خبرگزاری کار ایران

برترین‌های تئاتر استان مرکزی شناخته شدند

آیین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئا‌تر استان مرکزی در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد.

به گزارش ایلنا رحمت الله کرمی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه بیست و هفتمین دوره جشنواره تئا‌تر استان مرکزی که در فرهنگسرای آیینه اراک برگزارشد، گفت: هنر نمایش هنری دیرین با قدمت چندین ساله و کهن در ایران است.

وی با بیان اینکه در هنر نمایش احساسات و اندیشه‌ها به صورت هنرمندانه از سوی بازیگران به بیننده منتقل می‌شود، عنوان کرد: نمایش صحنه‌ای از دیرباز توانسته است بر روی افکار و اندیشه مردم جامعه تأثیر بسزایی داشته باشد و برای اینکه بتوانیم این هنر را توسعه و رشد دهیم باید فضای حاکم بر تئا‌تر متناسب با طبع مخاطب و متون به گونه‌ای جذاب تدوین شوند.

دبیر بیست و هفتمین دوره جشنواره تئا‌تر استان مرکزی با اشاره به اینکه از نمایش باید به دور از هرگونه اغراق باشد و حاوی پیام و هدف باشد، ادامه داد: نویسنده خوب و بازیگران مجرب در ارائه یک اثر هنری به یادماندنی نقش بسزایی دارند.

وی عنوان کرد: اگر همه هنرمندان و صاحبان اندیشه در این عرصه با هم یکدل و همراه شوند و آثار هنری فاخری را به نمایش بگذارند به طور قطع در جذب مردم به سمت سینما و تئا‌تر بسیار اثرگذار خواهد بود و سبب می‌شود که هر ماه مردم بخشی از هزینه‌های زندگی را برای بهره گیری از پیام‌ها و برنامه‌های اجتماعی فرهنگی و تربیتی سینما و تئا‌تر اختصاص دهند.

کرمی با اشاره به اینکه زمینه تأمین زیرساخت‌های اجرای نمایش‌های صحنه‌ای با ساخت و احداث سالن‌های باکیفیت با امکانات لازم و ایجاد حمایت‌های مادی و معنوی از هنرمندان و ایجاد اقبال برای آن‌ها نزد مسؤولان و مردم و برگزاری جشنواره‌ها باید جزء برنامه‌های اصلی انجمن هنرهای نمایشی استان باشد.

وی تأکید کرد: هنرمندان زمانی می‌توانند ادعا کنند نمایش‌های تئاتری خوب و فیلم‌های سینمایی فاخر تولید کرده‌اند که مخاطبان زیادی داشته باشند که این امر مستلزم این است که کارگردانان، تهیه کنندگان و بازیگران متبحری وارد این عرصه شوند تا فیلم و تئاتری با مضامین عالی برای مخاطبان تولید کنند.

کرمی با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در راستای تحقق اهداف عالیه نظام، همواره از هنرمندان متعهد حمایت می‌کند، اضافه کرد: بدین منظور برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلفی را به انجام می‌رساند که ایجاد زمینه برای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای از جمله این برنامه هاست و امیدواریم هر روز شاهد توسعه و رشد این هنر و بالندگی هنرمندان این عرصه باشیم و استان مرکزی با داشتن تاریخچه‌ای درخشان در امر رشد و تسعه این مهم پیشرو باشد.

وی گفت: پس از اعلام فراخوان بیست و هفتمین جشنواره تئا‌تر استان تعداد ۱۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در ‌‌نهایت ۸ اثر شامل دو گروه از ساوه، سه گروه از اراک، یک گروه از محلات، یک گروه از تفرش و یک گروه از دلیجان به مرحله استانی راه یافتند.

وی با بیان اینکه آثار برگزیده از اراک با عناوین بوتیک، بگذار بخوابم اگر مردم، شهر شکلاتی است به کارگردانی شهرام سلطانی، افق ایرجی و حمیدرضا صالحی کارگردانی هستند، اظهار کرد: از تفرش عاشقانه‌های دوبازمانده از یک جنایت جنگی به کارگردانی سید مجید حسینی، از دلیجان اثر رود در نیستگاه ۸۹۵ به کارگردانی بهروز رحیمی و از محلات اثر آجر به کارگردانی میثم کرکی و از ساوه اثر درد سرهای مرد مرده به کارگردانی حجت رحیمی به مرحله استانی این جشنواره معرفی شدند.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره تئا‌تر استان مرکزی ادامه داد: مهدی محمدی از خمین، رضا گلستانی عراقی از اراک و محمد قاسمی از همدان بازبینی این آثار را عهده دار بوده و داوری آثار از سوی یونس آبسالان، کیهان ملکی و محمد قاسمی صورت می‌گیرد و دو اثر به عنوان آثار برگزیده برای معرفی به جشنواره تئا‌تر بین المللی فجر که همزمان با دهه فجر در تهران برگزار می‌شود، معرفی می‌شوند.

کد خبر : ۳۱۳۰۵۰