خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه آثار میراث جهانی ثبت شده ایران در موزه بزرگ خراسان

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: نمایشگاهی با هدف معرفی بناهای و اماکن ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو در موزه بزرگ خراسان برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، محمد رکنی با اعلام این خبر افزود: این نمایشگاه با هدف آشنایی هرچه بیشتر مردم و بازدید کنندگان از موزه بزرگ با آثار ثبت شده و افزایش آگاهی و حساسیت شهروندان در خصوص آثار ثبت جهانی در این موزه به نمایش درآمده است. وی گفت: علاقه مندان در بازدید از این نمایشگاه ضمن آشنایی با اماکن و آثار ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو با نقش این آثار و اماکن در جذب گردشگر، ایجاد اشتغال و ارز آوری آشنا خواهند شد. سرپرست موزه بزرگ خراسان ادامه داد: در این نمایشگاه آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو در قالب تعداد 30 تابلو در ابعاد 100 در 70 سانتیمتر به نمایش در آمده است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، با بیان اینکه این نمایشگاه در طبقه همکف موزه بزرگ واقع در بوستان کوهسنگی مشهد برپا شده است افزود: علاقه مندان می توانند از دهم آبان ماه جاری برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت 7:30 الی 14 به موزه بزرگ خراسان مراجعه کنند.

وی  ادامه داد: چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، بم و فضای فرهنگی آن، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، سنگ نوشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه های آبی شوشتر، مجموعه تاریخی بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان، شهر سوخته زابل، روستای میمند و شهر تاریخی شوش آثاری هستند که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.

رکنی در ادامه افزود: این نمایشگاه بعد از موزه بزرگ قرار است در مجموعه های فرهنگی تاریخی مشهد از جمله مجموعه فرهنگی – تاریخی توس و نیز در شهرستان های گناباد، خواف، درگز، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، فریمان، بردسکن و بجستان به نمایش درآید. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 1500 اثر از استان خراسان رضوی ثبت ملی شده و بر اساس مطالعات انجام گرفته 16 اثر مهم از استان قابلیت ثبت در فهرست جهانی یونسکو را دارند که از آن جمله میتوان به قنات قصبه گناباد، شهر تاریخی توس، معماری حرم مطهر امام رضا، آسبادهای نشتیفان خواف، مسجد ملک زوزون، بندیان درگز، محوطه تاریخی شادیاخ، میل و مقبره ارسلان جاذب فریمان و ... اشاره کرد.

کد خبر : ۳۱۸۳۳۴