خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران خبر داد

تعطیلی ۴۰۰ واحد صنعتی به دلیل رکود اقتصادی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران از تعطیلی حدود ۴۰۰ واحد صنعتی به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات سرمایه در گردش خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری، سید مصطفی موسوی به وجود دو هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی در استان اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۴۰۰ واحد از این واحد‌ها به بهره‌برداری رسیده و مابقی درحال ساخت‌وساز هستند و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی به دلیل رکود اقتصادی و مشکلات سرمایه در گردش تعطیل هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۲۸ واحد صنعتی تعطیل شده، با حمایت دولت و بانکهای عامل، تولیدات خود را از سر گرفته‌اند ادامه داد: بسته حمایتی دولت در خرید محصولات تولیدی می‌تواند بار دیگر، خرید و فروش تولیدات داخل کشور را رونق ببخشد.

موسوی یکی از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌ها در توسعه سرمایه‌گذاری استان مازندران را کمبود زمین صنعتی عنوان کرد و گفت: اکنون سرمایه‌گذاران زیادی در انتظار واگذاری زمین صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران، تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را هزینه بر دانست و تصریح کرد: سالانه هزینه‌ای که برای نگهداری و ارایه خدمات عمومی به شهرک‌های صنعتی استان انجام می‌شود، برابر با ساخت یک شهرک صنعتی جدید است.

موسوی متوسط مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مازندران را ۵۰ هکتار عنوان کرد و افزود: این در حالیست که متوسط نیاز زمین برای یک واحد صنعتی بزرگ در شهرک ۳۵ هکتار است.

وی به بررسی وضعیت زمینهـای موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران اشاره و خاطرنشان کرد: بهمین منظور، در سال گذشته قرارداد ۱۲۸ واحد صنعتی راکد که صاحبان آن نیز اهلیت تولیدات صنعتی را نداشتند، بصورت قانونی فسخ شده است.

موسوی با اشاره به اینکه دولت، واحدهای صنعتی موثر و با موقعیت ممتاز تولیدات صادرات محور را مورد حمایت قرار می‌دهد تأکید کرد: با توجه به کمبود زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مازندران، زمین صنعتی باید بصورت کامل مورد بهره برداری قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران به طرح توسعه شهرکهای صنعتی مهم استان اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر ۱۰۰ هکتار زمین به چند شهرک صنعتی استان اضافه شده است.

وی به طرح توسعه شهرکهای صنعتی بشل سوادکوه، امامزاده عبداله آمل، تشبندان محمودآباد، نوشهر و ناحیه صنعتی گهرباران اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، تغییر کاربری زمین است.

موسوی به وجود ۶۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی تشبندان اشاره کرد و بیان داشت: هنوز مقوله تغییر کاربری آن تعیین و تکلیف نشده است در حالیکه سرمایه گذاران، منتظر واگذاری زمین هستند.

موسوی با اشاره به وجود ۳۸ هکتار زمین در گهرباران ساری اعلام داشت: این زمین نیز با مشکل تغییر کاربری مواجه است.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی مازندران ۲۵ هکتار زمین اراضی ملی در منطقه بشل که مورد تائید سازمان جنگل‌ها و امور اراضی قرار گرفته است باید به شهرک صنعتی بشل سوادکوه اضافه شود.

کد خبر : ۳۲۰۶۹۹