خبرگزاری کار ایران

نماینده کارگران در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی

کارگران ساختمانی در سریع‌ترین زمان ممکن بیمه می‌شوند

نماینده کارگران در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی کشور، با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی از محرومیت اجتماعی آنها جلوگیری می‌کند، گفت: با اقدامات انجام شده کارگران ساختمانی در سریع‌ترین زمان ممکن بیمه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، اکبر شوکت، یکشنبه شب(5مهرماه94) در جلسه بررسی آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی استان افزود: در سال 94 حدود 200هزار سهمیه جدید بیمه کارگران ساختمانی به کل کشور اختصاص یافت و امیدواریم با این روند، در آینده‌ای نزدیک هیچ کارگر ساختمانی در نوبت بیمه نماند.

وی افزود: کارگران ساختمانی فاقد بیمه، باید با مراجعه به مکان‌های پیش بینی شده در هر شهر و استان، تقاضای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی را ارائه کنند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر و با سهمیه‌ای که در بحث بیمه کارگران ساختمانی، به استان‌های مختلف کشور اختصاص یافته، کارها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و به این ترتیب فقط این خود کارگران هستند که باید همت به خرج داده و تقاضای آن را ارائه کنند.

وی گفت: بیمه یک حق اجتماعی است و امیدواریم روزی تمام افراد به ویژه کارگران ساختمانی، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند که انشاالله در آینده‌ای نزدیک این مهم محقق خواهد شد.

شوکت، با اشاره به طرح پالایش بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت: از آن جایی که هزینه پرداخت شده توسط کارگران ساختمانی برای بیمه تأمین اجتماعی بسیار ناچیز است، بسیاری از افرادی که حتی شغل آنها غیر از کار ساختمانی بود، طمع کرده و تحت عنوان کارگران ساختمانی جا زدند و از این رو طرح پالایش بیمه کارگران ساختمانی نیز در دستور کار قرار گرفت تا کارگران ساختمانی واقعی شناسایی و فقط آنها از این سهمیه‌ای که برای شان در نظر گرفته شده استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشکل کارت پایان خدمت برای برخی از کارگران ساختمانی متقاضی بیمه تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی کاری به کارت پایان خدمت ندارد و هر کسی که حقوقی را از کارفرما دریافت می‌کند، با مدارک مربوطه بیمه می‌کند، اما از آن جایی که یکی از ملزومات بیمه کارگران ساختمان، داشتن کارت مهارت فنی کار ساختمان از اداره کل فنی و حرفه‌ای است، در این بخش تاکنون کارت پایان خدمت یکی از شروط ادارات فنی و حرفه‌ای بود، اما رایزنی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی کشور، اضافه کرد: از آن جایی که عدم داشتن بیمه برای هر فردی به ویژه کارگران ساختمانی یک محرومیت اجتماعی را برای خود آن فرد و خانواده او ایجاد می‌کند، به نظر می‌رسد نباید وسواسی برای صدور کارت مهارت فنی کار ساختمان، که یکی از ملزومات بیمه شدن است، به خرج داد؛ گاهی مشاهده می‌کنیم که با یک حادثه ناشی از کار که برای یک کارگر ساختمانی ایجاد شده، کل آن خانواده متلاشی شده و به بدترین مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که کوچک‌ترین آن فقر باشد، دچار شده‌اند، در حالی که اگر کارگری تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشد، حتی اگر در کار دچار سانحه شود، مشکلات پس از آن تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

وی گفت: در برخی از استان‌ها، رایزنی‌هایی با ادارات کل فنی و حرفه‌ای صورت گرفته تا برای صدور کارت مهارت فنی کار ساختمانی، کارت پایان خدمت درخواست نشود؛ البته معتقدیم که سربازی و خدمت نظام وظیفه، یک وظیفه برای هر فرد است که باید نسبت به کشور و مردم آن را انجام دهد، اما در خصوص بحث بیمه، که اگر نباشد، یک محرومیت اجتماعی برای فرد و متعاقب آن آسیب‌های احتمالی برای خانواده او و پس از آن برای کل اجتماع ایجاد خواهد شد، معتقدیم در این خصوص نباید وسواس به خرج داد.

شوکت در پایان گفت: کارگران ساختمانی که تا کنون تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار نگرفته‌اند، با مراجعه به مکان‌های مشخص شده در هر استان، نسبت به تقاضای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی اقدام کنند تا خود و خانواده شان، از این حق قانونی محروم نشوند.

این جلسه با حضور مسئولان مربوطه و نمایندگان تشکل‌های کارگری در استان قم، در محل سالن اجتماعات کانون انجمن‌های صنفی کارگری برگزار شد.

کد خبر : ۳۰۸۳۹۷