خبرگزاری کار ایران

به مناسبت سالروز تصویب قانون کار صورت گرفت

اجتماع بزرگ کارگران و بازنشستگان استان قزوین

به مناسبت سالروز تصویب قانون کار اجتماع بزرگ کارگران و بازنشستگان استان قزوین در تالار شهر قزوین برگزارشد.

به گزارش ایلنا از الوند قزوین؛ عصر روز گذشته به مناسبت سالروز تصویب قانون کار اجتماع بزرگ کارگران و بازنشستگان استان قزوین در تالار شهر قزوین با حضور محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس، مسئولین استانی و شهری و نمایندگان رسانه‌ها برگزارشد.

ادغام تامین اجتماعی در دیگر بیمه‌ها به لحاظ حقوقی مشکل دارد

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: ادغام سازمان بیمه تامین اجتماعی در وزارت بهداشت از جمله مهمترین دغدغه جامعه کارگری است که بنابر تاکیدات شرعی یکی از حقوق این قشر است و به لحاظ حقوقی ادغام مشکل دارد.

محمدی افزود: در ابتدای کار مجلس به همت علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده تهران فراکسیونی کارگری با هدف دفاع از حقوق کارگران در مجلس شورای اسلامی ایجاد شد که اجرای کامل و صیانت از قانون کار از مهترین اهداف آن است.

وی می افزاید: چناچه مواد قانون کار اجرایی شود بسیاری از مشکلات کارگران حل خواهد شد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: بیش از یک سوم جامعه را کارگران تشکیل می‌دهند شایسته است برای احقاق حقوق واقعی کارگر تلاش بیشتری شود.

امنیت شغلی کارگران در حد صفر است

عید علی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین ضمن تبریک تقارن هفته بسیج با سالروز تصویب قانون کار اظهار کرد: در گذشته چنین روزی را جشن می‌گرفتند این امر در حالی است که با مرور زمان این مبحث در جامعه کمرنگ شده است و باید مشکلات را بیان کرد ، به طوری که حتی مشکلات جامعه کارگری در رسانه‌ها هم طرح نمی‌شود.

وی افزود: نمایندگان کارگران است که از مشکلان انان با خبر بوده و چالش پیش رو کارگران را از میدان بر دارد.

این مسول تصریح کرد: قراردادهای موقت، بازنشستگی پیش از موعد، تعدیل نیرو و ... سبب شده است که امنیت شغلی جامعه کارگری به صفر برسد.

این فعال جامعه کارگری گفت:معتقدیم جامعه کارفرما و کارگری مکمل یکدیگر هستند و هم مانند اعضای خانواده باید بتوانند یکدیگر درک کنند.

به گفته کریمی با حقوق دریافتی700هزار تومان بازنشستگان ،نه تنها عدالت برقرار نشده است بلکه با افزایش تعرفه‌های درمانی،مشکلات آنان تشدید هم شده است.

وی با بیان اینکه دولت بیش از 100 هزار میلیارد به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است تاکید کرد: این امر در حالی است که هر فرد ایرانی نباید نگران درمان خود باشد ولی چنین مبحثی است در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار نگرفته است.

بیمه تامین اجتماعی حق الناس است

محمد اسدی دبیر کانون بازنشستگان استان قزوین نیز اظهار کرد: جایگاه کارگران به اندازه‌ای شایسته باید ترقی کند که خود کارگران بتوانند برای فعالیت خود شرط تعیین کنند و این امر نیازمند بستری بستری اقتصادی و اجتماعی است.

وی می افزاید: بیمه تامین اجتماعی حق الناس مردم است که مدتهاست توسط مسئولین نادیده گرفته شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: کارگران در مدیریت تامین بیمه اجتماعی نقشی نداشته‌اند و نمی توانند تصمیمات دولتی را تغییر دهند.

گفتنی است در پایان مراسم قطعنامه پایانی سالروز تصویب قانون کار توسط حاج رضا سبزعلی از اعضای هیات اجرایی خانه کارگر قرائت شد.

متن کامل این بیانیه به این شرح است؛

          

 با سمه تعالی

  محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه می دارد . امام خمینی (ره)

هر سال که تاریخ ورق می‌خورد و29 آبان فرا میرسد ،کارگران یاد وخاطره معمار انقلاب و بنیان گذار نظام مقدس اسلامی را گرامی می‌دارند وبرخود وظیفه می‌دانند از قانون کار که یادگار امام راحل نزد کارگران است دفاع نمایند. روز 29 آبان 1369 یاد‌آور تفکر عمیق امام در دفاع از کار وصنعت با گرایش به قانون مداری می‌باشد.

ما کارگران ضمن تسلیت ایام شهادت سرور شهیدان و72 تن یاران با وفایش وپیروی از فلسفه شهادت آن آزاد مرد کربلا و پیروی از هدف حضور امام حسین (ع)درکربلای که احیاء دین اسلام وآزادگی بوده با گرامیداشت روز 29 آبان ما کارگران ضمن تجدید پیمان با مقام عظمای ولایت حضرت آیت اله خامنه‌ای یک بار دیگر مسائل و مشکلات کارگری که خواسته و یا ناخواسته به کارگران تحمیل می‌شود را اعلان داشته ودرخواست رسیدگی و حل مشکلات را داریم.

1-مدتی است که از مظلومیت کارگران استفاده کرده و بدون در نظر گرفتن سهم کارگران در سه جانبه گرائی در فکر تغییرات قانون کار می باشند در حالی که قانون کاری که یادگار معمار انقلاب ماهنوز کامل اجراء  نشده و70 درصد آن در صحنه تولید رویت نگردیده و ضعف مدیریت در صنعت هم با تغییر قانون کارحل نخواهد شد .از دست اندرکاران درخواست داریم اول به فکر اشتغال موجود باشند و بعد با حضور نمایندگان کارگری به بررسی قانون بپردازند.

2-در مورد ماده 10 قانون بازسازی صنایع هر چه جلوتر می‌رویم لبه تیز شمشیر بخشنامه هایی آن چنان صادر می‌شود با کنار زدن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی گردن صنعت ونهایتاً کارگران رانشانه گرفته  و بخشنامه دولت در مورد ماده 10 ، نشانه دفع تکلیف دولت از خود است دولت به جای وعده کمک به صنعت از طریق در آمد یارانه ها نه تنها کمکی نکرده مسئولیت تمامی هزینه‌های بازنشستگی رابه سمت کارفرمایان سوق داده که کارفرمایان هم آن را برای خود غیر قابل اجراء می‌دانند  ما کارگران درخواست داریم مجلس شوارای اسلامی جلوی این قانون شکنی را گرفته وهمان اصل قانون اجراء گردد.

3-در مورد بخشنامه 7300 روز مدت هاست اعلان کردند اما در عمل اجراءنمی‌شود ومشمولین این قانون در سرگردانی به سرمی‌برند ما کارگران از سازمان تامین اجتماعی به  جد درخواست داریم نسبت به ابلاغ بخشنامه اقدام نمایند.

4-تجمیع سازمان تأمین اجتماعی با صندوق‌های دیگر خلاف مقررات است، چرا که صندوق تامین اجتماعی یک صندوق بین‌نسلی می باشد ودولت در سرمایه‌گذاری آن سهم اندکی دارد که قابل مقایسه با سرمایه کارگران وکارفرمایان که آنهم بخشی از حقوق کارگران است نمی‌باشد ،بهتر است که سازمان تأمین اجتماعی به فکر امانت داری خودش باشد، تا نیازی به تجمیع نباشد که این تجمیع برای استفاده از منابع سازمان صورت می‌گیرد در حالی که دولت بیش از 100 هزارمیلیارد تومان به سازمان بدهکار است و سازمان را با مشکلات مالی روبرو کرده .از دولت تدبیر وامید درخواست می شود بدهی به سازمان را پرداخت نمایند وبیش از این مدیون مشترکین سازمان نباشند تا خدمات به بیمه شدگان را سرو سامان بدهند و صاحبان صندوق را از نگرانی خارج کنند.

5-مدت هاست نظام هماهنگ حقوق بازنشستگان برسر زبان هاست اما تاکنون اقدامی عملی انجام نشده و مبلغ اندکی از بودجه 2500  هزار میلیارد تومان هزینه شده و دیگر ادامه داده نشده، از سازمان تأمین اجتماعی درخواست داریم تا نسبت به اجرای دستور عمل نظام هماهنگ حقوق بازنشستگان اقدامات لازم را به عمل آورند .

6-در مورد کارگران ساختمانی تخصیص بودجه و خارج کردن کمک کارفرمایان و بروز کردن بیمه و حذف سهمیه از جمله خواسته کارگران ساختمانی می‌باشد که عدم نظارت نسبت به بیمه کارگران ساختمانی و عدم پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و بازنشستگی واز کار افتادگی و عدم شمول بخشنامه کمتر از 10 سال وسختی کار کارگران مشکلات غیر قابل انکار این دسته از کارگران ساختمانی می‌باشد. خارج کردن کارگران که به استانهای دیگر برای کار وامرار معاش می‌روند از ردیف بیمه شدگان و قطع بیمه آنها برای خانواده آنها مشکلاتی ایجاد کرده از مسئولین دولت وسازمان درخواست داریم اقدامات عاجل برای حل مشکلات انجام دهند .

7-مشکلات شرکت های دارای رکود نه تنها حل نشده بلکه روز به روز اضافه می‌شود عدم وجود نقدینگی وعدم مدیریت، بیماری مضمن بنام وام های بدون نظارت و واردات بی رویه صنعت را تحت شعاع قرار داده به جای ایجاد اشتغال، اشتغال موجود هم در حال نابودی است عدم پرداخت حقوق به صورت ماه های متوالی از هم پاشیدگی کیان خانواده کارگران و مشکلات دیگر از دولت محترم درخواست می‌شود ضمن حفظ اشتغال موجود در فکر احیاء صنعت کشور که با داشتن منابع غنی برای تولید به حال خود رها شده اقدام عاجل به عمل آورند .

8-در مورد افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان از شواری عالی کار می‌خواهیم به صورت کارشناسی و با دید باز نسبت به بازار هزینه و سبد خانوار تصمیم گرفته شود تا مشکلات معیشت کارگران کاهش یابد.

9-در مورد سبد کالا سهم کارگران و بازنشستگان که تعداد زیادی با حداقل حقوق گذران زندگی می‌کنند و به خیال مسئولین بازنشستگان بیشتر خانواده دو نفره هستند اما باید بدانند با وجود عروس وداماد ونوه،  طول و عرض سفره بازنشستگان بسیار بیشتر از جوان ها واعضاء سایر ارگان ها می باشد. از ستاد عرضه کالا وسازمان رفاه و تأمین اجتماعی درخواست می‌شود کارگران و بازنشستگان کارگری را هم برای سبد کالا مد نظر قرار دهند.     

 

کد خبر : ۳۲۳۶۱۱