خبرگزاری کار ایران

مدیر رصدخانه بین المللی کاشان درگفتگوبا ایلنا

برای تکمیل رصدخانه کاشان 90 میلیارد تومان اعتبار نیاز است

مدیررصدخانه بین المللی کاشان گفت: برای نصب تلسکوپ و تکمیل رصدخانه بین المللی کاشان به ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

«رضا منصوری» مدیررصدخانه بین المللی کاشان در حاشیه پنجمین جلسه شورای اداری کاشان در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری ایلنا در کاشان با اعلام این مطلب با اشاره به اینکه پروژه رصدخانه بین المللی کاشان شش سال پیش با توصیه رهبری با تخصیص اعتبارات لازم عملیات اجرایی آن شروع شد. گفت: قیمت اعظم رصدخانه بین المللی کاشان (آینه اصلی آن با قطر سه و نیم متر خریداری و تراش و پولیش شد) وارد ایران شده است.

وی با بیان اینکه طراحی اولیه رصدخانه بین المللی کاشان را در دومرحله انجام دادیم و به داوری بین المللی گذاشتیم. گفت: امسال با حمایت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخت قطعات این رصد خانه را شروع کردیم.

وی از آمادگی وصل قطعات تلسکوپ رصدخانه بین المللی کاشان خبرداد و افزود: درصورتی که اعتبارات این رصد خانه تامین گردد ظرف چندسال آینده خواهیم توانست تلسکوپ این رصدخانه را پس از سوار کردن روی زمین و برطرف کردن مشکلات فنی به بالای قله گرگش در نزدیکی کاشان جهت استفاده نسل‌های بعدی منتقل کنیم.

بنیانگذار انجمن فیزیک ایران ساخت رصدخانه بزرگ و بین المللی کاشان را موجب ارتقای جایگاه علمی کشور در منطقه و جهان و عامل رشدی برای برخی از صنایع و فناوری‌‌های پیشرفته درکشور دانست و گفت: با توجه به امکاناتی که در اطراف این رصدخانه ایجاد خواهد شد پس از راه اندازی خیلی از گردشگران نجومی دنیا به این منطقه خواهند آمد.

وی با بیان اینکه برای ساخت این طرح عظیم تاکنون حدود ۸۰ تن تجهیزات به بالای قله گرکش انتقال داده شده است. گفت: با توجه به اینکه چندسال پیش در کشورمان رصدگاه ملیتعریف کرده‌اند امیدواریم این رصدگاه ملی درکنار رصدخانه بین المللی کاشان به عنوان گردشگری طبیعی ایجاد شود.

کد خبر : ۳۲۱۱۲۱