر : ۳۲۷۲۸۴