خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی

حجم مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر مطلوب نیست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: حجم مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر نسبت به ظرفیت‌های موجود وضعیت مطلوبی ندارد و باید برای افزایش حجم مبادلات، مسائل و مشکلات را شناسایی و رفع کنیم.

به گزارش ایلنا، رضا مسرور در نشست تخصصی با سفرای کشورهای حاشیه خزر در ایران که با حضور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه و رییس دبیرخانه خزر این وزارتخانه در منطقه آزاد انزلی تشکیل شد بر لزوم تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه خزر به منظور توسعه همکاریهای و رونق اقتصادی منطقه تاکید و با تشریح مزیت‌های اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری این منطقه اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه جنوبی دریای خزر است و از ظرفیت و ویژگی‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های حاشیه خزر برخوردار است.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری کشورهای حاشیه خزر نسبت به ظرفیت‌های موجود وضعیت مطلوبی ندارد خاطرنشان کرد: در زمینه رفع مشکل پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در سفر اخیر به قزاقستان به تفاهم رسیدیم و باید موانع تعرفه‌ای با توسعه همکاری‌های مشترک اقتصادی از جمله تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورهای ساحلی این دریا مرتفع کنیم.

مسرور با اشاره به اینکه با ایجاد این شورای همکاری، سطح مبادلات فی ما بین افزایش می‌باید خاطرنشان کرد: با ایجاد این شورا می‌توانیم برای مبادلات تجاری بین این کشور‌ها نرخ تعرفه ترجیحی اعمال کنیم و با انجام تجارت ترجیحی، مراودات تجاری و اقتصادی بین این کشور‌ها افزایش می‌یابد.

رییس هیات مدیره سازمان با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای فعالسازی کریدورهای عبوری از این منطقه خواستار همکاری موثر این کشور‌ها در راه‌اندازی این کریدور‌ها شد و اظهار کرد: با توجه به کوتاهی مسیر و کم هزینه بودن نسبت به مسیر موجود، با راه اندازی کریدورهای شمال –جنوب و چین، اکتائو، انزلی کشورهای منطقه می‌توانند از در آمدهای حاصل از ترانزیت بهره‌مند شوند.

مسرور افزود: بنادر حاشیه دریای خزر مکمل یکدیگرند و باید از ظرفیت‌های بسیار خوب موجود در حوزه خزر به منظور رونق اقتصادی و توسعه پایدار کشورهای همسایه این دریا استفاده کنیم و این ظرفیت قابل افزایش است و ما برای حمایت از حضور سرمایه گذاران کشورهای حاشیه خزر آمادگی کامل داریم.

کد خبر : ۳۱۱۶۸۰