خبرگزاری کار ایران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان

کارگران ساختمانی قم در نوبت بیمه نمی‌مانند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم، گفت: با توجه به سهمیه‌ای که در سال 94 برای بیمه کارگران ساختمانی به استان اختصاص داده شده، دیگر هیچ کارگر ساختمانی در این قم، در نوبت بیمه نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، نصرالله بازوند، یکشنبه شب (۵مهرماه۹۴) در جلسه بررسی آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی استان افزود: امسال و با پیگیری‌های دولت تدبیر و امید، در مرحله اول، سهمیه ۱۰۰هزار نفری در خصوص بیمه کارگران ساختمانی برای کل کشور در نظر گرفته شد؛ که در مرحله دوم این آمار، به ۲۰۰هزار سهمیه ارتقاء یافت.

 وی افزود: با توجه به سهمیه استان‌های مختلف، و البته با کمک نمایندگان تشکل‌های کارگری فعال در استان قم توانستیم، ۷۴۰۰ نفر به عنوان سهمیه استان قم اختصاص دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که که بسیاری از کارگران ساختمانی عزیز و زحمتکش استان قم، برای اینکه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی که حداقل حق آنان است قرار گیرند، ثبت نام کرده و در نوبت بیمه شدن می‌ماندند، اما خوشبختانه امسال با سهمیه خوبی که برای کارگران ساختمانی استان قم اختصاص یافته، قطعا تمام کارگران ساختمانی متقاضی بیمه کارگران ساختمانی، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: با توجه به حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی و آسیب‌هایی که پس از حوادث احتمالی کار برای خانواده شریف کارگران ساختمانی ایجاد می‌شود، بیمه کارگران ساختمانی یک ضرورت انکارناپذیر محسوب می‌شود.

بازوند اضافه کرد: بیمه تأمین اجتماعی، حداقل حق و حداقل مزایا برای کارگران ساختمانی است که متأسفانه در دهه‌های گذشته، این قشر بزرگ و زحمتکش از آن محروم بودند؛ و خوشبختانه برای رفع این مشکل، از چند سال گذشته، بحث بیمه کارگران ساختمانی به جریان افتاد.

وی گفت: با توجه به اینکه روال صدور مدارک برای اینکه یک کارگر ساختمانی در ‌‌نهایت بیمه تأمین اجتماعی شود، طولانی بود، رایزنی‌هایی با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان قم صورت گرفت تا حداقل در استان قم، صدور کارت مهارت فنی کارگران ساختمانی که یکی از ملزومات اصلی برای بیمه شدن یک کارگر بود، تسهیل شده و با سرعت بیشتری انجام گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: با پیشنهادی که خود آقای عطارنیا مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان قم دادند، قرار شد تا با حضور نمایندگانی از این اداره کل، نمایندگانی از اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همین طور نمایندگانی از جامعه کارگری، در محل کارگاه‌های ساختمانی حضور پیدا کرده و‌‌ همان جا آزمون مهارت را از کارگران ساختمانی گرفته و مراحل صدور کارت مهارت فنی برای آنان را تسهیل کنند تا اینکه در ‌‌نهایت تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی خطاب به نمایندگان تشکل‌های کارگری گفت: ما دولتی‌ها خود را از شما جامعه کارگری جدا نمی‌بینیم و امیدواریم با اقدامات در دست انجام، کارگران زحمت کش به حقوق واقعی خود دست یابند.

بازوند گفت: کارگران ساختمانی متقاضی بیمه تأمین اجتماعی در استان قم، می‌توانند با مراجعه به دفتر کانون کارگران ساختمانی استان قم واقع در میدان مطهری شهر قم، نسبت به انجام امور اداری خود اقدام کنند.

این جلسه با حضور مسئولان مربوطه و نمایندگان تشکل‌های کارگری در محل سالن اجتماعات کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان قم برگزار شد.

کد خبر : ۳۰۸۳۹۸