خبرگزاری کار ایران

از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون

۷۶ راس دام بر اثر طاعون نشخوار کننده تلف شده‌اند

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌های اهلی تنها راه پیشگیری از طاعون نشخوار کننده است گفت: تاکنون ۷۶ راس دام بر اثر این بیماری در مناطق حفاظت شده البرز تلف شده‌اند.

به گزارش ایلنا در کرج، مجید درکی با اعلام این خبر در جلسه شورای اداری استان البرز که با رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و جمعی از مسئولان و مدیران دستگا ه‌های البرز برگزار شد افزود: نشخوارکنندگانی که به مناطق آلوده به این بیماری ورود می‌کنند به احتمال بین ۸۰ تا ۹۰ درصد مبتلا به طاعون نشخوار کنندگان می‌شوند و تا ۵۰ درصد نیز احتمال تلف شدن آن‌ها وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان، یک بیماری ویروسی با امکان واگیری بالا است که تمامی نشخوارکنندگان اعم از کوچک و بزرگ را درگیر می‌کند.

درکی در ادامه گفت: البته پایداری ویروس این بیماری در طبیعت کم است که تماس مستقیم با ترشحات حیوان آلوده و استفاده از مراتع و آبشخورهای مشترک دام‌های اهلی و وحشی را عمده‌ترین دلایل ابتلا و شیوع این بیماری است.

وی در ادامه بیان داشت: اولین سابقه بروز و مشاهده این بیماری در ایران مربوط سال ۱۳۷۳ در استان تهران و در بین دام‌های اهلی بود و در سال ۱۳۷۹ نیز این بیماری در استان تهران در بین دام‌های وحشی مشاهده شد.

وی با بیان اینکه تنها راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون دام‌های اهلی‌ست افزود: ولی در مصونیت حیات وحش از این بیماری بایستی از ورود دام‌های غیرواکسینه به مراتع مشترک با دام‌های وحشی و چراگاه‌ها جلوگیری کرد و از جابجایی حیوانات در زمان شیوع بیماری خودداری کرد.

وی اظهار داشت: همچنین ضدعفونی آبشخور‌ها و امحای بهداشتی لاشه‌ها حیوانات مبتلا از دیگر راهکارهای کنترل و پیشگیری بیماری طاعون نشخوارکنندگان است.

وی در ادامه با بیان اینکه آخرین آمار تلفات گزارش شده تا شب گذشته ۷۶ راس کل و بز است، ضدعفونی تمامی آبشخورهای طبیعی و مصنوعی منطقه و واکسیناسیون بر ۵۰ هزار راس دام اهلی و عشایری توسط دامپزشکی استان را از دیگر اقدامات در راستای کنترل بیماری فوق عنوان کرد.

درکی در ادامه افزود: در آخرین سرشماری انجام شده حیات وحش منطقه شکار ممنوع طالقان در تابستان ۹۴ بیش از دو هزار و ۶۷۳ راس کل و بز با افزایش ۵۰۰ درصدی نسبت به چهارسال گذشته مواجه بودیم که اولین گزارش مبنی بر مشاهده بیماری طاعون در ۲۲ شهریور ماه ارایه و در‌‌ همان روز جلسه فوق العاده‌ای با حضور مسوولین مربوطه برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: پایش کامل منطقه شیوع بیماری- جمع آوری و امحاء بهداشتی لاشه حیوانات براساس دستورالعمل مربوطه به صورت ۲۰ تا ۲۵ گروه سه الی چهارنفره، قرنطینه کامل منطقه و کنترل تردد به داخل و خارج منطقه از جمله اقدامات این اداره کل و مدیریت بحران برای کنترل این بیماری است..

کد خبر : ۳۰۸۶۹۹