خبرگزاری کار ایران

آیت الله غرویان در گفت وگو با ایلنا:

شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت‌‌ها را اعلام کند/ امکان حب‌‌و‌بغض در تحقیقات محلی وجود دارد

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: تحقیقات محلی و استفاده از افراد محلی، شاید حب و بغض‌های بیشتری را در این امر دخالت دهد؛ یعنی مثلا شاید در یک محل خاص، افرادی با حب و بغض عمل کنند.

آیت الله محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سؤال که «عملکرد شورای نگهبان قانون اساسی باید چگونه باشد تا احساس سلیقه‌ای برخورد کردن این نهاد با کاندیداهای مختلف انتخابات ایجاد نشود؟» اظهار داشت: افراد شورای نگهبان، افراد عادل و عالمی هستند، اما یک سری معیارهای ریز رفتاری در افراد هست که انجام آن رفتار‌ها این شائبه را ایجاد می‌کند که خدای ناکرده ممکن است تصمیم‌گیری‌ها بر اساس تمایلات به جناح و گروه خاصی باشد.

وی افزود: مثلا در تریبون‌هایی که در اختیار برخی اعضای شورای نگهبان است، گاهی مردم مشاهده می‌کنند که یک‌طرفه و یک‌سویه به مسائل و موضوعات نگاه می‌کنند؛ یعنی این موضوع، در سخنرانی‌ها خود را نشان می‌دهد؛ به هرحال سخنرانی‌ها آن هم در تریبون‌های رسمی، خیلی مهم است که یک‌سویه نباشد.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی‌(ص)، با تأکید بر اینکه مسئله مهم دیگر، هم‌سویی با مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند امسال سال همدلی و همزبانی بین ملت و دولت است، اما گاهی مشاهده می‌شود برخی سخنان شخصیت‌ها از جمله برخی اعضای شورای نگهبان در راستای تضعیف دولت بیان می‌شود؛ یعنی این سخنان به‌گونه‌ای است که مردم تضعیف دولت را از آن برداشت می‌کنند، در حالی که باید همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، سخنرانی‌ها در جهت همدلی و همزبانی باشد.

وی گفت: نکات مطرح شده، نکات ظریفی است که البته اعضای شورای نگهبان به این نکات عنایت دارند، اما باید عنایت بیشتری داشته باشند.

آیت الله غرویان در ادامه و در پاسخ به این سؤال که «مسائل مطرح شده در مورد تصمیم‌‌گیری شورای نگهبان در رد یا تأیید صلاحیت کاندیدا‌ها، بر اساس تحقیقات محلی و استفاده از افراد محلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: شورای نگهبان قانون اساسی، همانطور که از نامش مشخص است، خودش باید سمبل اجرای قانون باشد و قطعا اگر راهی قانونی برای احراز صلاحیت‌ها وجود دارد، باید‌‌ همان راه اولویت شورای نگهبان باشد. البته به نظر بنده تحقیقات محلی و استفاده از افراد محلی، شاید حب و بغض‌های بیشتری را در این امر دخالت دهد؛ یعنی مثلا شاید در یک محل خاص، افرادی با حب و بغض عمل کنند.

وی افزود: دقیقا نمی‌دانم منظور از تحقیقات محلی چیست، ولی شخصیت‌هایی که در سطح خبرگان خود را مطرح و کاندیدا می‌کنند، شخصیت‌های خاصی هستند که شورای نگهبان از طریق مراجع قانونی، امکان احراز صلاحیت آنها را دارد.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، در پاسخ به این پرسش که «رد صلاحیت برخی از کاندیداهای انتخابات، فقط تحت این عنوان که احراز صلاحیت نشده‌اند و پاسخ دیگری داده نشود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: طبیعتا شورای نگهبان طبق قانون باید پاسخ بدهد؛ این موضوع هم باید خودش محل بحث باشد که آبروی افراد با برخی عبارات و جمله‌ها در خطر می‌افتد. وقتی به کسی می‌گویند احراز صلاحیت نشدید، آبروی او ممکن است در نزد عموم خدشه‌دار شود؛ بنابراین اگر خود فرد رضایت دارد و متقاضی است که دلایل احراز صلاحیت نشدن وی توسط شورای نگهبان اعلام شود و اعلام می‌کند بگویید چرا احراز صلاحیت نشدم.، به نظر من شورای نگهبان باید در این خصوص توضیح دهد که آبروی او در خطر نیافتد.

آیت‌الله غرویان گفت: به نظر بنده، پاسخ‌گویی اصل مسلمی است؛ البته ممکن است که شورای نگهبان بگوید، اگر ما دلیل احراز نشدن صلاحیت یا رد صلاحیت افراد را بگوییم ممکن است آبروی آن فرد برود، اما توجه کنیم که اگر خود فرد تمایل دارد که این دلایل اعلام شود، شورای محترم نگهبان قانون اساسی باید پاسخ دهند.

کد خبر : ۳۱۴۵۰۵