خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فنی و حرفه ای استان قم

صدور کارت مهارت فنی کارگران ساختمانی تسهیل می‌شود

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان قم، با بیان اینکه معتقدیم بیمه کارگران ساختمان، حق آنان است، گفت: صدور کارت مهارت فنی کارگران ساختمانی که یکی از ملزومات برای بیمه شدن است، تسهیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، احمد عطارنیا، یکشنبه شب (۵مهرماه۹۴) در جلسه بررسی آخرین وضعیت بیمه کارگران ساختمانی استان قم که با حضور مسئولان مربوطه و نمایندگان تشکل‌های کارگری در استان قم، در محل سالن اجتماعات کانون انجمن‌های صنفی کارگری قم برگزار شد، اظهار داشت: داشتن کارت مهارت فنی کارگران ساختمانی، که توسط اداره کل فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود، یکی از ملزوماتی است که کارگران ساختمانی با آن تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

وی افزود: برای تسهیل در صدور کارت مهارت فنی برای کارگران متقاضی بیمه تأمین اجتماعی، توافقی میان اداره کل فنی حرفه‌ای استان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و در ‌‌نهایت کانون کارگران ساختمانی استان انجام شد که بر اساس آن، با حضور نمایندگانی از آن‌ها در کارگاه‌های ساختمانی، امتحان مهارت از کارگران ساختمانی اخذ شده و نسبت به صدور کارت مهارت فنی برای آنان اقدام شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان قم، با بیان اینکه تا کنون از ۳۶هزار کارگر ساختمانی متقاضی، امتحان مهارت فنی گرفته‌ایم، گفت: از این تعداد، ۲۷هزار نفر موفق به اخذ گواهینامه مهارت فنی کار ساختمانی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در آینده‌ای بسیار نزدیک، از ۳۴۰۰ کارگر ساختمانی استان قم، آزمون مهارت گرفته خواهد شد.

عطارنیا، در خصوص معضل بی‌سوادی برخی از کارگران ساختمانی متقاضی کارت مهارت فنی ساختمان نیز گفت: خوشبختانه تعداد این کارگران بسیار اندک است اما برای تسهیل در امور آنان، قرار شد که از این کارگران، تنها آزمون عملی گرفته شده و از آزمون کتبی منع شوند.

وی در خصوص این معضل که برخی از کارگران ساختمانی متقاضی کارت مهارت فنی کار ساختمانی، کارت پایان خدمت ندارند، گفت: با مذاکراتی که انجام شده امیدواریم تا ظرف چند هفته آینده این مشکل حل شود تا کارگران ساختمانی که فاقد کارت پایان خدمت هستند نیز شرایط اخذ کارت مهارت فنی کار ساختمانی را دریافت کنند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان قم، با بیان اینکه یکی از اهداف ما برای صدور کارت مهارت فنی کار ساختمانی، شناسایی کارگران ساختمانی واقعی است، گفت: از آنجایی که حق بیمه کارگران ساختمانی بسیار ناچیز است، بسیاری از افراد که کارگر ساختمانی نبودند، خود را به این عنوان جا زده و تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند که در میان آنان، حتی دندانپزشک نیز وجود داشت.

وی افزود: اینکه فردی که شغل او کارگر ساختمانی نیست، خود را به این عنوان جا زده و از سهمیه بیمه کارگران زحمت کش ساختمانی استفاده کند، علاوه بر آنکه اشکال قانونی را مرتکب شده، دچار کار خلاف شرع نیز شده است، چرا که این سهمیه حق الناس کارگران ساختمانی است.

عطارنیا در پایان گفت: طبق قانون، تنها افرادی می‌توانند از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی استفاده کنند که کارت مهارت فنی کار ساختمانی از ۱۴حرفه مشخص شده کار ساختمانی در اداره کل فنی حرفه‌ای را داشته باشند و اگر ما افرادی را شناسایی کنیم که به دروغ خود را تحت این عنوان جا زده و بیمه شده باشند، نه تنها به مراجع قانونی معرفی می‌شوند، بلکه کل سابقه بیمه آن‌ها از بین خواهد رفت.

کد خبر : ۳۰۸۳۹۶