خبرگزاری کار ایران

از ۴ آبان الی ۴ آذر در استان اصفهان اجرا می‌شود

اجرای سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن سال 1394

سرشماری کاملترین و مؤثرترین شیوه برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز کشور و ویژگی‌های آن محسوب می‌شود. سرشماری نفوس به معنای شمارش تمام افرادی است که در 31 استان کشور زندگی می‌کنند.

به گزارش ایلنا، هدف از انجام سرشماری، علاوه بر شمارش افراد، جمع‌آوری اطلاعات مهمی درباره ساختار جمعیت، مهاجرت، ویژگی‌های اجتماعی، باروری، آموزش و ویژگی‌های مسکن تا پایین‌ترین سطوح جغرافیایی کشور به منظور تأمین اطلاعات پایه‌ای مورد نیاز توسعه اجتماعی – اقتصادی و تهیه چارچوب‌های آماری مناسب در زمینه خانوار و مسکن است.

مرکز آمار ایران از سال 1335 تا سال 1385 هر 10 سال یکبار سرشماری عمومی نفوس و مسکن را اجرا نموده است و پس از تصویب هیأت وزیران در سال 1386 مبنی بر اجرای سرشماری در فاصله زمانی 5 سال یکبار، هفتمین سرشماری را در سال 1390 اجرا نمود و در حال حاضر خود را برای اجرای یک سرشماری دیگر در سال 1395 آماده می‌کند. با توجه به اینکه اجرای سرشماری یک کار پرهزینه می‌باشد لازم است برای برگزاری درست و دقیق آن همه تمهیدات لازم اندیشیده شود تا بیشترین بهره را برای کشور به دنبال داشته باشد. بر این اساس قبل از اجرای سرشماری اصلی، سرشماری دیگری در مقیاس کوچکتر اجرا می‌شود که از آن به عنوان آزمایش سرشماری یا سرشماری آزمایشی یاد می‌شود که هدف اصلی آن شناسایی موانع و مشکلات احتمالی و ارزیابی برنامه‌ها و فعالیت‌ها در عملیات میدانی به منظور جلوگیری از هرگونه خطا و اشکال می‌باشد. به همین منظور در استان اصفهان نیز همانند دیگر استان‌های کشور یک حوزه آماری در شهر اصفهان، در محدوده منطقه 5 شهرداری اصفهان، برای انجام آزمایش سرشماری انتخاب شده است. 

همچنین به منظور کاهش هزینه اجرای سرشماری، برای نخستین بار آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشورمان به دو شیوه مدرن و الکترونیکی زیر (بدون استفاده از کاغذ) اجرا می‌شود:

الف)- روش مصاحبه حضوری و مراجعه مستقیم مأمور سرشماری به مکان‌های سکونت خانوارها. ( از تاریخ 4 آبان‌ماه لغایت 4 آذرماه 1394):

به منظور ثبت دقیق اطلاعات هویتی اعضای خانوار لازم است هنگامی که مأمور آمارگیر به خانوار مراجعه می‌کند کدپستی، کارت ملی یا مدارکی که نام و نام خانوادگی، شماره ملی و تاریخ تولد تمامی اعضای خانوار در آن درج شده است در دسترس باشد. 

ب)- روش خودتکمیلی و ثبت اطلاعات توسط خانوار با استفاده از اینترنت در سامانه سرشماری اینترنتی به نشانی الکترونیکی  www.sarshomari94.ir (از تاریخ 21 مهرماه لغایت 4 آذر ماه 1394):

خانوار با استفاده از اینترنت وارد سامانه ویژه آزمایش سرشماری نفوس و مسکن 1394 شده و اطلاعات مربوط به خانوار خود را تکمیل می‌کند. در این روش لازم است خانوار کدپستی محل سکونت و شماره ملی تمام اعضای خانوار خود را در دسترس داشته باشد و پس از تکمیل اطلاعات، کد آماری که سیستم در اختیار او خواهد گذاشت را بر روی برگه‌ای نوشته و در زمان مراجعه مأمور سرشماری این کد را به وی ارایه دهد.

در ضمن مأمور سرشماری فردی است قابل اعتماد و آموزش دیده با جلیقه‌ای به رنگ طوسی با آرم سرشماری در پشت آن که کارت شناسایی در سمت چپ آن نصب شده است و با استفاده از تبلت به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد.

سؤالاتی که در این سرشماری آزمایشی پرسیده می‌شود:

1-    اطلاعات فردی اعضای خانوار شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی/کداتباع خارجی، بستگی با سرپرست خانوار، وضع اقامت در مکان مورد سرشماری، جنس، تاریخ تولد، وضع زناشویی، دین، تابعیت، وضع تحصیل و سواد، آخرین دوره یا مدرک تحصیلی، تعداد خانوار ساکن در مکان، وضعیت باروری و ...

2-    ویژگی‌های مسکن خانوار شامل نوع محل سکونت خانوار، نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحت زیربنا، تلفن ثابت، کدپستی و ...

همشهریان گرامی می‌توانند با مشارکت در سرشماری عمومی نفوس و مسکن به شیوه اینترنتی، خود مأمور سرشماری خانوار خویش باشند و در کاهش هزینه‌های این رخداد ملی، کشور را یاری نمایند. در ضمن به آن دسته از خانوارهایی که با استفاده از اینترنت اطلاعات مربوط به خانوار خود را تکمیل کنند به قید قرعه و در انتهای آزمایش سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1394 جوایزی اهدا می‌شود.

کد خبر : ۳۱۶۳۱۰