خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در جمع خبرنگاران:

50 باغ شهر در استان زنجان شناسایی شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در استان زنجان 50 باغ شهر به مساحت 2 هزار هکتار شناسایی که با 17 مورد آن برخورد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، حسین جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان امروزپنج شنبه (5 آذر) در جمع خبرنگاران به منظور پایان سال زراعی و با تبریک بسیج مستضعفین به فرمان رهبری اظهار کرد: علیرغم کاهش بارندگی در سال گذشته در حوزه تولید محصولات کشاوری و گیاهی با تولید 231 هزار و 600 تن خرید تضمینی گندم با افزایش 10 هزار تن نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

حعفری ،با اشاره به اینکه استان زنجان جزو 5 استان برتر در تولید بذر است، ادامه داد: در حوزه تعهدات تولید بذر سالم و طبقه بندی شده در غلات و حبوباب پیشرفت های خوبی داشتیم.

این مقام مسئول به توسعه کشت حفاظتی در سال جاری و کشت مستقیم اشاره کرد و گفت: امسال توسعه سه برابری در کشت دانه های روغنی داشتیم.

وی، با بیان اینکه در حوزه باغبانی تولید نهال به میزان 227 هزار اصله بود، افزود: یک میلیون اصله نهال آماده توزیع در اواخر امسال خواهیم داشت.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان هفت واحد گلخانه صنعتی در استان احداث شده است و تامین و انتقال آب در اراضی شیبدار در 2 پروژه انجام شده است.

این مقام مسئول به اقدامات حوزه امور دام و به ثمر رسیدن طرح های بذرافشانی اشاره کرد و با یادآوری اینکه نیاز استان در تولید محصولات دامی مرتفع شده است، خاطرنشان کرد: تولید گوشت قرمز، سفید، شیر و مابقی محصولات دامی 30 درصد بیشتر از نیاز استان تامین شده است.

وی با بیان اینکه توسعه دامداری های کوچک روستایی در زمینه تولید پایدار محصولات دامی کمکی خوبی بوده است، اضافه کرد: در حوزه صنایع کشاورزی یکی از مهمترین اهداف سازمان به دلیل مازاد تولید بحث فراوری محصولات کشاوری و تولید مازاد و ارزش افزوده توجه به صنایع تبدلی است.

این مقام مسئول ادامه داد از 2 و نیم تن محصولات کشاورزی تولیدی در استان یک سوم مصرف و مابقی صادر می شود.

جعفری ، با بیان اینکه هرچه صنایع تکمیلی را توسعه دهیم ارزش افزوده برای این صنایع مازاد ایجاد می شود، افزود: طرح بسته بندی کشمش به ظرفیت 5 هزار تن و فراوری زیتون در طارم را داریم که به زودی تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.

وی به اقدامات حوزه معاونت برنامه ریزی و تملک دارایی اشاره کرد و گفت: در این حوزه 130 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی در بخش کشاورزی و احداث زیرساخت های کانال های آبیاری هزینه شده است.

جعفری ، با یادآوری اینکه در سال گذشته 200 نفر نیروی جدید در سازمان کشاورزی جذب شده است که در مراکز جهاد کشاورزی در دهستان ها و شهرستان ها مشغول به کار شدند.

وی با بیان اینکه در دهستان های استان 125 کارشناس مشغول به کار هستند، افزود: در حوزه شیلات نیز استان زنجان رتبه اول افزایش تولیدات آبزی را نسبت به سال گذشته داشتیم و فراتر از برنامه هدف گذاری شده به تولید 10 هزار و 230 تن در شیلات دست یافتیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: سال گذشته 94 هزار هکتار سم پاشی بر علیه سن گندم انجام شده است.

حسینی با یادآوری اینکه مراحل ساماندهی محل های آلوده در 6 هزار و 100 هکتار در طرح انجام شد، اظهار کرد: طرح شبکه مراقبت و پیش آگاهی در مدیریت آفات و تولید محصولات سالم به کار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مقوله آفت مگس زیتون نیز خسارت ناچیزی را شاهد بودیمف افزود: امسال 46 مورد گواهی بهداشت برای نهالستان ها صادر شده است.

این مقام مسول به برنامه های حوزه ترویج و برنامه ریزی اشاره کرد و گفت: اجرای 480 مورد سایت الگویی، برگزاری آموزش های کوتاه مدت به تعداد 26 هزار نفر روز، تهیه و پخش برنامه تلویزیونی و تهیه و تولید 23 هزار نشریه بنر و پوستر و پیامک آموزشی و ترویجی در کارنامه این حوزه ثبت شده است.

این مقام مسئول به اقدامات انجام شده در بحث آب و خاک اشاره کرد و با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون 7 هزار هکتار اراضی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شدند، افزود: 16 هزار هکتار نیز در مراحل مختلف طراحی و شناسایی و تکمیل پرونده هستیم که با تکمیل آن برای اجرا به بانک یا صندوق توسعه کشاورزی معرفی می شوند.

به گفته جعفری در 30 روستا لوله گذاری کانال داشتیم و 800 هکتار شبکه آبیاری اجرای شده است.

تنظیم بازار محصولات کشاورزی، تامین و تخصیص اقلام اساسی به مناسبت ایام رمضان و محرم، توزیع میوه شب عید، پیگیری محصولات کشاورزی، تولید کشمش و سیب زمینی بهاره و پائیزه و صادرات آن، پایش مستمر نوسات قیمتی و حضور مستمر در جلسات تنظیم بازار و خریدهایی که به تناوب به کاهش قیمت گوشت مرغ انجام می شود از دیگر اقدامات انجام شده در جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان شد.

این مقام مسئول به توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال گذشته با توزیع 758 دستگاه با اعتبار 240 میلیارد ریال اشاره کرد و یادآور شد: همی مساله موجب شده است زنجان جزو استان های برتر کشور در ارتقاء ضریب مکانیزاسیون شناخته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به مقوله مقابله با توسعه باغ شهرها و تغییر کاربری ها با شدت بالا در استان اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل حساسیت های موجود و توسعه ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت نگران کننده در سطح استان 50 باغ شهر در مساحت 2 هزار هکتار شناسایی شده است که با 17 مورد برخوردهای قضایی شده است.

کد خبر : ۳۲۵۴۲۶