خبرگزاری کار ایران

تذکر جدی شهردار اصفهان به خاطیان

رفتار ضابطان شهرداری زیر ذره‌بین

بخش بازرسی تخلفات شهری که روزی برای ساماندهی امور شهر و شناسایی متخلفان تشکیل شد در حال حاضر به علت نحوه برخورد برخی بازرسان با متخلفان شهری زیر ذره‌بین شهردار و مردم قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، بازرسان تخلفات شهری به دنبال ساماندهی امور شهری گاها مجبور به توسل به روش‌های نه‌چندان متعارف می‌شوند، تا بتوانند به‌نوعی از حقوق دیگر شهروندان دفاع کرده و آرامش و امنیت را در شهر برقرار کنند اما امروزه این نوع برخوردها به‌گونه‌ای شده که به گفته عضو شورای اسلامی شهر اصفهان  بیشتر به «سبک برخورد چهل سال قبل است» و کاسبان از نحوه برخورد این بازرسان گلایه دارند.

گلایه از برخورد فیزیکی با مغازه‌داران، خطابه کسبه با صدای بلند  و نقض حقوق شهروندی بیشترین مواردی بوده که کاسبان را حتی برای احقاق حقوق شخصی به شورای شهر کشانده تا از حیثیت فردی و قانونی خود دفاع کرده و صدای اعتراض خود را به نحوه برخورد توهین‌آمیز بازرسان به گوش نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر برسانند.

البته این نحوه برخورد بازرسان در حالی است که گارد گرفتن بازرسان برای دست‌فروش‌های نوجوان و کودک از سوی دیگر قدری قابل‌تأمل است و جای این سؤال مطرح می‌شود که برقراری نظم و انضباط شهری به چه قیمت؟

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه بازرسان تخلفات شهری حق‌دارند اگر خطاکاری دیدند وارد عمل شده و با آن‌ها برخورد کنند و این برخورد باید به چه صورتی انجام گیرد، اظهار کرد: بر اساس قانون درصورتی‌که خطاکار در هر صنفی مشاهده‌شده در ابتدا تذکر لسانی داده می‌شود که این تذکر نباید با هیچ توهین و اساعه ادبی همراه باشد.

عدنان زاد هوش بیان کرد: در مرتبه دوم مشمول جریمه و در مرتبه سوم فرد خطاکار به‌عنوان متخلف شناسایی و برخورد در کمال احترام از سوی قوه قضاییه دنبال می‌شود و در هیچ‌یک از مراحل بازرس حق دست‌به‌یقه شدن یا برخورد تند همراه با توهین را ندارد.

وی با اظهار اینکه اعتراضات و گلایه‌های بسیاری از بازاریان، کاسبان و اصناف مختلف به شورا آمده است و در خصوص نحوه برخورد بازرسان تخلفات شهری معترض بودند.

وی بیان داشت: بارها در جلسات مختلف این مسئله مطرح و حتی از مسئول خدمات شهری شهرداری سابق اصفهان در شورا دعوت به عمل آمد اما وی حضور نیافت و به همین علت بهبودی را در این حوزه شاهد نبودیم و این در حالی است که با تغییر مدیریت جدید شهرداری امید برای به نتیجه رسیدن این مسئله وجود دارد.

بازرسان تخلفات شهری باید یک دوره آموزشی ببینند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: در این جلسات یک راهکار را حلّال این مشکل دانستیم و آن‌هم برگزاری دوره آموزشی برای بازرسان تخلفات شهری است که در این دوره‌ها نحوه برخورد با متخلفان شهری آموزش داده می‌شود.

وی با اعلام اینکه مسئول خدمات شهری شهرداری سابق اصفهان حتی زیر بار برگزاری این دوره آموزشی هم نرفت که به دنبال پیگیری این موضوع با مسئول جدید این بخش از شهرداری هستیم، گفت: در همه کشورها متخلف شهری وجود دارد اما روش برخورد با متخلفان باید مدبرانه باشد نه اینکه از روش بزن‌بهادری چهل سال پیش استفاده شود.

زادهوش اعلام کرد: متخلفان شهری گرچه متخلف هستند اما از مردم ما هستند و باید به بهترین صورت و باکمال احترام با آن‌ها برخورد شود.

وی گفت: در مقایسه با شورای دوم نحوه برخورد بازرسان تخلفات شهری بسیار بهتر شده، درصورتی‌که در ۱۰ سال پیش توصیف رفتار این افراد غیرممکن بود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: افرادی که اصولاً به‌عنوان بازرسان متخلفین شهری انتخاب می‌شوند هیچ‌گاه از افراد اخلاق مدار انتخاب نمی‌شوند.

تذکر جدی شهردار اصفهان به بازرسان تخلفات شهری

شهردار اصفهان در پیگیری این موضوع از سوی خبرگزاری مهر با عنوان اینکه قول می‌دهم این موضوع  را پیگیری کنم و به‌طورقطع به بازرسان بخش تخلفات شهری تذکر خواهم داد گفت: موضوع بازرسی بر تخلفات شهری به‌گونه‌ای است که هیچ‌گاه با دل رئوف و مهربان نمی‌توان آن را به انجام رساند و شاید ضرورت دارد یک چهره جدی و برخورد قاطع برای پیشگیری از تخلفات لحاظ شود اما باید این را دانست که هیچ بازرسی حق زیر پا گذاشتن کرامات انسانی و حقوق شهروندی را ندارد.

مهدی جمالی‌نژاد اظهار داشت: اگر بخواهیم خیلی منعطفانه با خطاکاران یا حتی متخلفان برخورد کنیم به‌طورقطع روش مناسبی نیست اما از سوی دیگر هم برخورد بزن‌بهادری و ایجاد رعب و وحشت بر دل مغازه‌داران و کاسبان نیز مورد تائید ما نیست.

شهردار اصفهان با اظهار اینکه به تمام بازرسان تخلفات شهری تذکر جدی می‌دهم که از برخورد تند و غیر اسلامی پرهیز کنند، گفت: بازرسانی که پا را از گلیم خود درازتر کرده، بداخلاقی را از حد گذرانده و حقوق شهروندی را زیر پا بگذارند تذکر جدی خواهند گرفت و عملکرد آن‌ها زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۳۱۶۴۸۲