خبرگزاری کار ایران

نگاهی به حوادث رخ داده در هنگام برگزاری مناسک حج در عربستان

حادثه منا تکمیل سناریوی نیمه‌تمام سعودی‌ها

حادثه خونین منا به درستی عدم کفایت رژیم سعودی در برگزاری مراسم حج را نمایان ساخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه هنوز درد سقوط جرثقیل در فضای «مسجد الحرام» که باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰۰ نفر از حج گزاران شد التیام نیافته بود که تراژدی خونین منا هم به وقوع پیوست و غمی مضاعف بر جان و دل مسلمانان جهان مستولی شد.

هرچند که توفان عامل سقوط جرثقیل اعلام شد اما آنچه در این میان کاملاً خودنمایی می‌کرد سهل انگاری مقام‌های سعودی و عدم توجه کافی به امنیت زائرین در حرم امن الهی بود.

البته این موضوع قبلاً بار‌ها از سوی فعالان سیاسی و رسانه‌ای به جهان اسلام گوشزد شده بود اما حادثه تأسف‌بار اخیر در مناسک حج که بر اثر آن هزاران حج‌گزار جان باخته و یا مصدوم شده‌اند کفایت سعودی‌ها در میزبانی کنگره جهانی حج را به شدت زیر سوال برد و بر همگان ثابت نمود که علیرغم تبلیغات فراوانی که سران آل سعود در این باره ابراز می‌کنند در مرحله اجرا چیزی مشاهده نمی‌شود.

 بر کسی پوشیده نیست که عربستان سعودی کارنامه سیاهی در کشتار مسلمانانی دارد که برای به جای آوردن اعمال حج به سرزمین حجاز سفر می‌کنند که تکرار حوادث چند دهه اخیر در موسم حج و جان باختن تعداد زیادی از حجاج، بهترین دلیل بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی آل سعود است.

هرچند که مقامات این رژیم مدعی بودند امسال با به خدمت گرفتن بیش از یکصد هزار نیروی امنیتی تلاش کرده‌اند مراسمی آرام و ایمن را برای زائران رقم بزنند اما آنچه که جهانیان در مرحله عمل از آل سعود مشاهده نمودند چیزی جز کشتار و تبدیل کردن عید مسلمین به عزای امت اسلامی نبود.

کشوری که خود را کلیددار کعبه می‌داند و به دنبال ام‌القرایی جهان اسلام است چگونه می‌تواند حادثه مرگبار در مشعر المنی که قلب و روح مسلمانان را جریحه‌دار نمود توجیه کرده و آن را به قضا و قدر الهی ارتباط دهد در حالی که صبح روز عید قربان هزاران تن بمب و راکت بر سر مردم بی‌دفاع و مسلمان یمن می‌ریزد و حتی در انجام مناسک حج نیز تبعیض قائل شده و ضمن اینکه از ورود بعضی از حج‌گزاران چند کشور جلوگیری می‌نماید در چگونگی اسکان و تقسیم بندی حجاج نیز کاملاً جانب تبعیض و اجحاف را می‌گیرد.

نگاهی به سابقه حوادث خونین در جریان برگزاری حج ابراهیمی نشان می‌دهد که طی چهار دهه اخیر ۱۵ مورد از این دست حوادث رخ داده که از این آمار ۸ مورد آن در جریان رفت و آمد حجاج به رمی جمرات در منا بوده است.

کشته شدن ۳۶۴ نفر در سال ۲۰۰۶، ۲۵۱ نفر در سال ۲۰۰۴، ۴۹ نفر در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳، کشته و زخمی شدن ۲۹۸ زائر در سال ۱۹۹۸ و جان باختن ۶۹۶ تن در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ فجایعی است که در جریان برگزاری رمی جمرات در سرزمین منا رخ داده است.

البته این حوادث فقط مختص منا نبوده چرا که در حین برگزاری مراسم حج نیز اتفاقات این چنینی بسیار رخ داده که از جمله آن‌ها می‌توان به آتش سوزی در یکی از هتل‌های مکه با ۷۶ کشته در سال۲۰۰۶، حریق در چادر زائران بیتوته کننده در منا با ۳۴۳ کشته و ۵۰۰ مجروح در سال ۱۹۹۷، حمله مسلحانه به حجاج در بیرون از مسجد الحرام با یک کشته و ۱۶ نفر مجروح در سال ۱۹۸۹، حمله عمال سعودی در سال ۱۹۸۷ به حجاج ایرانی که به شهادت ۲۷۵ نفر و جراحت ۴۰۰ نفر از آنان انجامید، کشته و زخمی شدن ۷۱۳ زائر در سال ۱۹۷۹ در پی حمله افراد مسلح مخالف نظام سعودی با گروگانگیری در مسجد الحرام و جان باختن ۲۰۰ نفر در پی وقوع آتش‌سوزی در یکی از مراکز اسکان حجاج در نزدیکی مکه در سال ۱۹۷۵ اشاره کرد که بی‌شک حادثه اخیر منا با هزاران کشته و زخمی فجیع‌ترین آنهاست.

این حوادث که متأسفانه هر سال هم تکرار می‌شود و هیچ‌گاه عمق آن باعث نشده که رژیم آل سعود مسئولیت خود را در این موضوع بپذیرد، لزوم واگذاری امور حج به سازمانی صالح متشکل از نمایندگان کشورهای مسلمان را بیش از پیش نمایان می‌کند.

امروز زمان آن رسیده است که علمای اسلام با هر مذهب و تفکری، ضمن اتخاذ موضع واحد، خواستار بررسی همه ابعاد قضیه شده و با رایزنی با سران کنفرانس اسلامی، اداره امور حج را به شکل شورایی به سازمان همکاری اسلامی بسپارند تا راه بر سوء مدیریت و بی‌کفایتی رژیم مسلمان‌کش آل سعود مسدود گردد.

همچنین می‌بایست ابعاد حقوقی، فنی و سیاسی حادثه در سطح جهان اسلام دنبال شود تا سرزمین وحی در موسم حج به مکانی امن تبدیل شده و دیگر راهی برای سهل انگاری، عدم پذیرش مسئولیت و نمک پاشیدن بر زخم مسلمانان و خانواده‌های داغدار باقی نماند. موضوعی که مقام معظم رهبری درباره آن فرمودند: «دنیای اسلام سوالات زیادی در این خصوص دارد. سعودی‌ها به جای فرافکنی و متهم کردن این و آن، مسئولیت خود را بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند».

 پر واضح است که مسلمانان می‌بایست با استفاده از پتانسیل داخلی ضمن درخواست تشکیل فوری کمیته تحقیق بین‌المللی، خواستار بررسی ابعاد و دلایل این فاجعه هولناک و دیگر حوادثی را که طی سال‌های گذشته در همین حوزه رخ داده است باشند تا شاید این اقدامات آغازی برای پایان سوء مدیریت و بی‌کفایتی خاندان آل سعود در برگزاری کنگره عظیم حج باشد.

گزارش: محمد جمشیدی

کد خبر : ۳۰۸۴۵۸