خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان

وقف یک انتفاع پایدار در مبارزه با مواد مخدر است

استاندار اصفهان گفت: سنت حسنهٔ وقف می‌تواند به عنوان یک انتفاع پایدار در امر مبارزه با مواد مخدر و در رابطه با پیشگیری، فرهنگ سازی، درمان و اشتغال پاک شدگان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، رسول زرگرپور در جلسهٔ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به رشد ۷ درصدی کشفیات مواد مخدر نسبت به سال ۹۳، گفت: طی ۷ ماه گذشته ۲۳ تن مواد مخدر از انواع مختلف که عمدتا تریاک است کشف گردیده که این آمار در ۷ ماههٔ اولیهٔ سال ۹۳، ۲۱ تن بوده است.

رسول زرگرپور با بیان اینکه رشد کشفیات مواد مخدر خوشحال کننده نیست، اظهارداشت: معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ورود مواد مخدر در کشور و در استان کشف می‌شود و این امر نشان می‌دهد که ورود مواد مخدر مقداری افزایش یافته است.

استاندار اصفهان به افزایش نرخ رشد ابتلای بانوان به مواد مخدر نسبت به آقایان اشاره کرد و افزود: حدود ۹ درصد از معتادین استان را بانوان تشکیل می‌دهند و نگرانی بیشتری که در این زمینه وجود دارد این است که مراجعهٔ بانوان برای درمان و رفع اعتیاد بسیار پایین است.

زرگرپور با آمارهای ارائه شده اشاره کرد و افزود: نسبت به سال ۹۲ و ۹۳ نرخ مراجعهٔ بانوان معتاد برای درمان و رفع اعتیاد به حدود ۷۰ درصد رسیده است و این نشان دهندهٔ این است که بانوان انگیزه پیدا کرده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که در مقابل نرخ رشد بالای اعتیاد در رابطه با درمان و رفع اعتیاد نیز قدم بردارند.

وی این امر را بسیار امیدوارکننده خواند و افزود: بالارفتن انگیزهٔ بانوان برای درمان و رفع اعتیاد نشان می‌دهد که بخشی از اقدامات و فعالیت‌هایی که انجام شده به نتیجه رسیده است.

استاندار اصفهان در ادامه یادآور شد: در دولت تدبیر و امید امر مبارزه با مواد مخدر از مبارزهٔ صرفا مقابله با عرضه خارج شده است و به یک مبارزه اجتماعی و پیشگیرانه تبدیل شده است و به همین دلیل رویکرد جدید و سیاست‌های جدید اتخاذ گردید و در این راستا کمیته‌های ی مبارزه با مواد مخدر مخصوص بانوان، دانش آموزان و دانشجویان به عنوان قشری با آسیب پذیری بیشتر ایجاد شد.

رئیس شورای مبارزه با مواد مخدر استان تامین منابع مالی برای مبارزه با مواد مخدر چه در بخش اردوگاه‌های مادهٔ ۱۶ و ۱۷ و مقوله‌های مختلف را یکی از محدودیت‌های این بخش عنوان کرد و افزود: برای این منظور ایجاد سنت حسنهٔ بیش از هزار سالهٔ وقف برای مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد گردید.

زرگرپور ادامه داد: در این راستا تفاهمنامه‌ای با سازمان اوقاف بسته شد که در مدت کوتاه فعالیت خود تاکنون ۳ وقف که انتفاع آن مخصوص مواد مخدر و در رابطه با پیشگیری، فرهنگ سازی، درمان و اشتغال پاک شدگان است ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این عملکرد بسیار امیدوار کننده است و نشان می‌دهد که می‌توان وقف را در رابطه با امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک انتفاع پایدار قرار داد.

رسول زرگرپور با بیان اینکه این امر به عنوان یک پایلوت موفق در استان اصفهان انجام گرفته است، تصریح کرد: این طرح در کل کشور نیز پیاده خواهد شد.

وی به مبارزه با مواد مخدر در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: بحث پیشگیری در آموزش و پرورش بسیار جدی پیگیری خواهد شد و آموزش‌های لازم به تمام روسای مناطق، واحدهای آموزشی و دبیران داده شده است و ۱۱۰ مدرس ویژه نیز وظیفهٔ ارائهٔ آموزش‌های لازم برای پیشگیری دارند.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آمادگی هرگونه کمک و همکاری با آموزش و پرورش برای به حداقل رساندن میزان ابتلای دانش آموزن به مواد مخدر است.

کد خبر : ۳۱۵۲۳۶