خبرگزاری کار ایران

معاون خدمات شهری شهرداری قزوین خبر داد

هزینه ۱۹ میلیارد تومانی برای جمع آوری پسماند قزوین

معاون خدمات شهری شهرداری قزوین گفت: شهرداری قزوین در سال ۹۴ نزدیک به ۱۱ میلیار تومان در حوزه رفت و روب و ۸ میلیارد در زمینه جمع آوری و حمل و نقل زباله هزینه کرده است.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ حمیدرضا محمدی الموتی افزود: طرح تفکیک از مبدا یک طرح خدماتی است که با توجه به مشارکتی بودن آن دارای ابعاد و پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی می‌باشد.

وی بیان کرد: تفکیک از مبدا زباله در کشور ما چندان جدی گرفته نمی‌شود و تفکیک زباله هم می‌تواند در منازل و ادارات صورت گیرد و هم در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها انجام شود.

الموتی گفت: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ باعث می‌شود که زباله بدون اینکه وارد محیط زیست شود در مبدأ تفکیک شده و زباله‌تر به کارخانه‌های کمپوست (کود آلی) هدایت شده و تبدیل به کود آلی شود که این نوع کود بهترین کود برای کشاورزی منطقه محسوب می‌شود و زباله‌های خشک به کارخانجات بازیافتی انتقال و در پروسه‌ای تبدیل به مواد بازیافتی شامل کاغذ، قلم، دفتر و صنایع دستی می‌شود.

الموی افزود: برابر با طرح مطالعاتی سازمان مدیریت پسماند ۳۰ درصد از زباله‌ها خشک و ۷۰ درصد‌تر می‌باشد که غیر قابل تفکیک است و در شهر قزوین در صد قابل توجه‌ای از زباله‌ها به نحو مطلوب تفکیک می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری قزوین یادآور شد: در قزوین روزانه ۲۵۰ تن زباله تولید می‌شود که ۱۵ درصد از این زباله‌ها قابلیت تفکیک را دارند یعنی چیزی حدود ۴۰ تن از ۲۵۰ تن زباله‌های تولیدی را می‌توان تفکیک کرد که اکنون ۲۳ تن از آن‌ها تفکیک می‌شود.

الموتی آموزش و بالابردن سطح آگاهی مردم در ارتباط با کاهش تولید زباله را مهم دانست و افزود: سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین برای آموزش شهروندان گام‌های موثری برداشته است از جمله تشکیل کارگاه‌های آموزشی، توزیع بروشورو... زیرا اگر شهروندان آموزش صحیح دفع زباله را ببینند هم کاهش زباله خواهیم داشت و هم تفکیک زباله به درستی انجام می‌شود و در اختیار قراردادن امکانات خاص چون سطل و کیسه‌های بازیافت از دیگر اقدامات سازمان مدیریت پسماند می‌باشد.

وی اذعان کرد: شهرداری قزوین سیاست‌های تشویقی خاصی برای شهروندانی که به درستی زباله‌های خود را تفکیک کنند در نظر گرفته است، از جمله تخفیفات ۳۰ درصدی عوارض پسماند و نوسازی که اگر شهروندان همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند می‌توان این تخفیفات را تا ۵۰ در صد افزایش داد.

الموتی تصریح کرد: شهرداری قزوین در سال ۹۴ نزدیک به ۱۱ میلیار تومان در حوزه رفت و روب و ۸ میلیارد در زمینه جمع آوری و حمل و نقل زباله هزینه کرده است که اگر شهروندان تولید زباله را کم و زباله‌های‌تر و خشک را از مبدا تفکیک کنند این هزینه کم خواهد شد و شهرداری می‌تواند در جاهای دیگر خدمات بهتری ارائه دهد.

وی در مورد زباله گرد‌ها در شهر قزوین گفت: ساماندهی زباله گرد‌ها به بخش خصوصی واگذار و شناسنامه دار شده‌اند و با یک برنامه مدیریتی خاص ساماندهی می‌شوند، زیرا حذف آن‌ها به طور کامل امکان‌پذیر نیست.

این مقام مسوول گفت: زباله گرد‌ها پس از جمع آوری و جدا سازی زباله‌ها، زباله‌های قابل تفکیک را باید به مراکزی که از سوی بخش خصوصی سازمان مدیریت پسماند تعیین شده است تحویل دهند.

الموتی در پایان ایجاد تعامل و همکاری میان مردم با بخش خصوصی، شهرداری و سازمان مدیریت پسماند را بسار مهم عنوان کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم با راهکارهای پیشرو و همکاری شهروندان تولید زباله را کاهش و هزینه مربوطه را در بخش‌های مختلف شهر سرمایه گذاری کنیم.

کد خبر : ۳۲۶۲۶۶