خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در کارگروه تخصصی سلامت استان مرکزی

صنایع استان مرکزی در زمینه احداث بیمارستان وارد عمل شوند

وزیر بهداشت و درمان در سفر یک روزه‌اش به استان مرکزی قبل از بازدید از بیمارستان خمین و ترک استان در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی شرکت کرد.

به گزارش ایلنا دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در جریان سفر یک روزه خود به استان مرکزی پس از بازدید از بیمارستان‌های شهر اراک و ملاقات سرزده با دانشجویان در خوابگاه دختران همچنین بازدید از بیمارستان تامین اجتماعی شهر شازند در کارگروه سلامت استان شرکت کرد.

هاشمی با اشاره به مشکلات حوزه سلامت در استان مرکزی افزایش تخت‌های بیمارستانی را یکی از مهم‌ترین نیازهای استان برشمرد و گفت: هرچند فقر زیرساخت‌های درمانی در استان مرکزی یک مشکل است و دولت و وزارت بهداشت درکنار پیگیری‌های مسئولان استان در راستای حمایت از حوزه سلامت در استان مرکزی گام‌های موثری برداشته است، ولی برای جبران کمبود‌ها کمک‌های دولتی کافی نیست و صنایع و کارخانجات استان نیز باید در این زمینه وارد عمل شوند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در همه جای دنیا به این گونه است که اگر صنعت در یک منطقه رشد می‌کند در کنار مسائل و مباحثی که با خود به دنبال دارد به حوزه سلامت هم ورود پیدا کرده و درمانگاه یا بیمارستان تاسیس می‌کند. در این استان هم با توجه به صنایع بزرگی مثل پالایشگاه و زیرمجموعه‌های وزارت نفت که درآمد خوبی هم دارند باید کاری انجام شود و آن‌ها جدا از خطرات و آلودگی‌هایشان نفعی هم برای مردم این استان داشته باشند و حداقل یک مرکز درمانی ۱۰۰-۱۵۰ تخته در کنار واحد صنعتی خود ایجاد کنند.

هاشمی تصریح کرد: از استاندار مرکزی می‌خواهم برای تحقق این موضوع تا آنجا که می‌شود با زبان خوش و اگر نشد با ابزار دیگر وارد شوند. نمی‌شود که این استان این همه صنعت داشته باشد، اما یک مرکز درمانی که با هزینه صنایع ساخته شده باشد نداشته باشد.

وی با اشاره به بازدید‌های خود از مراکز درمانی و بیمارستان‌های اراک و شازند تجهیز بخش NICU و اتاق عمل بیمارستان طالقانی، تنها بیمارستان تخصصی زنان در اراک، و تجهیز بخش کودکان بیمارستان امیرکبیر اراک، خرید یک دستگاه MRI، و قول حمایت برای تامین اعتبارات لازم پروژه بیمارستان ولیعصر اراک همچنین توجه خاص به تجهیز و توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری، تنها بیمارستان تخصصی سرطان در استان را مورد تاکید قرار داد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه بیمارستان تامین اجتماعی ۹۶ تختخوابی شازند جزو بیمارستان‌های غیر دانشگاهی است که برنامه تحول نظام سلامت در آن اجرا شده است گفت: برای تجهیز این بیمارستان سازمان تامین اجتماعی را مجاب می‌کنیم تا از محل پرداخت‌ها برای بیمه درمان به حوزه سلامت هم کمک کرده و برای این بیمارستان هزینه کند.

وی با اشاره به موقعیت استان مرکزی در کشور افزود: استان مرکزی علاوه بر موقعیت راه‌های مواصلاتی و صنعتی بودن، در خدمات رسانی درمانی به استان‌های مجاور نیز نقش کلیدی دارد و نیاز است که زیرساخت‌های خدمات تشخیصی و درمان تخصصی آن توسعه یابد و با توجه به اینکه مشکل جدی این استان فرسودگی بناهای درمانی است که خدمات رسانی را به شدت سخت می‌کند و برخی از بیمارستان‌های اراک تا ۷۰ سال قدمت دارند بازسازی این مراکز در الویت کاری باید قرار داده شود که نوسازی بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی و مادر تخصصی ولی عصر (عج) اراک که در دولت قبل بلاتکلیف و در حد فنداسیون باقی مانده بود در دولت یازدهم از سرگرفته شده و با حمایت مقامات ارشد استانی پیشرفت موثری داشته و نیاز است که در سایه حمایت شهرداری و شورای شهر و نمایندگان مجلس، تعداد تخت‌های آن به ۵۰۰ تخت افزایش یابد و اعتبار این پروژه انشاالله با پیگیری نمایندگان در مجلس هرچه زود‌تر مهیا شود که البته ما نیز پیگیر و حامی برای تکمیل تجهیزات خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: شهر اراک تا یکهزار تخت درمانی نیز نیاز به افزایش دارد که در این مهم ما وعده‌ای نمی‌دهیم که در آن عمل نباشد بلکه باید با پیگیری استاندار و مسئولان استان و نمایندگان مجلس در تخصیص بودجه سال ۹۵برای تغییر شاخص‌های عدالت قدمی برداشته شود تا در کنار تقویت مشارکت‌های مردمی و خیران و بخش خصوصی و حمایت اعتبارات دولتی این مهم محقق شود.

به گزارش ایلنا در این نشست استاندار مرکزی نیز با اشاره به فعال بودن ۲۰۴۳ تخت بیمارستانی در ۲۰بیمارستان استان که سه بیمارستان وابسته به تامین اجتماعی است و در دو بیمارستان ولیعصر و خوانساری ضریب اشغال تخت‌ها بیش از صددرصد با بیماران بسیار در نوبت می‌باشد مهم‌ترین نیازهای حوزه سلامت استان را بدین شرح برشمرد: تجمیع دو بیمارستان امیرکبیرو طالقانی و صدور تامین اعتبار برای یک بیمارستان یکهزار تختخوابی در شهر اراک، تخصیص اعتبار لازم برای تسریع در تکمیل پروژه بیمارستان‌های ولیعصر و آیت الله خوانساری، صدور مجوز برای جذب نیروی انسانی در حوزه سلامت و درمان استان، تامین تعدادی آمبولانس برای پایگاه‌های ارژانس و درمان، صدور مجوز برای مرکز تصویربرداری مستقل در اراک با مشارکت بخش خصوصی، ایجاد بخش آنژیوگرافی در بیمارستان ساوه، حمایت اعتباری از مراکز درمانی بخش‌های محروم استان.

وزیربهداشت و درمان در ساعت ۱۳ شهر اراک را به سوی خمین برای بازدید بیمارستان خمین ترک کرد تا از آنجا به سفر یک روزه‌اش به استان مرکزی پایان دهد.

کد خبر : ۳۲۳۴۲۲