خبرگزاری کار ایران

گزارشی درباره موضوع به حاشیه رفته ایمنی کار از سوی کارفرمایان

وقتی سقف ایمنی سوراخ است

براساس آمار سازمان پزشکی قانون طی سه ماهه نخست امسال ۳۵۲ کارگر در حوادث مربوط به کار جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایلنا در خرم آباد، برای کاهش خطرات ناشی از مشاغل پر خطر هم بحث آموزش کارگران و هم فراهم کردن امکانات ایمنی از طرف کارفرمایان مسئله‌ای مهم در کاهش حوادث ناشی از کار است.

رعایت بهداشت و ایمنی کار از طرف کارفرما، نظارت بر حسن اجرای آن توسط بازرسان کار و آموزش کارگران همگی مجموعه عواملی هستند که در کاهش خطرات ناشی از کار نقش آفرین هستند.

این نقش آفرینی می‌بایست به گونه‌ای باشد که تمامی افراد دخیل بایستی همچون بازیگران یک صحنه همزمان و هماهنگ نقش آفرینی داشته باشند.

متاسفانه برخی از کارفرمایان با محاسبه ضریب سود و درآمد خود از پروژه‌ها، هراز گاهی این امکانات را برای کارگران فراهم نمی‌کنند.

حق بیمه مسئولیت مدنی یک پروژه ساختمانی در قبال هزینه پروژه بسیار ناچیز و در حد صفر است ولی متاسفانه برخی کارفرمایان از پرداخت حق بیمه زیر یک میلیون تومان نیز فرار می‌کنند و به هنگام بروز حادثه کارفرما خود را به هر دری می‌زند تا جبران تقصیر خود را به گردن دیگری بیاندازد، غافل ازاینکه برداشت ناحق خسارت از جیب دیگری نهایتا بازتاب‌های منفی در کار و زندگی وی را در پی خواهد داشت.

بنابراین بیمه‌نامه مسئولیت مدنی، کارفرما را در مقابل کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد. چنانچه در حین انجام کار در محل کار، در اثر حادثه خسارت بدنی به کارکنان شاغل بیمه‌گزار وارد آید و مسئولیت کارفرما در این ارتباط برای بیمه‌گر محرز شود خسارت وارده جبران خواهد شد. منظور از جبران خسارت بدنی، شامل پرداخت هزینه‌های پزشکی و غرامت نقص عضو و فوت است.

متاسفانه اغلب کارفرمایان به زعم اینکه کارکنان خود را بیمه تامین اجتماعی کرده‌اند، هر اتفاقی برای کارکنان رخ دهد، بیمه تامین اجتماعی کلیه خسارات وارده به فرد حادثه دیده توسط بیمه تامین اجتماعی جبران خواهد کرد، ولی متاسفانه این ذهنیت صحیح نبوده و بیمه تامین اجتماعی با داشتن خدمات و پوشش‌های متنوع هیچ تعهدی نسبت به دیه نقص عضو یا ازکارافتادگی و نیز دیه فوت کارکنان، در حیطه مسئولیت کارفرما تعهدی ندارد.

بازرسان باید نیروهای آموزش دیــده‌ای باشند و به وظایف خــودآگاه بوده تا بتوانند به خوبی ایفــای نقش کنند.

وضعیت غیر ایمن برخی ساختمان‌ها که در بحث بهداشــت ایمنی کارگاه دقت لازم را انجام نمی‌دهند و رعایت نکات ایمنی در آنها بســیار کم است و تخلفات بهداشت ایمنی کار کاملا مشهود است.

هزینه‌بر بودن ایمنی دستگاه، عدم آشنایی کارگران با حقوق خود و درخواست وسایل ایمنی برای کاهش این خسارات نیز بسیار مهم است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

یک جوشکار اسکلت ساختمان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا می‌گوید: بدون هیچ ایمنی مجبورم روی یک تیر آهن ۲۴ در ارتفاع بسیار بالا راه بروم.

 یحیی حمیدی‌فر اظهار کرد: این کار بسیار خطرناک است و همیشه با مرگ در حال بازی هستم، می‌دانم نباید این‌گونه و بدون تجهیزات در ارتفاع بالا کار کنم.

وی افزود: کارفرما هیچ‌گونه تجهیزات ایمنی برای ما مهیا نکرده است و من برای تامین مخارج زن و بچه‌ام ناچارم در این شرایط کار کنم.

حمیدی‌فر می‌گوید: راه‌حلی وجود دارد، اگر بازرسان کار به این مکان‌ها مراجعه کنند و بهداشت و دارا بودن استاندارد ساختمانهای در حال ساخت را تایید کنند و از کارفرمایان بخواهند تا تجهیزات مورد نیاز را برای کارگران فراهم کنند.

براساس آمار سازمان پزشکی قانون طی سه ماهه نخست امسال ۳۵۲ کارگر در حوادث مربوط به کار جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با آمار تلفات ۴۶۱ فوتی، ۲۳.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مطابق آمارهای موجود در حوادث کار بهار امسال، سقوط از بلندی با ۴۴.۹ درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد، پس از آن، اصابت جسم سخت با ۲۳ و برق گرفتگی با ۱۳.۱ درصد، بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در برمی‌گیرند.

بر این اساس از کل تلفات حوادث کار در سه ماهه نخست امسال ۱۵۸تن به دلیل سقوط از بلندی، ۸۱ تن بر اثر برخورد جسم سخت، ۴۶ تن به دلیل برق گرفتگی، ۱۵ تن به دلیل کمبود اکسیژن، هشت تن بر اثر سوختگی و ۴۴ تن به دلیل سایر موارد جان خود را از دست داده‌اند.

هر چند این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۵.۴ درصد کاهش داشته است بر پایه گزارش سازمان پزشکی قانونی، آمار تلفات حوادث کار در سال گذشته نیز با کاهش ۵.۲ درصدی مواجه بوده است و از یک هزار و ۹۹۴ فوتی در سال ۱۳۹۲ به یک هزار ۸۹۱ تن در سال گذشته (۱۳۹۳) گزارش شده است.

معاون اداری و پشتیبانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص بالا بردن ضریب بهداشت و ایمنی کارگران افزود: به تمامی استان‌ها اعلام شده است که آموزش ایمنی و بهداشت را در تمامی مراکز خود در دستور کار قرار دهند و این آموزش‌ها از لحاظ کمی و کیفی توسعه پیدا کرده‌اند.

رهام کیایی اظهار کرد: ایمنی مشاغل پر خطر بحثی گسترده است که به سایر معاونت‌های این وزارت‌خانه نیز در آن دخیل هستند و نیاز به پیگیری کل مجموعه دارد.

امروزه استفاده از اصول ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) در فعالیت‌های مختلف عمرانی از جمله فعالیت‌های شهری کاربردهای مهمی یافته است. ازجمله مسائل مهم، ایمنی کارگران ساختمان است.

کد خبر : ۳۲۵۶۱۹