خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی

مدارس خراسان رضوی موظف به تشکیل پارلمان دانش‌آموزی هستند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امسال روسای آموزش و پرورش استان را موظف کردیم در تمام مناطق و‌شهرستان‌ها مجلس دانش‌آموزی را تشکیل داده تا نظام پارلمان‌ دانش‌آموزی از کف مدارس به راس ستاد اجرایی محقق‌ شود.

به گزارش ایلنا، سیدجواد حسینی صبح امروز در مراسم اختتامیه دومین دوره مجلس دانش آموزی استان که در سالن اجتماعات مرکز آموزشی شهید کامیاب مشهد برگزار می‌شد اظهار داشت: مجلس دانش آموزی خانه دانش آموزان خراسان رضوی است چرا که معتقدیم این مجلس کارکردهای بسیارزیادی دارد، امسال هم حدود۷۲۰ هزار دانش آموز در انتخابات شورای دانش آموزی رای دادند و ۸۰هزار نماینده منتخب مشخص شده و در ‌‌نهایت ۱۲۴ نماینده مجلس دانش آموزی استان مشخص شدند.

وی با بیان اینکه در جهان، در سال ۱۹۶۳ میلادی اولین مجلس دانش آموزی در کشور آمریکا شکل گرفت و پس از آن حدود ۱۱ کشور این روند را ادامه دادند، هم اکنون با گذشت ۷۰ سال از آن تاریخ ۱۱۰ کشور در دنیا از جمله ایران مجلس دانش آموزی دارند.

وی تصریح کرد: انتخاب اعضای این مجلس در کشورهای مختلف به اشکال متنوع است که یکی از آن‌ها برگزاری انتخابات آزاد در مدارس است که ایران نیز از سال۱۳۷۸ این‌روند را اجرایی نموده که منتج به تشکیل هفت دوره مجلس دانش آموزی در کشور شده است.

حسینی با بیان اینکه بین کف مدارس که در آن‌ها انتخابات شوراهای دانش آموزی برگزار می‌شودو مجلس دانش آموزی کشورعدم وجود یک ارتباط ارگانیک موثر به عنوان یک خلا محسوس بود که به همین دلیل مجلس ‌دانش آموزی استانی تشکیل شد و در راستای ادامه این ارتباطات، امسال روسای آموزش و پرورش استان را موظف کردیم در تمام مناطق و‌شهرستان‌ها مجلس دانش آموزی را تشکیل داده تا نظام پارلمان دانش آموزی از کف مدارس به راس ستاد اجرایی محقق‌ شود.

حسینی تشکیل این مجلس را در راستای تحقق ابعاد چهارگانه مشارکت فراگیر در آموزش و پرورش استان که در قالب پارلمان‌های اولیا، معلمین، دانش آموزان و مدیران دانست و ادامه داد: مجلس دانش آموزی باید در زمینه اجرای برنامه‌ها و‌ شاخص‌های عملیاتی آموزش و پرورش و نقد آن‌ها نقش موثر داشته باشد و شرایطی را ایجاد کند که مشارکت دانش آموزان در امور جاری و برنامه‌های مدارس بیش از گذشته محقق شود.

وی افزود: دانش آموزان امروز به عنوان نسلی پویا، خلاق و نوآور نباید منتظر بمانند تا مدیران به آن‌ها نقش بدهند بلکه باید خودشان ‌برای اجرای ‌نقش‌ مطلوب در این حوزه وارد عمل بشوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش خراسان رضوی بیش از ۷۰ طرح و ‌ایده نو با کمترین هزینه اجرا شده و این استان در ۷۰ بخش مختلف از جانب وزارت آموزش‌و‌پرورش به عنوان استان بر‌تر کشور برگزیده شده و از اعضای محترم مجلس دانش آموزی استان می‌خواهیم طرح‌های نوآورانه استان را مطالعه، نقد و تصحیح کنند. همچنین ایشان بیان داشتند: از ایده‌های نوآورانه و خلاقانه که بتوان با هزینه کم آن‌ها را اجرایی کرد و موجب رشد این بخش شود استقبال می‌کنیم و امروز در این سازمان به دنبال پیاده کردن مدل مشارکت تقاضامحور هستیم.

وی تصریح کرد: ما امروز به دنبال مشارکت واقعی و پایدار هستیم و اعتقادی به مشارکت عرضه محور نداریم، در حوزه دانش آموزی نیز باید مدل‌هایمان را بر اساس نیازهایی که دانش آموزان دارند طراحی کنیم و با این‌روش مشارکت با دانش آموزان را شاهد باشیم که برای تحقق این امر به یک ساختار نیاز داریم که مجلس دانش آموزی همین ساختار مدنظر ماست. اعضای شرکت کننده در مجلس دانش آموزی به صورت نهادمند پیش رفته و ایده‌ها را به شکل ساختاری به مدیران منتقل ‌کنند تا تبدیل به یک‌ برنامه شده و در ‌‌نهایت اجرایی شود.

حسینی فرآیند برگزاری انتخابات مجلس دانش آموزی ‌را تمرین مطلوبی برای حضور دانش آموزان در عرصه‌های مختلف اجتماعی دانست و افزود: باید شرایطی ایجاد شود که نمایندگان مجلس دانش آموزی ارتباط مطلوبی با جامعه‌ای که آن‌ها را انتخاب کرده‌اند داشته باشند تا برون دادهای مشارکت رضایت بخش باشد و در ‌‌نهایت به رشد نظام تعلیم و تربیت ‌بینجامد.

این مقام‌مسئول در پایان گفت: مجلس دانش آموزی متشکل از توانمند‌ترین دانش آموزان استان است که می‌توانند با مشارکت موثر در فرآیندهای تعلیم و تربیت این بخش را در راستای تحقق تعلیم و تربیت تمام ساحتی و ایجاد مدارس کیفی و پژوهنده یاری کنند.

کد خبر : ۳۲۰۵۵۷