خبرگزاری کار ایران

پاکبانان محرم به احترام طبیعت قامت خم کردند

فعالان مدنی سبزپوش محیط زیستی اردبیل در روزهای نهم و دهم محرم با همراهی شهرداری اردبیل، همیار پاکبانان نارنجی‌پوش شهر شدند.

«به پایتخت حسینی خوش آمدید». این نخستین تصویری است که هنگام ورود به اردبیل می توان دید. همین هم هست که اردبیل در دهه ی اول ماه محرم پذیرای مهمانان بسیاری از شهرها و بسا کشورهای مختلف است. افزایش جمعیت شهر و عبور و مرور شهری در این روزها در کنار برگزاری آیین های عزاداری و برپایی ایستگاه‌های صواتی موجب افزایش تولید زباله‌های شهری می‌شود. این معضل از یک سو و ضرورت حفظ منزلت شهر در حضور گردشگران داخلی و خارجی افزایش تلاش‌ها برای پاکیزه نگاه داشتن ظاهر شهر را اجتناب ناپذیر می‌کند.

تاسوعا و عاشورای 1437 هجری قمری در اردبیل متفاوت‌تر از سال های گذشته برگزار شد. هر چند در نگاه اول همه چیز همانند گذشته بود، اما یک چیز برای همه تازگی داشت؛ فعالان محیط زیست اردبیل که در مسیرهای مختلف عزاداری با کاورهای سبزرنگ و با نوشته «پاکبانان محرم» بر سینه، در سطح شهر به چشم می خوردند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اردبیل در خصوص برگزاری طرح پاکبانان محرم گفت: در شرایطی که شهرداری اقداماتی مانند تعیین محل‌های مشخص برای توزیع نذرهای محرم و تهیه بافت‌های زباله به تعداد کافی داشت و در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده بود، علاقمندان به محیط زیست با پوشیدن کاورهای مخصوص در سطح شهر حضوری فعال داشتند.

مجتبی لاله، افزود: این در شرایطی است که پرسنل شهرداری پشتیبانی کافی را از این افراد انجام داده و حضور این افراد در مسیر حرکت دسته های عزاداری به خصوص مکان‌های منتهی به میدان عالی‌قاپو برنامه‌ریزی شده بود.

وی بهره گیری از ظرفیت محرم برای فرهنگ سازی در میان مردم را یک ایده ی آگاهانه دانست و گفت: با توجه به اینکه آیین‌های سنتی و باشکوه اردبیلی‌ها در ماه محرم زبانزد عام و خاص بوده و این شهر به عنوان پایتخت حسینی شناخته شده است، بهره‌گیری از این ظرفیت برای فرهنگ‌سازی در میان مردم بدون شک یک ایده آگاهانه است که اگر در سال‌های متمادی اجرا شود در بلند مدت نتایج آن را شاهد خواهیم بود به طوری که تاثیری عمیق در سبک زندگی مردم اردبیل برجا خواهد گذاشت.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری خاطر نشان کرد: اردبیل پس از تشکیل اتاق فکر محیط زیست استان با راه‌اندازی این طرح به همراه پاکسازی مناطق روستایی و همچنین حضور فعالان محیط زیست در آیین‌های مختلف زمینه‌ای را فراهم کرده تا همه با حساسیت و رویکرد محیط زیستی سعی کنند تا فضای پیرامونی خود را که در آن زندگی می‌کنند به شایستگی پاس بدارند.

 وی تصریح کرد: با این حال حرکت شهرداری با توجه به حضور انبوه مردم در سطح شهر در تعطیلات روزهای پایانی دهه نخست محرم به نوعی زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا توجه افکار عمومی را نسبت به ضرورت بازنگری در مصرف بی‌رویه پلاستیک جلب کند.

الیار عاصمی زاده یکی از فعالان محیط زیست اردبیل در این باره گفت: نظافت و پاکیزگی محیط شهری به عنوان محل زندگی روزانه مردم از اصول اولیه زیست و زندگی اجتماعی است.

وی ادامه داد: محرم و آداب حسینی بهترین بهانه بود تا به هویت تاریخی پدران کهن دیار اردبیل نگاهی اجمالی داشته باشیم تا بدانیم نظافت شاخصه اصلی تجمعات و نذورات مردم دارالارشاد بوده است.

دبیر تشکل محیط زیستی رفتگران طبیعت اردبیل که مجری این طرح بوده است، گفت: حضور در اجتماع عظیم حسینی هم نشانه های خوبی بود تا با یاد ادب و اخلاق حسینی بتوانیم کار اصلاح رفتار محیط زیستی را انجام دهیم و عاشقانه خادمان مکتب عاشورایی باشیم.

وی با اشاره به اینکه مردم این کار را نذر فرهنگی می‌دانستند، افزود: دلهره انجام چنین پروژه ای را نمی توان انکار کرد ولی با استعانت از مکتب ادب و اخلاق اباعبدالله کار را شروع کردیم و بسیار خوشحالیم که مردم و عزاداران حسینی این کار را نذر فرهنگی می دانستند و داوطلبانه همراهی می کردند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: پروژه های محیط زیستی را در اردبیل با چند نفر محدود آغاز  کردیم و خوشحالیم که هم اکنون موج حرکت های محیط زیستی ما در حال خروش است و رخوت این حوزه در حال از بین رفتن.

عاصمی زاده در پایان از بودن در طرح پاکبانان محرم ابراز خرسندی کرد وگفت: ما به راهمان ایمان داریم و خرسندیم که خادم عزاداران سید و سالار شهیدان بودیم و با چراغ راه قرار دادن فرمایشات بزرگان در میدان عمل ثابت کردیم که النظافت و من الایمان.

زیبا بود هنگامی که «پاکبانان محرم» در هر قدم برای برداشتن زباله‌ای قامت خم می کردند و زیبا بود هنگامی که بسیاری از سر تحسین به آن‌ها پیوستند. هرچند در پایان کار خستگی در چهره‌ی پاکبانان سبزپوش موج می‌زد، اما پاکیزگی خیابان و مردان و زنانی که به تدریج به این گروه پیوستند، چهره‌ی شهر را پر امید کرد؛ امید به فردایی سبز.

مرضیه بایرامی
کد خبر : ۳۱۷۰۳۲