خبرگزاری کار ایران

در دوران پسا تحریم

سلطانی: انتظار برداشته شدن تحریم‌ها اقتصاد کشور را دچار رکود کرده است

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، انتظارات حاصل از برداشته شدن تحریم‌ها در دوران پساتحریم را از دلایل اصلی رکود حال حاضر اقتصاد کشور اعلام کرد.

به گزارش ایلنا در کرج، پدرام سلطانی بعد از ظهر چهارشنبه در «اولین کنفرانس اقتصاد پساتحریم، چالش‌ها و فرصت‌ها» در کرج گفت: عدم رغبت سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان کشور مهم‌ترین چالش دوران پساتحریم به ویژه در صنایع کوچک است که اگر این تولیدکنندگان خود را با اقتضائات دوران پساتحریم تطبیق ندهند، شاهد سیل ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی در کشور خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: خروج از رکود به منزله اشتغالزایی در کشور است، اما این نکته قابل ذکر است که در حال حاضر این فرصت به تناسب نیاز اقتصاد کشور به ایجاد شغل نخواهد انجامید؛ بدین جهت که سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر به حوزه‌هایی از اقتصاد ما چشم دارند که اتفاقا اشتغالزایی بالایی ندارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یعنی فرصت اکتشاف و استخراج نفت یا فعالیت در حوزه پتروشیمی، معادن یا سایر صنایع سنگین به تناسب میزان سرمایه‌گذاری در آن ایجاد شغل نمی‌کند و اشتغالزایی در آن‌ها در سطح پایینی قرار دارد.

سلطانی گفت: پس ما باید روش‌های مکمل را اتخاذ کنیم و ابتدا سرمایه‌گذاری داخلی و سپس سرمایه‌گذاری خارجی را به سمت اشتغالزایی سوق دهیم.

وی با اشاره به چگونگی فرصت‌های پساتحریم در چنین شرایطی خاطرنشان کرد: تضاد آشکار میان رفتار خارجیان و رفتار ما نسبت به پساتحریم وجود دارد چراکه در این مدت شاهد ورود تعداد بی‌سابقه‌ای از کشورهای خارجی به کشور بودبم که تمامی این هییت‌ها به طور مداوم بازارهای کشور را مطالعه و سنجش کرده و خود را برای حضور در آن آماده می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در مقابل، بخش اقتصادی ایران دست روی دست گذاشته و به انتظار برداشته شده تحریم‌ها نشسته که این موضوع یکی از دلایل تعمیق رکود نیز محسوب می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار داخلی منتظر مشاهده شرایط اقتصادی کشور پس از برداشته شدن تحریم‌ها است تا سپس برنامه‌ریزی کند، گفت: این در حالی است که پروسه برنامه‌ریزی تا زمان تولید در کشور بسیار طولانی است و ماه‌ها به طول می‌انجامد که این امر سبب می‌شود بازار به آسانی به تولیدکنندگان خارجی واگذار شود، چراکه آنان خود را برای ورود به بازار ایران آماده‌ کرده‌اند.

 سلطانی بیان داشت: ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان جایگاه ۱۷۴ در زمینه اخذ مجوز‌ها را داراست و از بد‌ترین کشورهای جهان در زمینه شروع یک فعالیت محسوب می‌شود و با این روند تعلل صاحبان صنایع برای تصمیم‌گیری پس از برداشته شدن تحریم‌ها خطا است.

 وی با تاکید بر اینکه ارزش و اهمیت این روزهای در حال سپری شدن در اقتصاد ایران از حیث، تحلیل، برنامه ریزی و رصد بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران اگر امروز کار خود را شروع نکنند، در مقایسه با سرمایه گذاران خارجی بازنده هستند.

 نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه شرایط محیط کسب و کار کنونی این را نشان می‌دهد که ورود به سرمایه‌گذاری انجام شده برای سرمایه‌گذاران نتیجه بهتری نسبت به مبادرت به شروع یک سرمایه‌گذاری دارد، بیان کرد: واحدهای نیمه کاره باید احصا شوند و اقدامات لازم برای مشارکت سرمایه‌گذاران را برای دوران پساتحریم آماده کنند.

وی مهم‌ترین چالش دوران پساتحریم را مربوط به تولیدکنندگان کوچک و متوسط دانست و بیان کرد: اگر این تولیدکنندگان خود را با اقتضائات دوران پساتحریم تطبیق ندهند، شاهد سیل ورشکستگی می‌شویم و برای جلوگیری از این امر باید همگی تلاش کنیم.

سلطانی ضمن اشاره به اینکه متاسفانه دولت به این موضوع توجه ندارد، گفت: نامه ۴ وزیر نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی است اما از نامه چنین برمی‌آید که وزرا تنها نگران واحدهای بزرگ و متعلق به مجموعه‌های زیردست خودشان هستند و به شرکت‌های کوچک و متوسط نگاه نکرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه پس از بدهی بی‌سابقه دولت مهم‌ترین چالش پیش‌روی دولت اشتغال است، تصریح کرد: ایجاد واحدهای بزرگ به هیچ‌وجه پاسخگوی این چالش جدی نیست، همچنین سرمایه‌گذاری خارجی متناسب با حجم سرمایه گذاری اشتغال ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه بدهکاری دولت یکی دیگر از چالش‌های اقتصاد کشور در حال حاضر است افزود: این دولت بدهکار‌ترین دولت تاریخ کشور محسوب می‌شود و بدهی انباشته به بخش خصوصی، بانک‌ها، تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی رقمی است که از بودجه جاری ۴ سال دولت نیز بیشتر است.

وی با بیان اینکه اما نکته حائز اهمیت این است که به‌طور دقیق مشخص نیست این بدهی‌ها چگونه و تحت چه مکانیزمی پرداخت خواهند شد گفت: وضعیت نابسامان و بی‌ثباتی کشور‌های همسایه ایران از بعد سیاسی و بین‌المللی تهدید و چالش دیگر اقتصاد کشور است.

وی افزود: افغانستان، عراق، یمن، سوریه و... کشورهایی هستند که با معضلات اساسی همچون جنگ، اغتشاش و ناآرامی مواجه‌اند. این ناآرامی‌ها در وهله اول بازار‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از جنبه دیگر معضلاتی نظیر قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و حملات تروریستی را بر کشور ما تحمیل می‌کنند که این‌ها نیز به نوبه خود تهدیدات اساسی محسوب می‌شوند.

سلطانی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در قیاس با سایر تهدیدات، مواردی که ذکر شد از درجه اهمیت بالاتری برخوردارند. اما از بین تهدیداتی که بدان اشاره شد، دو مورد اول به واسطه ورود به دوره پساتحریم قابل حل هستند و پیش‌بینی می‌شود در یک سال آینده با کاهش فشار تحریم‌ها، به تدریج اقتصاد ایران از وجود این دو معضل رهایی پیدا کند.

کد خبر : ۳۱۱۵۵۴